Jag skulle själv vilja göra några och funderar på olika lösningar.
Enklast är ju en potentiometer. då har vi ju på +sidan att de är billiga, upplösning och - att de slits och inte är ofta mer än 240grader (eller något sånt)
Encoder... med en signal som ger en fast grader och sen räknar man fram vinkeln. +fler varvig och om den är optisk högre varvtal och väldigt liten slitning. - är upplösning och att den måste rotera över "nollan" för att veta var den är efter spännings påslag
då kommer man osökt att tänka på "greycod"( heter det så) men då kommer ett stort minus och det är upplösning.. fast man kanske inte behöver upplösningen alltid.
finns det fler optiska lösningar? jag har tänkt lite på att "strypa" ljuset men det blir ju inte så linjärt då.fast sånt går ju att fixa med mjukvara om det inte ska gå för snabbt
sen kan man tänka sej kapacitiva lösningar men blir fukten ett problem då? har någon testat.
så har jag funderat på induktiva. då kommer ju en viss gräns i min kunskap, jag känner att ju mer jag lärmej på området ju mindre kan jag hur blir det med risken att störa och att störas då?
söker olika lösningar på vinkelgivare
Upplösningen på en optisk enkoder behöver inte vara dålig. De flesta tänker på en digital version men det finns sk. sin/cos varianter där kanalerna inte bara registrerar svart eller vitt utan en gråskala som varierar sinusformat.
Magnetiska finns det små kretsar som mäter vinkeln på ett magnetfält. En liten magnet på axeln man vill mäta genererar detta magnetfält.
Exempel: Magnetic rotary encoders
Magnetiska finns det små kretsar som mäter vinkeln på ett magnetfält. En liten magnet på axeln man vill mäta genererar detta magnetfält.
Exempel: Magnetic rotary encoders