Vad kan jag göra med den här lyktan?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Vad kan jag göra med den här lyktan?

Inlägg av matseng »

Den här lampan/lyktan köpra jag på loppis för 5 kr. Innuti var allt korroderat av batterisyra så det har jag slitit ut och rengjort. Den är sådär 12-15 cm hög och har en strömbrytare på framsidan och en avskruvningsbar tjock glaslins.

Det verkar synd att bara slänga den i ett hörn så jag skulle vilja göra något av den. Man skulle kunna göra om den till en nätansluten väggmonterad 'nattlampa', men det borde vällan kunna finnas något roligare att göra med den?

Några förslag?

Bild
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Man kan ju stoppa in några leds i den och göra så att den blinkar när telefonen ringer eller någon ringer på dörren...

Eller kanske en termometer. Några tvåfärgade leds som styrs med pwm som "fäjar" mellan grönt-rött beroende på temperaturen.

Hoppas att du hittar på något skoj!
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, en termometer är en rätt cool ide.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

:D Spar den till antikrundan, den är nog värdefull. :D
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

bygg i en liten rotor men några leds på så har du en fin skylt eller nåt...
Sigge Sinusspänning
Inlägg: 164
Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
Ort: Linköping

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Jag har också en sådan där lykta, köpte den på Gävle Järnvägsmuseum för många år sedan. Vi satte in en batterilåda för fyra R6-batterier för att använda den som ficklampa, den lyser riktigt duktigt! Men får klura ut något mer fantasifullt åt dig..

Lyktan användes under ånglokstiden av eldaren för att lysa sig vid smörjning av loket.
DonPulpito
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 september 2004, 20:46:24

Inlägg av DonPulpito »

Köp en 12v 50w halogen lampa o sätt i.. täta fanskapet och fixa sladdar till ett blyacc o gör en vattentät låda till blyaccet som man lätt kan fästa i ett bälte.. Sen har du dein egna superstarka dykarlampa!
Skriv svar