Stegmotor styrning. hjälp!
Stegmotor styrning. hjälp!
Hej jag har just köppt en stegmotor och en kontroller på kjell.com och nu undrar jag var jag ska koppla in kablarna från motorn till kortet?
info
motorn:89390
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /89390.jpg
Unipolär stegmotor med ca. 48 steg / varv. 5 anslutningar med 85? / lindning. Drivs från: 24V / 282mA. Mått utan axel: Ø45 x 23 mm. Axel: Ø2 x 15 mm.
Styrning: 87548
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /87548.jpg
datablad: http://www.electrokit.se/download/k179.pdf
info
motorn:89390
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /89390.jpg
Unipolär stegmotor med ca. 48 steg / varv. 5 anslutningar med 85? / lindning. Drivs från: 24V / 282mA. Mått utan axel: Ø45 x 23 mm. Axel: Ø2 x 15 mm.
Styrning: 87548
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /87548.jpg
datablad: http://www.electrokit.se/download/k179.pdf
Men det står ju extremt tydligt i databladet för styrningen! Att du sedan har 1 gemensam + istället för 2 är väl knappast ett problem.
Eller är ditt problem att du inte vet vilken som är den gemensamma +?
Om det är så kan du ohm-mäta dig till det! Varje lindning har ett motstånd om 85 ohm, mätar du mellan den gemensamma och en lindning får du det värdet (ungefär, ± lite), mätar du mellan 2 lindningar får du det dubbla.
Eller är ditt problem att du inte vet vilken följd de ska sitta i?
Testa, när du väl har hittat den gemensamma + är resten bara att testa sig fram. Om man håller en av lindningarna "fast" är det inte så många kombinationer som gäller.
Eller är ditt problem att du inte vet vilken som är den gemensamma +?
Om det är så kan du ohm-mäta dig till det! Varje lindning har ett motstånd om 85 ohm, mätar du mellan den gemensamma och en lindning får du det värdet (ungefär, ± lite), mätar du mellan 2 lindningar får du det dubbla.
Eller är ditt problem att du inte vet vilken följd de ska sitta i?
Testa, när du väl har hittat den gemensamma + är resten bara att testa sig fram. Om man håller en av lindningarna "fast" är det inte så många kombinationer som gäller.
Databladet Fig. 1 beskriver oerhört väl din motor.
På schemat sist i databladet finns det 2 st. V+ till motorn samt en +matning till motorn. De 2 st V+ sitter ihop, alltså är det likgiltigt vilken av dom du använder till din gemensamma + på motorn.
Men jag är fortfarande funderande på: exakt vad är problemet?
På schemat sist i databladet finns det 2 st. V+ till motorn samt en +matning till motorn. De 2 st V+ sitter ihop, alltså är det likgiltigt vilken av dom du använder till din gemensamma + på motorn.
Men jag är fortfarande funderande på: exakt vad är problemet?
jag vet inte i vilken årdning jag ska koppla in kablarna? asså typ om röd ska sitta i M2B osv??Icecap skrev:Databladet Fig. 1 beskriver oerhört väl din motor.
På schemat sist i databladet finns det 2 st. V+ till motorn samt en +matning till motorn. De 2 st V+ sitter ihop, alltså är det likgiltigt vilken av dom du använder till din gemensamma + på motorn.
Men jag är fortfarande funderande på: exakt vad är problemet?
Och då kommer vi till mitt första inlägg i denna tråd. Testa med att läsa det kanske....
Om du vet vilken som är den gemensamma + anslutar du såklart den på en V+. Sedan ansluter du en av de resterande 4 sladdar till ett uttag och låter det sitta där.
Då har du 3 ledningar som ska testas fram till den rätta ordningen, koppla alltså drivkortet så att det "kör själv" i skaplig långsam takt.
Om vi kallar drivkortens uttag för A, B och C och motorns 3 resterande ledningar för 1, 2 och 3 finns det följande kombinationer kvar:
1A 2B 3C
1A 2C 3B
1B 2A 3C
1B 2C 3A
1C 2A 3B
1C 2B 3A
En annan lösning vore att leta på typnumret på motorn och få ut databladet på den.
Om du vet vilken som är den gemensamma + anslutar du såklart den på en V+. Sedan ansluter du en av de resterande 4 sladdar till ett uttag och låter det sitta där.
Då har du 3 ledningar som ska testas fram till den rätta ordningen, koppla alltså drivkortet så att det "kör själv" i skaplig långsam takt.
Om vi kallar drivkortens uttag för A, B och C och motorns 3 resterande ledningar för 1, 2 och 3 finns det följande kombinationer kvar:
1A 2B 3C
1A 2C 3B
1B 2A 3C
1B 2C 3A
1C 2A 3B
1C 2B 3A
En annan lösning vore att leta på typnumret på motorn och få ut databladet på den.
bubbe: Citat från mitt FÖRSTA inlägg: "Om det är så kan du ohm-mäta dig till det! Varje lindning har ett motstånd om 85 ohm, mätar du mellan den gemensamma och en lindning får du det värdet (ungefär, ± lite), mätar du mellan 2 lindningar får du det dubbla."
Vill du inte ha råd ska du låta bli att fråga efter det, är det något oklart ska du förklara vad du inte förstår.
Vill du inte ha råd ska du låta bli att fråga efter det, är det något oklart ska du förklara vad du inte förstår.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Man häpnar över dessa självgoda nissar !
Jag förstår dig IceCap, man häpnar.
Jag är ju snäll jämfört med dessa "besservissernissar"
Dom har sitt eget lilla kotteri och anser att detta Forum är till för bara dom.
"Kom inte här och kom"
Ge fae... i att svara och spara Ert tangentbord
om Ni tycker att frågeställaren är för dum för att få "gosa" i Ert geni.
Phuuuuuuuuu.
Jag är ju snäll jämfört med dessa "besservissernissar"
Dom har sitt eget lilla kotteri och anser att detta Forum är till för bara dom.
"Kom inte här och kom"
Ge fae... i att svara och spara Ert tangentbord
om Ni tycker att frågeställaren är för dum för att få "gosa" i Ert geni.
Phuuuuuuuuu.