TV-out autoswitch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
noratx
Kontakt:

TV-out autoswitch

Inlägg av noratx »

Tjenix.

vettetusan om rubriken på detta ämne verkligen stämmer med verkligheten, men det var det bästa jag kunde komma på. =)

Jag råkade för mycket länge sedan komma över ett kopplingsschema som beskrev hur man kirrade en liten krets på scartkontakten som talade om för tv'n att den automatiskt skall slå om till A/V kanalen för att ta in scartsignalen när den får en puls på en av scartpinnarna.

Är det någon som förstår riktigt vad jag menar? Och är det någon som råkar ha ett sådant schema alternativt länk till ett?

Vore hemsk tacksam om någon vänlig själ ville dela med sig av någonting sådant. =)
klintan

Inlägg av klintan »

så fungerar mina scart ingångar redan? När man slår på DVDn eller nån av digitalboxarna så slår tvn automatiskt över till rätt kanal, dock verkar DVDn ha den största "makten" (hehe) eftersom om den är på så switchar inte tvn till nåt annat förräns man stänger av den...
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Mjo, men det beror på digitalboxen och dvd'n, sällan på tv'n.

Min digitalbox slår ochså om till A/V kanalen, men när jag slår på datorn så går det inte så..
klintan

Inlägg av klintan »

ok kan jag iofs tänka mig.. men TVn klart de går vääll att bygga en sån.. men skulle sällan vilja börja plocka isär tvn och så.. ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad pratar du om. Varför ska du gräva i TVn?
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

om man tittar på http://tvtool.info/go.htm?http://tvtool ... itch_e.htm så verkar det som att kanalen väljs om man sätter 12 Volt på pinne 8
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jepp man switchar till AV genom att mata 12v till en pinne.
Man kan även ställa tv´n i automatiskt 16:9 format genom att bara mata 7v har jag för mig till samma pinne.

Allt står på www.hardwarebook.net

Pin8
0-2v=TV
5-8v=WideScreen
9.5-12v=AV Mode
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Just så var det ja...
Att den fanns på tv-tools sida visste jag dock inte.

danei: Klart att jag inte skulle gräva i tv'n.. varför trode du det? =)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

EFter som jag inte citerade dig så är det inte ditt inlägg jag syftade på utan föregående. Dvs. klintan
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

heh, nej, du citerade ju inget inlägg als.. så det var lite svårt att veta vems inlägg du svarade på.. :wink:
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Det är en oskriven regel på forumet att man inte citerar närmsta ovanstående inlägg :)
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

heh, ok...

eftersom jag inte är en riktig forumist så visste jag inte det...
Citerar väldigt sällan öht. =)
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Såg nu att det är en regel, regel med stort r :) regler
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

OffTopic: Lite krångligare, men det går ju att effektivt förhindra citering av det sista inlägget, nämligen genom att gå in i php-koden för visning av trådarna, och lägga in en liten kontroll ifall det är det sista inlägget, och helt enkelt inte visa knappen "citera" där, och sätta dit en förklarande text istället kanske, typ "Du kan inte citera det sista inlägget" :)

[edit]
Nu har jag fixat det på mitt forum, så jag delar väl med mig av koden i forumet för tips och förbättringar. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns lägen då det är vettigt att citera. Ex om det är flera frågor där man vill tydliggör vilket svar som är till vilken fråga. Det blir inte bra om man försöker göra det idiotsäkert.
Skriv svar