Hårddisktest-program ?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hårddisktest-program ?
Jag upptäckte just att en fil inte går att kopiera. Det tar jättelång tid när man försöker öppna den och ibland står det att filen inte kan hittas. Inte så kul att upptäcka sånt här just när man gör en säkerhetskopia av enskilda filer, men lyckligtvis var det ingen direkt viktig fil.
Någon som vet ett bra hårddisk-testprogram för Maxtor-diskar? Hårddisken är en 6Y060L0 som kör NTFS.
edit: Skrev fel hårddisk-typ.
Någon som vet ett bra hårddisk-testprogram för Maxtor-diskar? Hårddisken är en 6Y060L0 som kör NTFS.
edit: Skrev fel hårddisk-typ.
*
Vissa system filer går inte varken att kopiera eller ta bort med utforskare .
- Om du kör win2000 (NTFS), vissa av dessa filer är
C:\Documents and Settings\$dittanvändarnamnet$\NTUSER.DAT
C:\Documents and Settings\$dittanvändarnamnet$\NTUSER.LOG
- Om du är säker på att filen du inte kan kopiera är inte en system
fil så filen är skadad , används av en annan processor, eller är en
planterad virus .
Man kan gå runt utforskarens restriktion för att kopiera eller tabort en
fil .
*
Vissa system filer går inte varken att kopiera eller ta bort med utforskare .
- Om du kör win2000 (NTFS), vissa av dessa filer är
C:\Documents and Settings\$dittanvändarnamnet$\NTUSER.DAT
C:\Documents and Settings\$dittanvändarnamnet$\NTUSER.LOG
- Om du är säker på att filen du inte kan kopiera är inte en system
fil så filen är skadad , används av en annan processor, eller är en
planterad virus .
Man kan gå runt utforskarens restriktion för att kopiera eller tabort en
fil .
*
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Henry: Tack!
Abra Hana: Filen som inte kan kopieras är en .sql-fil för MediaWiki (samma som forumet använder). Jag har kvar orginalfilen (som kunde flyttas till en annan hårddisk) och den skadade(?) filen var bara en mindre modifiering av orginalet.
Det verkar som om det är något större fel med hårddisken för när jag startade datorn nyss så kunde inte Windows laddas. Det ser ut som om hårddisken har tappat en del av registret (kör WinXP).
Ska göra två säkerhetskopior (en fil-baserad och en sektor-baserad) så fort jag kan. Sedan ska Powermax få jobba en stund. Hittar den inget allvarligt så ska jag försöka återställa registret och skaffa en ny hårddisk. Lite synd att inga datoraffärer är öppna på söndagar.. iallafall inte här.
Tur att man har fem andra datorer som fungerar, annars kunde den här dagen ha blivit lite långtråkig.

Abra Hana: Filen som inte kan kopieras är en .sql-fil för MediaWiki (samma som forumet använder). Jag har kvar orginalfilen (som kunde flyttas till en annan hårddisk) och den skadade(?) filen var bara en mindre modifiering av orginalet.
Det verkar som om det är något större fel med hårddisken för när jag startade datorn nyss så kunde inte Windows laddas. Det ser ut som om hårddisken har tappat en del av registret (kör WinXP).
Ska göra två säkerhetskopior (en fil-baserad och en sektor-baserad) så fort jag kan. Sedan ska Powermax få jobba en stund. Hittar den inget allvarligt så ska jag försöka återställa registret och skaffa en ny hårddisk. Lite synd att inga datoraffärer är öppna på söndagar.. iallafall inte här.
Tur att man har fem andra datorer som fungerar, annars kunde den här dagen ha blivit lite långtråkig.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det har jag missat (trots att jag jobbat med att bygga datorer.) I datorn som fått fel sitter det bara Maxtor-diskar.
I den andra WinXP-burken (som jag surfar på nu) sitter det WesternDigital-diskar. Förr gillade jag inte dem för att de lät så mycket, men nu tycker jag de är helt ok.
Man kanske skulle gå tillbaka till mitt gamla favoritmärke Seagate.

