första shassi bygge (många bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

första shassi bygge (många bilder)

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag hadde tänkt lägga upp mitt första shassi bygge här, om nån är intreserad av att kolla :)

datorn som jag ska bygga in är:

A8R-MVP (Moderkort)
HIS ATI Radeon X1300 Pro IceQ (graffik kort)
AMD Athlon 64 3800+
1x crossair 512mb
1x TwinMOS 512mb
DVD Brännare lightscribe
300gb sata II
sWeex 600w nätagg (jag vet :( )

har jag glömt nått?

nu till byggandet:

Jag ska bygga in denna dator i ett gammalt shassi till en dator från typ 80-talet :D

tyvär glömde jag att ta en bild på gammla datorn innan jag rev ut den, men här är i alla fall allt jag rev ur den.

Bild

också en närbild.
Bild
här är shassit som blev över :D lite litet med tanke på vilket moderkort som skall in, jag fick modifiera det rätt mycket för att få in allt....
Bild
längst ute i högra hörnet ska sågas bort nåra centimeter för att få in en stående cdläsare.
Bild
och här ska en stor yta sågas bort för att få in ett stående nätagregat.
Bild
så... nu har jag gjort en mall i papp på hur en aleminium skiva ska sågas ut för att hålla nätagregatet.
Bild
så efter nån timmas sågande, filande och pillande sitter det på där jag sågade ut tidigare, o nätagget sitter också fast. kanske inte värdens snygaste sågning men men...
Bild
och här är nätagget bakifrån (eller framifrån om du vill det)
Bild
jag tog ett CD, Floppy & hårddisk rack från en annan dator och modifierade lite så att jag kunde skruva fast det "stående"
Bild
lite dålig bild, men här sitter racket fast med två bultar.
Bild
så gjorde jag en moderkorts platta i alleminium, lite pilligt att få skruvhålen rätt, ett blev så fel så att jag fick skita i att använda det men, dem andra sju gick att präga in...
Bild
så då sitter allt på plats, och datorn går... (det är denna jag skriver på nu)
Bild
också uppifrån.
Bild

då ska jag bara sätta på en plåt framför cd läsarna, göra en fläkt kontrol o sätta i fläktar & sist o kanske viktigast modifiera kåpan så att jag kan få på den occkså.... kommer med fler bilder under projektets gång..
lägg märke till att jag gjort detta på en och en halv dag :D
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Snyggt:)

Dock stavas det chassi*
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Bra jobbat på en och en halv dag! Men vad var syftet egentligen?
Är det förberedelser/träning för att modda ett "riktigt"(modernt) chassi?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Han stoppar in en ny dator i en gammal låda. Han moddar inte en gammal dator.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

citizendildo: Oops...

pheer: tanken var att jag ska bygga ett anna chassi sen, så jag tänkte att (jag hadde inget chassi till min nybygda dator) jag skulle bygga ett tilfäligt chassi, men det blev inte så bra som jag hadde tänkt mig :(
,jag hatar att såga ut hål till T.ex kontakter, ock ännu mer att mäta ut dem... blir aldrig bra... (när jag gör det)

danei: exakt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt! :) Sågningen var helt ok. Jag har gjort mycket snedare sågningar. :oops: :D

Ska bli intressant att se hur det ser ut nar locket är monterat.

En sak bara:
Bild

Dina bilder är 800 pixlar breda... :wink:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Snyggt jobbat squiz3r!!

"jag hatar att såga ut hål till T.ex kontakter, ock ännu mer att mäta ut dem... blir aldrig bra... (när jag gör det) "
Övning ger färdighet!
Själv har man ju lyckats med en del sneda saker själv så men ju mer man övar desto bättre blir det. Min teori är att jobba lugnt och kontrollmäta ett par tre gånger och inte tro att man är proffs direkt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

800 Är inte så hemskt. Så stör jag mig mer på långa länkar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hum ingen har då klagat på mina 2450x1450 eller större bilder :-\
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Lite ot men Skönast var när Logan postade en tråd med rubriken: LOL @ barnvärket säkerhet (STORA bilder) med en bild på ett hänglås i 2560x1920. Har sparat tråden :D
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe.

Men Det är verkligen inte dåligt jobbat för att vara på kort tid. Mycket snyggt :)

Hoppas du får till det bra :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ska bli kul å se slutresultatet. Sätt dit en sån där display på framsidan som användes förr, där man kunde växla mellan 33 & 66Mhz. Fast du får nog ha några fler segment p.g.a utvecklingen. :lol:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Fagge:Nostalgi! Såna hade vi på våra skoldatorer. Frågan är VARFÖR skulle man köra långsammare någonsin? Vi gjorde aldrig det iaf.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Anledningen till att man kunde välja mellan otrolig seg eller "bara" seg var att vissa spel blev omöjliga att spela när dosan körde "full patte", de tog så mycket datorkraft att de nätt o jämt fungerade i normal hastighet och då var det ingen som lade in en hastighetsbegränsning för datorerna blev ju knappast snabbare.... :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis! Om någon är nyfiken så är det bara att ladda hem "Nord och syd" eller något spel från samma tidsålder och köra på en modern pentium. Eller varför inte ett QBasic-spel. På en gammal 386a kunde man använda FOR T = 1 TO 1000 : NEXT T för att få en paus på ca 1 sekund. På en Pentium 66MHz märktes knappt en sådan loop. :lol:
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 november 2006, 15:51:27, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar