Hittade en kul grej... Wicked Lasers säljer numera "laserpekare" (de kan bränna igenom plast, tända tändstickor etc) byggda av BluRay-enheter. Svindyra givetvis.
Men så såg jag också en kille som byggt en liknande sak, fast från en DVD-brännare... och med en total kostnad som inte är lika skrämmande trots 200 mW uteffekt.
Verkar inte vara några problem då dioden ska ha 3.6 v... en liten diod för att sänka spänningen och några ackar så funkar det. Sen har han ju ordentlig kylning också.
With the laser diode, mounting hardware, and collimating lens, all that remained was to do the electronics. I already knew, from looking at the guts of a Pulsar, that you could run a red diode without any driver at all - just wire it straight to the batteries. That made it a lot easier.
Så det är i grunden samma konstruktion i de dyra från wickedlasers
Den som skulle vidhålla något sådant på det här forumet skulle mer eller mindre bli idiotförklarad. Man måste ha någon typ av strömbegränsnig till en lysdiod. Jag gissar att laserdioderna uppför sig på samma sätt.
Håller som sagt med om att det inte är speciellt elegant. Givetvis är det bra att begränsa strömmen genom en diod även om man håller sig nära märkspänningen för att förlänga livslängden... Men jag tror nog hans lösning kan hålla en stund iallafall iom att han har vettig kylning för dioden.
Men personligen skulle jag inte vilja riskera en dyr diod på det sättet
Han kommer nästan garanterat att bränna laserdioderna ganska snabbt. Att plocka ut 200mW ur en sån diod är att be om att få den förstörd. De klarar inte mycket mer än 100-120mW med bibehållen livslängd. Med 140-150mA när man driver dom så bör man hamna runt 100mW. Visst är det möjligt att han har fått tag på ett riktigt bra exemplar av laserdioden men jag är tveksam till det där.
Det är löjligt lätt att bygga en betydligt bättre drivning av dioden med en enkel LM317.