M5 = 5mm eller 6mm?
M5 = 5mm eller 6mm?
hej, jag planera nytt bygge undrar, M5 är det 5mm som högst eller 5mm som minst i diameter på det gängade?
- Mizzarrogh
nu ska vi se: menar du att jag måste tänka på att en gängad ihopsättning inte bär lika mycket som tillex. svetsfog av samma storlek?
tankarna snurrar kring ett nytt chassi av aluminum och plexiglas, så det blir väl inga monsterlaster kanske, men det ska jag ha i åtanke ialla fall!
helldre tänka en gång för mycket än en för lite!
som vanligt: skönt med snabb respons! hejja vårat forum.
tankarna snurrar kring ett nytt chassi av aluminum och plexiglas, så det blir väl inga monsterlaster kanske, men det ska jag ha i åtanke ialla fall!
helldre tänka en gång för mycket än en för lite!

som vanligt: skönt med snabb respons! hejja vårat forum.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har någon erfarenhet att om man vinglar lite blir 4mm hålen plötsligt väldigt nära 5mm ...
Alltså håll mycket still - pelarborr vore ju idealiskt.
Och när du gängar, smörjer du med lite olja eller fett och för var tredje varv du gängar, vrider ett halv varv bakåt för att bryta gängspånen. Men det kanske alla visste.
Alltså håll mycket still - pelarborr vore ju idealiskt.
Och när du gängar, smörjer du med lite olja eller fett och för var tredje varv du gängar, vrider ett halv varv bakåt för att bryta gängspånen. Men det kanske alla visste.
Ett tips är också att använda en gängguide när man gängar, dvs en bit med en plan sida och ett genomgående vinkelrätt hål.
På så vis minska risken att man vinglar med tappen eller börjar gängningen snett.
Mycket enkelt att göra själv. Ta en kloss och borra ett hål med en diameter straxt över gängtappsdiametern. Välj en kloss som är tillräckligt tjock för att ge stöd i sidled, men samtidigt inte för tjock så att tappen kan gänga ner tillräckligt längt i hålet du vill gänga.
På så vis minska risken att man vinglar med tappen eller börjar gängningen snett.
Mycket enkelt att göra själv. Ta en kloss och borra ett hål med en diameter straxt över gängtappsdiametern. Välj en kloss som är tillräckligt tjock för att ge stöd i sidled, men samtidigt inte för tjock så att tappen kan gänga ner tillräckligt längt i hålet du vill gänga.