Hej alla som är duktiga på elektronik!
Jag har av någon underlig anledning fått ett projekt att tillverka en talande tärning i en kurs på lunds tekniska högskola. Den ska vara till för blinda barn och ska säga vilken siffra det blir när de trycker på en knapp och jag har en budget på 500 kr.
Jag har funderat lite och tänkt att den kan innehålla en programmerbar krets/slumpgenerator, inspelningsbar ljudkrets och högtalare.
ljudkretsen måste vara konstruerad så att det går att spela in olika spår eller dylikt så att det går att ta fram dem en och en.
Mitt problem är nu att jag inte vet hur jag ska hitta dessa komponenter och hur jag vet om de passar ihop. Som sagt jag är inte så haj på detta...
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig, jag vore oerhört tacksam!
/Karin
Hjälp! Jag ska göra en talande tärning
Vilken ljud kvalite krävs? Det går ju att koppla en µC direkt till en högtalare. Och köra PWM till den. Men jag har ingen erfarenhet av hur det låter. När det gäller slumpgeneratorn så är det lättaste att låta en räknare räkna 1-6 snabbt och stoppa när man trycker på knappen. Man får fundera lite så att det blir samma sannolikhet för alla lägen.
På ELFA finns det tal-kretsar som du bör kolla upp.
Slumpgrejen är nog det svåraste men det går att lösa på ett lite fult sätt, man tar en brus-generator (en BE-diodsträcka som är backspänd, alternativt en zenerdiod) och förstärkar det signal. Sedan läser man helt enkelt bruset bit efter bit med lite vänttid mellan och får ett tal som då är slumpmässigt.
Slumpgrejen är nog det svåraste men det går att lösa på ett lite fult sätt, man tar en brus-generator (en BE-diodsträcka som är backspänd, alternativt en zenerdiod) och förstärkar det signal. Sedan läser man helt enkelt bruset bit efter bit med lite vänttid mellan och får ett tal som då är slumpmässigt.
Den kan ju också pipa 1 till 6 gånger... 
pip : 1
pip-pip : 2
o.s.v.
Annars kan något som detta passa för ljudet :
http://www.tradera.com/auction/aid_35953974
8 separata ljud på ca 7.5 sek vardera. Bör räcka
för "ett", "två" o.s.v.
Sedan kan den kontrolleras/styras från en PIC, AVR eller liknande.
Figur 5 på sidan 9 är ungefär den koppling som är aktuell.
Istället för tryckknappar för meddelande 1-6 (av 8 möjliga) får
AVR/PIC processorn styra dom signalerna.

pip : 1
pip-pip : 2
o.s.v.
Annars kan något som detta passa för ljudet :
http://www.tradera.com/auction/aid_35953974
8 separata ljud på ca 7.5 sek vardera. Bör räcka
för "ett", "två" o.s.v.
Sedan kan den kontrolleras/styras från en PIC, AVR eller liknande.
Figur 5 på sidan 9 är ungefär den koppling som är aktuell.
Istället för tryckknappar för meddelande 1-6 (av 8 möjliga) får
AVR/PIC processorn styra dom signalerna.