I den andra WinXP-burken (som jag surfar på nu) sitter det WesternDigital-diskar. Förr gillade jag inte dem för att de lät så mycket, men nu tycker jag de är helt ok.
Man kanske skulle gå tillbaka till mitt gamla favoritmärke Seagate.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Bra tips! Det ska jag kolla upp. Vet att vissa märken (kan det vara Samsung?) ger livstids garanti. Jag har det på några diskar.
Men: Nu har jag kört det noggrannaste testet på disken och den är inte trasig. Hm?! Då är det alltså Windoze som i vanlig ordning har ställt till det.
Tydligen sitter felet i registret /system32/config/software.
Kan berätta lite mer om vad som hände:
Datorn har fungerat bra en lång tid (ca 2 år). Igår städade jag skrivbordet. Flyttade en mapp med massa sql och html-filer från skrivbordet till en annan hårddisk. Efter ett tag fick jag ett felmeddelande om att en fil (med ändelsen .sql) inte kunde hittas/kopieras. Kollade egenskaperna för filen, det tog någon minut innan de visads. Tyckte datorn började kännas väldigt seg så jag avslutade Windows och datorn.
Idag Startade jag datorn. Första Windows-flaggan visas. Sedan blir skärmen svart och den börjar "dumpning av fysiskt minne". Högst upp på skärmen står det "STOP C0000218" som tydligen har med minnet för registret att göra.
Har startat om flera gånger, även i felsäkert läge. Har inga virus eller andra otrevligheter (förutom Windows) på datorn.
Ska göra en backup nu och fixa till registret.
Återkommer med resultatet.
Men: Nu har jag kört det noggrannaste testet på disken och den är inte trasig. Hm?! Då är det alltså Windoze som i vanlig ordning har ställt till det.
Tydligen sitter felet i registret /system32/config/software.
Kan berätta lite mer om vad som hände:
Datorn har fungerat bra en lång tid (ca 2 år). Igår städade jag skrivbordet. Flyttade en mapp med massa sql och html-filer från skrivbordet till en annan hårddisk. Efter ett tag fick jag ett felmeddelande om att en fil (med ändelsen .sql) inte kunde hittas/kopieras. Kollade egenskaperna för filen, det tog någon minut innan de visads. Tyckte datorn började kännas väldigt seg så jag avslutade Windows och datorn.
Idag Startade jag datorn. Första Windows-flaggan visas. Sedan blir skärmen svart och den börjar "dumpning av fysiskt minne". Högst upp på skärmen står det "STOP C0000218" som tydligen har med minnet för registret att göra.
Har startat om flera gånger, även i felsäkert läge. Har inga virus eller andra otrevligheter (förutom Windows) på datorn.
Ska göra en backup nu och fixa till registret.
Återkommer med resultatet.

Har haft ett flertal maxtordiskar som krachat, med just de symtom du beskrivit, kan ej komma åt filer, samt att windows inte bootar.
Numera använder jag inte några maxtor längre (dyrköpt erfarenhet)
IBM's diskar (numera Samsung) var behäftade med allvarliga fel, om de i drift mer än typ 4 timmar per dag, krashade dem (Överhettning, hjälpte inte med extra kylning).
Så det är kanske inte så konstigt att Samsung lämnar livstids garanti idag.
Håller mig ifrån dessa också.
Numera använder jag inte några maxtor längre (dyrköpt erfarenhet)
IBM's diskar (numera Samsung) var behäftade med allvarliga fel, om de i drift mer än typ 4 timmar per dag, krashade dem (Överhettning, hjälpte inte med extra kylning).
Så det är kanske inte så konstigt att Samsung lämnar livstids garanti idag.
Håller mig ifrån dessa också.
Jag har i servern en WD disk, den har varit på hela tiden i 3-4 år nu. Inga problem med den. Har en Seagate-disk i den också som snurrat hela tiden i ca 1 år.
I barebonen jag köpte på sommaren har jag en Samsung. Än så länge har den fungerat...
EDIT: Har förövrigt planerat att införskaffa en tredje disk till servern för att köra raid5. Har en del saker jag inte vill gå miste om, men som är såpass stora att CD/DVD är helt ur spelet.
I barebonen jag köpte på sommaren har jag en Samsung. Än så länge har den fungerat...

EDIT: Har förövrigt planerat att införskaffa en tredje disk till servern för att köra raid5. Har en del saker jag inte vill gå miste om, men som är såpass stora att CD/DVD är helt ur spelet.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Min bror fick liknande problem. Windows började klaga på korrupta filer. Sen gick det bara att starta i felsäkert läge, och sen inte alls.
Efter 2 (två!) ominstallationer som ändå inte funkade som det skulle, körde han det DOS-baserade MEM-test från en diskett, och det ena av de båda 1GB-minnena var trasigt. Samma märke och köpta samtidigt. MEM-test rapporterade att 98% av minnescellerna var instabila
Han plockade ur det trasiga minnet, och allt var frid och fröjd igen.
Efter 2 (två!) ominstallationer som ändå inte funkade som det skulle, körde han det DOS-baserade MEM-test från en diskett, och det ena av de båda 1GB-minnena var trasigt. Samma märke och köpta samtidigt. MEM-test rapporterade att 98% av minnescellerna var instabila

