Som ni har markt sa har jag inte haft nagra svenska tecken i mina inlagg. Min WinXP-harddisk har rasat ihop sa tills jag far hem en ny harddisk sa kor jag med en DSL-skiva (Knoppix) av Linux.
Har provat att andra till svenskt tangentbord i hogerklick-menyn > System > Keyboard, men det har inte hjalpt. (Har provat med flera olika, pc105 finns daremot inte.)
Filen xorg.conf finns inte heller. Eftersom jag kor direkt fran cd sa kan/vill jag inte skapa nagon heller.
Hur gor jag for att losa detta?
Alternativt far ni sta ut med mina konstiga inlagg tills pa tisdag.
I Knoppix brukar jag högerklicka på den lilla amerikanska flaggan nere i högra hörnet och välja Configure.
Sedan lägger jag till Sweden från available layouts, och tar bort de befintliga (US-engelska, franska och tyska).
Då blir det svenska över allt.
testa med att skriva "sudo nano /etc/X11/XFree86Config" och lägg till "pc105" och "se". Istället för det jag föreslog i den här tråden. Kan hända DSL kör xfree86 istället för xorg.
ps. det där med spritpenna kanske funkar bättre med en tuchscreen.
Det ser ut som om DSL kor xfree86. (I /etc/X11/Xresources finns filerna xbase-clients och xfree86-common.) Daremot finns inte XFree86Config i /etc/X11. Det enda som finns dar ar:
Filer:
X
rgb.txt
xsetup
rxvt.menu Mappar:
app-defaults
Xresources
fonts
Har för mig att det ska finnas ett kommando... XFree86Config så om du öppnar terminalen och endast skriver XFree86Config. om inte det skulle funka så kan du testa att skriva XFree och sedan trycka tab tab (alltså tab två gånger) och se fall det finns nåt liknande kommando i listan som kommer fram. vet att det ska finnas ett configurerinsprogram.
edit: testa också att skriva locate XFree, då får du fram en söklista
Själv är jag utbildad på SLES9, och i SuSE ställer man in rubbet med ett enda verktyg, som har både X- och curses-frontend; yast.
Ställer du in svenska där, då är det globalt och permanent.
Jaha, så han kör en extremt strippad version av Knoppix, istället för den riktiga, där språkstödet finns med, och klagar på att det inte finns språkstöd.
Orsaken star i mitt forsta inlagg: ''Min WinXP-harddisk har rasat ihop sa tills jag far hem en ny harddisk sa kor jag med en DSL-skiva (Knoppix) av Linux.''
Det kanns lite onodigt att tanka hem 1GB bara for att fa nagra prickar. Sarskillt eftersom jag far hem en ny harddisk i morgon eller pa tisdag.
En liten grejj bara: ''Jaha, så han kör en extremt strippad version av Knoppix, istället för den riktiga, där språkstödet finns med, och klagar på att det inte finns språkstöd.''
Det är 696 MByte, så skulle du få så låg hastighet som 100 KByte/s så tar det ändå bara 1h 10min.
Om du får 1900 KByte/s som jag, så har du den hemma på 6 minuter.
Det är väl ingen väntetid, dessutom är (en *riktig*) Knoppix Live CD något av ett krav för varje dator-verktygslåda...
696MB ar aven det ganska mycket bara for nagra prickar, men du har helt ratt i att den vore bra att ha i verktygsladan, sa jag satter igang en nedladdning under natten.