C, C++ editor och kompilator sökes... enkel och gratis

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Enok

C, C++ editor och kompilator sökes... enkel och gratis

Inlägg av Enok »

Hej...
Har börjat läsa C programmering på egen hand nu och undrar om det finns något enkelt och gratis program att skriva programmen i.

Jag vet att gcc är bra och gratis men det är väl bara en kompilator... ingen editor?

Jag har Visual Studio men det känns så bökigt att kicka igång det varje gång man skall göra dom enklaste "console" program.
tgr

Inlägg av tgr »

emacs såklart!!!
Enok

Inlägg av Enok »

jaaaa... så klart =)

tackar!
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

är emacs enkelt?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Beror helt klart på hur mycket man vill utnyttja emacs resurser, lätt om man inte begär för mycket :)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Många använder Dev-C++. Själv använder jag Editplus.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Sen har vi ju även eclipse med tillhörande CDT... min favorit när det gäller grafiska editorer.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

När jag inte använder Borland Builder kör jag med Dev-C++
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Även jag använder emacs, förutom att den fungerar utmärkt till C/C++ så går den att använda till så mycket annat (andra programspråk, skriva rapporter i LaTeX o.s.v.). Tycker det är trevligt att kunna använda en och samma editor till allt.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Nej nej, är ni tokiga? Emacs?!
Nano ska det vara.
Det är GNU's variant av Pico, med mycket fler funktioner dessutom.
Allt styrs med enkla tangentkommandon, och det är inte en massa onödigt "user interface" som tar upp skriv-ytan.. (Hjälp-fältet med tangentkommandon kan man ta bort när man lärt sig dem)
Alla vanliga funktioner finns; search/replace, insert from file, osv.
Något väldigt användbart är funktionen för "cut'n'paste" med hela rader. Trycker man Ctrl+K så försvinner den raden man står på. Trycker man Ctrl+U så klistras den in igen, även om man flyttat sig till en annan rad..
Bra både för att ta bort och flytta på rader snabbt.

Två andra oumbärliga funktioner när man programmerar är syntax highlighting och "auto indent", vilket innebär att om jag t.ex. ska skriva en if-sats, så gör jag en <tab> innan själva koden i if-satsen, men med auto-indent så får jag nu automatiskt den <tab>-tryckningen varje gång jag trycker enter.. Hoppas ni förstår hur jag menar :)
Det är jättesmidigt, speciellt när man är "många nivåer åt höger", i någon under-sats långt in nånstans.. Man slipper sitta och trycka <tab> eller mellanslag hela tiden..

Och dessutom är Nano väldigt liten och snabb.
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Tokig? Jo jag brukar få höra det ibland :D

Emacs går att köra i en konsoll med växeln -nw
Tycker man att stora emacs är lite tung kan man köra uemacs ist - vill inte ha lika mycket resurser: http://www.kernel.org/pub/software/editors/uemacs/

Den stora fördelen (eller nackdelen beroende på vad man är ute efter) med emacs över enklare editorer som gedit, nano o.s.v. är att det går att bygga om i all oändlighet, blir som ett komplett IDE då du utvecklar i C/C++ t.ex. Kompilator och debugger går att köra direkt ex.vis.

Men är man bara ute efter en texteditor tycker även jag att nano fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Ingen som nöter vim? (inte rengöringsmedlet, Vi IMproved)
Flytta fingrarna till piltangenterna när man kodar, vad är det för stil? ;P
nä :%s/emacs/vim/g
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Vad du än väljer för editor tycker jag absolut att du skall ha en med färger. Dvs olika färger för nyckelord, variabler m.m. Det underlättar otroligt mkt tycker jag. Vet att emacs med rätt moduler laddat har färger, edit+ har jag använt själv det har också färger. Andra saker som är rejäla plus är radnumrering och möjlighet att collapsa block inom måsvingar. Programmers notepad som följer med AVR-GCC har alla dessa features.
Enok

Inlägg av Enok »

Nu har jag inte testat ALLA dom som ni tipsat mig om men... dom som jag provat har ej bara varit att installera å köra... det har alltid fattats någonting... makefiler, h-filer... ...
Eller så har dom varit separata editorer och kompilatorer.

När jag läste grundkursen i gymnasiet så hade vi en Borland Turbo för DOS.

Den var klockren, väldigt simpel, bara skriva sitt lilla program trycka F9 så fick man (förhoppningsvis) se programmet rulla igång!

Det jag verkligen söker är ett komplett paket för nybörjare som mig.. jag behöver inte någon översikt över projekt eller möjlighet till variation!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det du vill ha är alltså ett gratis IDE (Integrated Development Enviroment), inte bara en editor.
Skriv svar