Visio, nån som använder
Jo så här är det.
Har själv använt visio sedan version 3, långt innan MS köpte.
Nåväl, har en gammal engelsk visio 2k installerad, och tänkte att jag skulle uppgradera.
Köpte en uppgradering härom dagen.
Döm om min förvåning, trots att uppgraderingen skall installera på en 2k installation, så gör den inte det.
Efter diverse web-sök så hittar jag en MS KB som helt enkelt meddelar att en svensk uppgradering inte uppgraderar en engelsk version osv.
Så antingen måste jag byta ut uppgraderingen till en engelsk version
eller,
vilket vore det bästa, Få tag på en Svensk 2k eller en 2k2 skiva.
Har själv använt visio sedan version 3, långt innan MS köpte.
Nåväl, har en gammal engelsk visio 2k installerad, och tänkte att jag skulle uppgradera.
Köpte en uppgradering härom dagen.
Döm om min förvåning, trots att uppgraderingen skall installera på en 2k installation, så gör den inte det.
Efter diverse web-sök så hittar jag en MS KB som helt enkelt meddelar att en svensk uppgradering inte uppgraderar en engelsk version osv.
Så antingen måste jag byta ut uppgraderingen till en engelsk version
eller,
vilket vore det bästa, Få tag på en Svensk 2k eller en 2k2 skiva.
Du kan inte uppgradera mellan språkversioner, det stämmer.
Angående din egentliga fråga; Varför skulle du vilja ha en sex år gammal version av Visio, istället för en fyra år gammal version?
Vilken av dem tror du är mest feature complete?
Ingen av dem finns nog på marknaden just nu ändå, så det måste nog bli Visio 2003, om du ämnar köpa en licens.
Angående din egentliga fråga; Varför skulle du vilja ha en sex år gammal version av Visio, istället för en fyra år gammal version?
Vilken av dem tror du är mest feature complete?
Ingen av dem finns nog på marknaden just nu ändå, så det måste nog bli Visio 2003, om du ämnar köpa en licens.
Nja, har tidigare uppgraderat mellan olika språk utan problem, blev faktiskt förvånad eftersom det inte gick. Svensk win98->Eng W2k->Svensk XP.
Svensk OFF95->Eng OFF98.
Har iofs inte uppgraderat till språkuppgraderat Office XP tidigare så det var en nyhet.
Nåväl har fått bita i det sura äpplet och beställt en engelsk uppgradering till Visio.
Personligen är jag förvånad, att i detta internationella samhälle att man inte kan "Språkuppgradera".
Orsaken till att jag inte upgraderat tidigare är att Visio 2k2 var så himla buggit, när jag provkörde den för några år sedan, så jag har hängt kvar i Visio 2000, då jag börjar känna till buggarna.
Svensk OFF95->Eng OFF98.
Har iofs inte uppgraderat till språkuppgraderat Office XP tidigare så det var en nyhet.
Nåväl har fått bita i det sura äpplet och beställt en engelsk uppgradering till Visio.
Personligen är jag förvånad, att i detta internationella samhälle att man inte kan "Språkuppgradera".
Orsaken till att jag inte upgraderat tidigare är att Visio 2k2 var så himla buggit, när jag provkörde den för några år sedan, så jag har hängt kvar i Visio 2000, då jag börjar känna till buggarna.
Det beror också lite på VAD man menar med att språkuppdatera. Det är en sak att uppdatera en befintlig installation med nyare version. Då har jag viss förståelse för att det inte går eller inte blir bra om man kör olika språk. Däremot kan du ju uppgradera en licens och sedan göra nyinstallation. Då spelar språket ingen roll alls. Funktionsmässigt, menar jag. Sedan kan det naturligtvis ändå vara så att vissa leverantörer ändå inte tillåter det...
I regel, som med versionsuppgraderingen av Visio, så får man frågan om den gamla intstallationen skall tas bort eller inte, om den redan är borttagen så efterfrågas installations CD'n så någon konflikt mellan olika språk finns egenteligen inte.
Däremot har jag upplevt vissa problem med olika språk på de olika Office komponenterna, som Visio är en del av.
Det är från mitt sätt att se på det fullständigt horribelt att man det inte tillåts att uppgradera mellan olika språk.
Det är ungefär som om du köper en bil, när du bor i Tyskland, flyttar hem och då får du reda på av biltillverkaren att de inte tillåter att du reparerar bilen i Sverige.
Nåväl Mjukvaruindustrin är väl de enda som kan ta betalt för ickefungerande prylar, och sedan ta betalt för att fixa till det.
Däremot har jag upplevt vissa problem med olika språk på de olika Office komponenterna, som Visio är en del av.
Det är från mitt sätt att se på det fullständigt horribelt att man det inte tillåts att uppgradera mellan olika språk.
Det är ungefär som om du köper en bil, när du bor i Tyskland, flyttar hem och då får du reda på av biltillverkaren att de inte tillåter att du reparerar bilen i Sverige.
Nåväl Mjukvaruindustrin är väl de enda som kan ta betalt för ickefungerande prylar, och sedan ta betalt för att fixa till det.