IRöga - Okända delar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
noratx
Kontakt:

IRöga - Okända delar

Inlägg av noratx »

Halloj.

Jag har tänkt att bygga mig ett IR-öga, men istället för att köpa alla delar tänkte jag slakta en gammal video som ändå slutat funka (banduppspelningen paj, den äter banden) å ta delar därifrån.

Jag hittade en hel del delar som troligen går att använda, frågan är bara hur, och pinouts på de.

itmotagaren som sitter i denna video står det
---------
79539004
BX-1418
6G5
---------
Brevid den sitter även ett litet chip (heter dom inte AVR? Jag är lite dålig på sådant) som det står
---------
626108
M58659P
---------
På samma kort sitter även en "cool" display som jag kanske skulle kunna använda, samt styrkretsen till densamme (antar jag eftersom den sitter precis under).
På dessa står det
---------
Displayen:
NEC FIP9PM7
Styrkretsen:
NEC 8518KY (kan även vara 85I8KY, svårt att skilja 1 från I)
D7516HCW 267 (kan även vara D75I6HCW 267, svårt att skilja somsagt)
---------
Jag har sökt en del på google på kretsarna, men inte hittat någonting.
Kan även säga att videon är en NEC modell N9034G om det kan vara till hjälp.
Hoppas någon har tid/möjlighet att hjälpa mig hitta dessa kretsar, samt någonform av datablad och pinout på dem.
IRmotagaren har jag pinouten på, det står skrivet på PCB'n.. men inte det andra.

edit:
Justja, den här sitter även med på PCB'n...
Har inte en aning om vad det är...
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/219372.htm
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Är det verkligen ingen som känner till dessa kretsar, eller kan hitta någon info om dem? =(
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

TLC393 är en komparator alltså en krets som jämför 2 spänningar.

Om den inverterande ingången har högst spänning går utgången LÅG.
Om den icke-inverterande ingången har högst spänning gåt utgången HÖG.

TLC 393 har "open drain output" dvs en fet-transistor mot jord, alltså kan den inte mata ut ström, bara sänka.

Utsröm är Max 20mA

Sen när det gäller resten av kretsarna så är tipset att kolla tillverkarens hemsida, (chipstillverkaren).
Tyvärr är det ofta så att massproducerade apparater innehåller en massa applikationsspecifika kretsar dvs. dom tillverkas på begäran av kunden.
då hittar man inga datablad.

Personligen tar jag bara reda på IC-kretsar från skrotade apparater för att ha som reservdelar och bara om de sitter i sockel.

Har själv spenderat timmar på att hitta datablad på en urplockad komponent
bara för att upptäcka att jag inte har nån nytta av den.

AVR är en serie mikrocontrollers från atmel.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Ok...
således kan man altså säga att det jag har plockat ut till mestadels är skrot.

Synd, den displayen jag har här var rätt häftig att ha till htpc sammanhang. =)

Men men, fick ta å beställa alla grejor från elfa då som behövs till ett IR-öga.
Frågan är bara, det finns så väldigt många olika scheman med diverse olika sätt att bygga ett sådant öga på.

Så, finns det någon/några som råkar ha ett schema med komponentlista (länk eller egna bilder), så får ni gärna posta det här å berätta lite kortfattat om den.
mac

Inlägg av mac »

IR-mottagaren bör inte vara så svår att få att fungera. De brukar ha tre ben:

Matningsspänning, Jord, Signal ut.
Vilket som är vilket är lättast att se om man tittar på kretskortet hur det är kopplat.

De flesta har en ett inbyggt filter så de bara tar emot signaler modulerade med c:a 38kHz.

Kopplar du den till ett oscilloskop och provar med en fjärrkontroll (vilken som helst) ska den ge ett pulståg på utgången om den är rätt kopplad .
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

heh, ociloskåp är inget jag äger tyvärr...
Den här har två ben, 5V och Out, sen antar jag att benet från inkapslingen agerar jord...
Innuti inkapslingen sitter det ett litet kretskort där ir-ögat sitter (påminner om ett sånt där svart litet "inbakat" chip som brukar sitta i spelande gratulationskort typ), på undersidan sitter några kondingar samt ett par ytmonterade komponenter som jag nästan antar är motstånd (kan inte läsa på dem så allt sitter väldigt kompakt.

