Väldigt många hårddiskar. Hur länge kan ett relä vara p

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Väldigt många hårddiskar. Hur länge kan ett relä vara p

Inlägg av netrunner »

Om man vill lagra stora volymer data (ex fulla server backuper för en månad) så är man oftas hänvisade till Dell, HP, IBM. System som kostar 100k++

Vad är det som hindrar att man bygger en vanlig PC med väligt många hårddiskar?

1. Chassi, men det finns ett par som klara 15st disk.
2. Kontrollerkort. Finns en gräns för hur många man kan addera, vet ej max?
3. Mjukvara, kan man lösa med FreeNAS (bootar på USB-sticka, ohh yes :twisted: )
4. Spinnupp stömen för alla diskar. Kan man styra detta med reläer?

Det jag kan se som ett problem för en "vanlig" PC att ha 15st diskar är att när alla ska spinna upp samtidigt så kommer dom att döda PSU:n, tänk 3A x 15.

Dyra system kan tajma så att dom spinnerupp med tex 1sekunds intervall.

Man skulle kunna ha diskarna i grupper om tre och ett relä till varje grupp. En PIC får sedan dra ett relä åt gången med 1-2 sekunds mellanrum.

Därefter kommer reläet att ligga draget i kanske 2-3år med en driftsäkerhet på absolut 100%, klara dom det?

Någon som har erfarenhet av reläer och driftsäkerhet?
Finns det andra alternativ, motordrivna strömbrytare?


Målet är en server med 15st 320GB diskar i RAID5 med FreeNAS, drygt 4TB för backuper (inte kritisk, det är bara en andra kopia för att slippa restore från orginal som förvaras i bankfack) till ett pris under 20000kr (1000kr/disk + 5000kr krimskrams).
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag ser inga problem med detta förutom standardprylarna, dvs:

* Räcker strömmen?
* Räcker kylningen?

Kontrollerkort med mera är ju inga problem. DU kan ju peta i så många moderkortet har PCI-platser för.

/Magnus
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

4. Spinnupp stömen för alla diskar. Kan man styra detta med reläer?

Ser ingen direkt anledning till att man inte kan. Men du kan ju annars parallellkoppla några nätagg eller helt enkelt dela upp hårddiskarna på några agg så att dom utan problem kan hantera strömmen och sedan ett enskilt för resten så är det ingenting som skall bli överbelastat. Möjligen får du kanske kolla så att proppen till det hela är en trög variant för har man många switchade agg kopplade så kan dom nog dra en hel del i starten. Har du inga fler hårddiskar på aggen än att man ligger en bra bit under marginalerna så skall inte aggen ha några problem att hantera effekten om dom är av bra kvalitet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17323
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ett kvalitetsrelä ska absolut inte ha några problem med att ligga draget i 2-3 år. Se bara till så det klarar startströmmen och inte svetsar kontaktbläcken vid första tillslaget! Jag skulle vilja säga att det är inte är ett tillslaget relä som slits, det är till/frånslagen som sliter.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Om inte annat står det nog i databladet för relät hur länge det kan vara draget :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Snabelost:

Kyla räcker. 3 diskar sitter i en kasset som har egen 8cm fläkt.
Ström är ingen fara. Iom att det är en fileserver så behöver man ingen CPU-prestanda, det finns många amper över åt diskarna. Så drar inte diskarna så mycket ström när dom väl är uppe i varv.

Det är start strömen jag är rädd för 15 x 3A = 45A

Alla kontrollerkort måste lägga upp ett eget BIOS, det finns ett mycket begränsat minne för detta ... har man flera lika dana ska dom kunna dela.

Henry:

Hua, vill inte ha mer än en PSU.

AndLi:

tackar.

Zyxel615:

Ska titta där...

Någon som vet om det finns reläer som tar "en puls" för att slå till och "en puls för att slå från" typ?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Sådana reläer finns och kallas bistabila eftersom de ligger kvar i sitt läge tills man ändrar det. Det behöver alltså inte en konstant dragström. Problemet med livslängd på spolen är därmed löst...
Här är ett exempel på ett sådant: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=4987.htm

EDIT: Förvirrad såhär på morgonen... Nu ska det stämma.
Senast redigerad av Zyxel615 7 november 2006, 10:27:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Du kan ju lösa uppstarten manuellt också. Dvs du monterar en strömbrytare på varje hårddiskgrupp.

Vid kallstart är man ju ändå på plats och vid vanlig omstart så stannar ju inte diskarna så det är ju inget problem. Det borde vara den enklaste lösningen.

/Magnus
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Sådana reläer finns och kallas bistabila eftersom de ligger kvar i sitt läge tills man ändrar det.

Problemet är att vid ett strömavbrott kommer alla relän att ligga "till",
och du har ju ingen spänning under avbrottet för att ställa dom "av".
Så jag vet inte om bistabila relän löser just *det* problemet.

> Vid kallstart är man ju ändå på plats och vid vanlig omstart så stannar ju inte diskarna så det är ju inget problem.

Och vid strömavbrott ?

Fanns/finns det inte disk-drivar med strappbar delay för uppstart ?
Eller disk-controllers som fixar det ?
Användarvisningsbild
Abra Hana
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2005, 13:20:58

Inlägg av Abra Hana »

*

> Vad är det som hindrar att man bygger en vanlig PC med väligt många hårddiskar?

Det billigaste och minst krävande sättet att koppla flera diskar är att koppla dem via USB ! . Det finns gott om billiga 350GB externa diskar med egna nät anslutning .

USB tillåter att man kan koppla upp till 127 enhet till en enda USB HOST , med ett par hubbar når du 15 diskar hur lätt som helst .

Frågor är ? :

* Hur många USB masse storag enheter kan en USB DEVICE DRIVER hantera samtidigt ?

* säkerhet ? . om jag inte har fel , så tror jag att alla masse storage diskar har bara filsystem format FAT32 .
Senast redigerad av Abra Hana 7 november 2006, 10:53:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jo, den manuella lösningen är ju inte optimal, men den fungerar i de flesta situationer och är riktigt billig och enkel.

/Magnus
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Sodjan> Det har du rätt i. Men man lär väl ha någon form av UPS ansluten som kan driva det hela i några minuter vid strömavbrott för att ge en graciös nedstängning.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Abra Hana skrev:*



* säkerhet ? . om jag inte har fel , så tror jag att alla masse storage diskar har bara filsystem format FAT32 .
min externa har flera partitioner med både ntfs och fat32, funkar utmärkt
Senast redigerad av 007sweden 7 november 2006, 14:16:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Abra Hana
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2005, 13:20:58

Inlägg av Abra Hana »

007 Sweden skrev :
...........
min externa har flera partitioner med både ntsf och fat32, funkar utmärkt



Det heter NTFS och inte NTSF .

NTFS på en extern disk , mycket bra .
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

sodjan: Du sätter tummen på problemet. Kanske kan man lösa det med en egen strömförsörjning på den kretsen. Den vet ju när servern är av, för då finns det ingen spänning. Strömabrott iofs... :?

15st USB diskar med NTFS går säkert bra. Iofs så fixar FreeNAS egen med RAID5 på.
Tyvärr så måste man då fixa ny kyla till alla, då dom 40mm fläktar som normalt finns inte är ... så bra. Disken dör fortare om den är varm.

Så gillar jag inte grejen med att ha 15st AC/DC-dosor på golvet, ganska stor hög. Priset är inte så farligt, ett sådant chassi går på kanske 300kr.
Skriv svar