systemets vänteprocess

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

systemets vänteprocess

Inlägg av squiz3r »

hej, jag hoppas att jag har lagt denna tråd på rätt ställe...

om jag går in på "aktivitets hanteraren" ligger där en process som heter "systemets vänteprocess" på cpu står det att den tar 80-95, är det prosent? jag tycker att datorn är väldigt mycket slöare än vad den borde va, och den går upp väldigt högt i processor värksamhet så fort jag gör nåt enkelt... kan det bero på vänteprocessen?? och vad gör vänteprocessen?? datorn är presis nybygd och lite spec:

Win XP home
asus A8R-MVP (moderkort)
HIS ATI Radeon X1300pro iceQ (grafik)
AMD Athlon 64 3800+
sata II 300gb Wsetern Digital
1x 512mb TWIN Mos
1x 512mb Corsair
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

vänte prossessen tar all tid som inte behövs till annat. Det är den tid som finns ledig.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ok... vad kan det då bero på att den är så seg :( med den hårdvaran borde den väll va ganska hyfsad?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Vad har du för program installerade? Mycket som ligger i bakgrunden och tar kraft?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

alla processer som står är:

alg.exe
ctfmon.exe
explorer.exe
spoolsv.exe
svchost.exe
svchost.exe
svchost.exe
IEXPLORE.EXE
svchost.exe
svchost.exe
taskmgr.exe
isass.exe
services.exe
winlogon.exe
csrss.exe
smss.exe
system
systemets vänteprocess

och allt som står på fliken program:
svenska elektronikforumet....-microsoft internett explorer

instelerade program är:
adobe reader 7.0
asus_AI_proactive_screensaver (E)
athlon 64 processor driver
cool & Quiet
eMusik-50 free mp3 (som jag kommer ta bort med engång när jag skrivit detta inlägg...)
Marvell Miniport driver
PC probe II
Razer
Winamp
virutial cable tester

och allt annat jag har lagt på hårddisken är i prinsip bara en crackad version av BF1942, som för övrigt inte vill starta på denna datorn :(
sprawl

Inlägg av sprawl »

Jag har för mig att cool&quiet är inget bra att installera om man vill ha bra prestanda.

/s
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

inte? det följde med moderkortet tilsamans med drivrutinerna... tycker att det verkar vara konstit om dem skickar med prestanda sänkande program... (desutom är det "inlagt" i bios)....
bearing

Inlägg av bearing »

Om disken verkar jobba mycket kanske det är en ide att köra defrag eller det bättre diskeeper.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

vet inte vad eMusik-50 free mp3 är för nåt men det låter lite som en typisk spyware/virus-härd. Att avinstallera det på traditionellt sett får nog inte det eventuella spywaret att försvinna.

Förövrigt så har jag för mig att vissa spyware använder svchost.exe för att dölja sig. har för mig att när jag körde windows förr så hade jag max 4 svxhost.exe igång.

Förresten. Kanske vore bra att veta vad svchost.exe är och gör innan jag kommenterar kom jag på :oops: Någon som vet? :)

Tycker annars att processen IEXPLORE.EXE i listan ser lite opålitlig ut. Byt ut den mot PROGMAN.EXE istället :wink:
Senast redigerad av ehf 18 november 2006, 23:17:15, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

ehf:
Svchost.exe är ett Windowsprogram som används för att köra tjänster/services. Det är inget virus, utan en vanlig del av Windows (ska för sakens skulle tilläggas att det givetvis finns virus som smittar svchost.exe eller som döper sig till samma namn). De flesta XP-användare har runt fem stycken instanser igång.
Har du Windows XP Pro kan du se vad de olika tjänster dina svchost.exe kör. Välj Start/Kör och skriv "cmd", för att få upp Kommandotolken. Skriv här "tasklist /svc". Nu listas alla tjänster som körs i bakgrunden.
Saxxat härifrån
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

har för mig att det kommandot ska finnas för windows xp he också
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eftersom Vanteprocessen ligger pa 80-95% sa ar det inget program som ater datorkraft. Daremot kan det vara sa att processorn arbetar med en for lag hastighet. Hogerklicka pa 'Den har datorn' och valj Egenskaper. Dar star det hur fort processorn jobbar. Vad star det?

(Sitter vid en Linux-burk, saknar svenska tecken for tillfallet....)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jag har inte datorn hemma nu, men jag har för mig att det står 2600Mhz (klockad)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

sprawl skrev:Jag har för mig att cool&quiet är inget bra att installera om man vill ha bra prestanda.

/s
Det sänker clocken på processorn för att den skall gå kallare. Ungefär samma grej som nästan alla moderna laptopar kör. På en stationär är det ganska onödigt.
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Stuggi: "ganska onödigt"? Inte då.

Det är sant att den sänker klockfrekvensen för processorn, men bara när processorn inte används hårt. Kort sagt, när du har full processoranvändning så klockar den upp sig igen, om den inte är inställd väldigt konstigt (fel).

Fördelarna som finns vid batteridrift i bärbara datorer finns även i stationära. Lägre klockfrekvens innebär lägre effektförbrukning och därmed lägre värmeutveckling. Lägre värmeutveckling innebär att kylfläktarna inte behöver gå lika fort, därmed sänks ljudnivån. Dessutom håller halvledare bättre då de inte körs lika hårt (även om skillnaden förmodligen inte kommer märkas förrän prylarna är omoderna).

Andra idéer att kolla: att disken inte håller på att braka ihop. Då slår Windows ofta över dem från DMA till PIO, som är storleksordningen slöare. Spyware och virus som redan nämnts. Minnesanvändning? Om något program har minneslucka kanske den thrashar swappen... Hur som helst är det uppenbart inte processoranvändning som är flaskhalsen.
Skriv svar