Så troligen blir det väl då att skaffa ett nytt iröga..
Ska jag ändå köpa allt annat så kan jga lika gärna köpa irögat också... det är ju inte direkt jättedyrt.. =)
mac

Inlägg av mac »

Sant...

Vad ska den färdigbyggda IR-mojängen vara till / åstadkomma?
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

antar att du menade den jag skall bygga, och inte den jag plockade ut ur videon. =)

meningen är att jag skall kunna kontrollera en del aplikationer med den...
Winamp, tv-tool samt mediaspelaren.
Möjligen också, om det är möjligt, kunna använda kontrollen som en typ "T9" (som finns i mobiltelefoner för att skriva SMS) för att kunna få up startmenyn å skriva ex. "Notepad" i kör å skriva något där eller så..
Finns mycket man skulle kunna använda just det till.

Men framförallt är det styrning av ljud och media som jag är ute efter, och helst skall man inte behöva rikta kontrollen exakt mot ögat, utan kunna använda den från en vinkel som på de flesta tv-aparater med säg en 45 graders vinkel (uppifrån, nerifrån samt åt sidorna) samt att jag inte skall behöva stå en meter ifrån, utan lugnt kunna sitta i soffan som står 3 meter ifrån å "zappa".
Till detta antar jag att jag behöver någon form av lins framför ögat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

den här har jag byggt. http://www.cesko.host.sk/girderplugin.htm

Det finns dessutom en hel tråd i ämnet http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... sc&start=0
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Jo, jag tittade på den med...
Dock kunde jag inte hitta de irmotagarna på elfa som finns med där.
Kan jag använda vilken motagare som helst som är avstämd till 38Hz?
När jag tittade så funderade jag på en inkapslad (för att få så mycket skydd som möjligt för dagsljuset).

Skulle dessutom vilja bygga ihop den USB version som finns längre ner på den sidan, men först vill jag veta att den funkar som den skall. =)
Det tråkiga är ju då förståss att jag måste bygga ihop en krets för att bränna in firmwaren till chipet.

edit:
Struntar nog i usb kretsen då jag såg att AVR'en för brännaren kostar 55:- , inte så dyrt kan man tycka, men den + allt annat jag skall införskaffa överstiger tyvär min budget.

men förövrigt så står frågan om irmottagaren kvar, passar nedanstående från elfa till serialkretsen?

http://www.cesko.host.sk/IgorPlugUSB/images/2313usb.gif
Å här har vi då frågan, irmotagaren, kan jag använda denna mottagare till den?
--> http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021853.htm
Anledning till inkapslad?
Skydd mot dagsljuset då det kan störa irljuset (vad jag hört), samt att jag gilla inkapslade prylar bättre av någon anledning.. varför vet jag inte. =)

Råkar du sessutom veta vilket artickelnummer R1, C1 och D1 i den kretsen har på elfa så vore jag utomordentligt glad om du ville dela med dig av dom. =)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den IR motagaren fiunkar nog bra.
Jag använde ir motagare 75-202-81
zenerdiod 70-061-74
resistorn hadde jag hemma. Men 60-728-54 skulle bli bra
kondensatorn tog jag den minsta elektorlyten jag hittade i skrotlådan. Det är nog ingen bra ide men det funkade. men 65-183-69 är nog lämpligare.
D-Sub 44-071-28

Edit: Vad det gäller dagsljus filter är det snarare plasten som skyddar. Metallen är nog för att minska risken för ellekromagnetiska störningar.
Rollo

Inlägg av Rollo »

mac skrev:Kopplar du den till ett oscilloskop och provar med en fjärrkontroll (vilken som helst) ska den ge ett pulståg på utgången om den är rätt kopplad .
Om man ska göra en ir-detektor med en pic, hur ska man läsa av signalen?
Min ir-diod blinkar med 38 kHz (stereon sätter på och av sig) men jag lyckas inte läsa mottagarens signaler (har tyvärr inget oscilloskop). Nån som kan hjälpa?
Jag har bara satt att en lysdiod ska lysa om nåt objekt kommer ivägen.
TACK!!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad har du för typ av sensor?
Rollo

Inlägg av Rollo »

En Avstämd IR-mottagare - 75-202-81
Tack på förhand!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är samma som jag har använt i min serieports motagare.
Den ger hög signal ut när den får en 38kHz signal in.
Skriv svar