Han plockade ur det trasiga minnet, och allt var frid och fröjd igen.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Precis när Windows började uppföra sig konstigt så gjorde jag ett minnestest. Hittade inte MEM-test (har det på någon diskett) så jag körde ett annat klassiskt test: Öppnade notepad och satt en skruvmejsel vid en tangent så den var nedtryckt hela tiden. En stund senare markerade jag all text, kopierade och satt en skruvmejsel vid CTRL och en vid V. Efter en stund hade hela minnet fyllts.
Sparade filen och fick på så sätt reda på om hårddisken hade problem att spara stora filer.
Nu tänkte jag prova med Mem-test, så jag gick in på www.memtest.org och laddade ner memtest86+-1.65.floppy.zip. "Installationen" gick bra, men så när jag försökte läsa innehållet på disken så stod det att den inte var formatterad.
Vad 17 nu? Det stod att man skulle sätta i en formatterad diskett så den bör ju inte ha bytt filsystem. Provade med en till diskett som jag vet är ok. Samma sak där. Disketten innehöll även Ghost och CLRPART som nu tydligen försvunnit.
De senaste dagarna har varit väldigt ..ehm, roliga:
Torsdag: Migrän
Fredag: Migrän
Lördag: Bränner kretsar till en TFT-skärm
Söndag: Hårddisken rasar ihop
Tja, det är väl bara att konstatera att det inte kan bli sämre iallafall...

Nu tänkte jag prova med Mem-test, så jag gick in på www.memtest.org och laddade ner memtest86+-1.65.floppy.zip. "Installationen" gick bra, men så när jag försökte läsa innehållet på disken så stod det att den inte var formatterad.

De senaste dagarna har varit väldigt ..ehm, roliga:
Torsdag: Migrän
Fredag: Migrän
Lördag: Bränner kretsar till en TFT-skärm
Söndag: Hårddisken rasar ihop
Tja, det är väl bara att konstatera att det inte kan bli sämre iallafall...

Var glad att du inte gjorde som jag gjorde.
En maxtordisk började krångla i sommras, strax innan hade min bandstation lagt av så jag hade dåligt med backuper.
Det var dessutom min data-disk.
Felet var precis som ditt.
Köpte en USB-låda till disken, för jag tänkte att, om jag bara kan boota till windows kan jag nog göra en kopia av disken, sagt och gjort, plockade ur disken, stoppade in den i usb-lådan bootade, pluggade i disken, inga problem, började kopiera den, när telefonen ringde, snurrade run på stolen, varvid armstödet fastnade i usb-kabeln, drog med sig lådan med disk och gissa, pang, en styck usb-låda med en styck hårddisk gick i golvet,
Nu får jag bita i det sura och skicka in den för recovery.
En maxtordisk började krångla i sommras, strax innan hade min bandstation lagt av så jag hade dåligt med backuper.
Det var dessutom min data-disk.
Felet var precis som ditt.
Köpte en USB-låda till disken, för jag tänkte att, om jag bara kan boota till windows kan jag nog göra en kopia av disken, sagt och gjort, plockade ur disken, stoppade in den i usb-lådan bootade, pluggade i disken, inga problem, började kopiera den, när telefonen ringde, snurrade run på stolen, varvid armstödet fastnade i usb-kabeln, drog med sig lådan med disk och gissa, pang, en styck usb-låda med en styck hårddisk gick i golvet,
Nu får jag bita i det sura och skicka in den för recovery.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
TomasL: Ajdå, det lät inte kul.
Har kört Mem-test nu och det hittade inga fel på minnet.
Däremot hittade jag det här i bat-filen för mem-test:
"NOTE:You will not be able to read from the floppy after the test is installed. This is normal."
Varför gör de så? Jag har kört Mem-test tidigare från en helt vanlig dos-diskett och det har fungerat hur fint som helst. Men programmerarna tyckte väl att det skulle bli för användarvänligt då.

Har kört Mem-test nu och det hittade inga fel på minnet.
Däremot hittade jag det här i bat-filen för mem-test:
"NOTE:You will not be able to read from the floppy after the test is installed. This is normal."
Varför gör de så? Jag har kört Mem-test tidigare från en helt vanlig dos-diskett och det har fungerat hur fint som helst. Men programmerarna tyckte väl att det skulle bli för användarvänligt då.