Behöver hjälp med ett belysnings projekt... Betalar!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Behöver hjälp med ett belysnings projekt... Betalar!

Inlägg av GeekJoan »

Jag håller på att renoverar en lokal som vi snart ska flytta in i. I denna lokalen ska det finnas ett showroom som jag tycker kräver lite cool belysning.

Jag har tänkt mig att man gör små enkla kretskort med tre lysdioder på och lite annan elektronik. Det är upp till den som känner sig manad.

Iallafall. Tanken är att man ska kunna styra färgen till precis vad man vill. Känner man att idag är det lila som gäller så ska det gå att ställa in enkelt med att vrida på rattarna på kontrollboxen.

Kanske inte låter så svårt, men jag vill kunna haka på oberoende mängd ljuskort utan att tala om för kontrollboxen hur många som finns.
+ att jag vill endast dra ut två kablar, så själva styrningen av färgen ska alltså gå i samma kablar som levererar spänningen till ljuskorten.

Det ska även finnas möjlighet att slå på en "fade" funktion där man kan ställa hastigheten på ljusskiftningarna.

Jag kan ta på mig att sätta ihop allt, göra korten, bränna picarna eller vad ni nu tänker använda. Men jag vill ha ett fungerande system som jag sedan själv kan bygga ut allt eftersom.

Enkel skiss:
Bild
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det finns inga dumma frågor....

OK then... :-)

> att jag vill endast dra ut två kablar,

??? Varje kabel kan väl ha valfritt antal parter ? Eller vad menar du med "kabel" ?
Normalt blir det mycket enklare om man separar matning och signalering.

> men jag vill kunna haka på oberoende mängd ljuskort

Där sprack det nog ! Helt omöjligt villkor att uppfylla...
Eller är det OK att hänga på ytterligare spänningsmatning allt eftersom ?
Det ser inte ut så på bilden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"> men jag vill kunna haka på oberoende mängd ljuskort

Där sprack det nog ! Helt omöjligt villkor att uppfylla... "

Möjligen om man har gott om ström redan från början och parallellkopplar alla ljuskort. Funderar på något i stil med 1wire. Troligen borde man kunna göra så att ljuskorten berättar att "hej, jag är inkopplad, ge mig en adress". Ungefär... Spånar bara nu, men nog borde det gå.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Alltså jag vill endast dra ut 2 st trådar tex en 220V kabel som innehåller två kablar eller dra ut 2x1 lösa kablar.

OK jag tänker högt utan att ha någon som helst vetskap om vad jag säger nu.

1. Dra ut en +5V och en jord.
2. I +5V kablen så mudulerar man in en frekvense som styr vad som ska göras.
3. OK, säg ett maxantal ljuskort, tex 50 st.
4. Ser inte problemet med spänningen. Ex mitt 220V utag i väggen kan jag haka på hur många lampor som helst till, ända tills jag överstiger vad proppen i skåpet tillåter. :roll: Dimensionera det hela till 50 st kort.

Säg 50 kort á 3 lysdioder = 150 dioder á 0.02A skulle ge 3A + lite annan elektronik. Sätt 5A på +5Ven så borde det räcka till.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

(Medan jag skrev kom det lite ny info, men detta gäller generellt,
så nedanstående får stå kvar även om det inte är helt aktuellt längre...)

"oberoende mängd" ?

Så om man bygger något som klarar 200 moduler, så får man sedan
höra att "men jag ville ju ha 1000 moduler"...

Nej, man kan inte speca något på det sättet.
Det *måste* finnas ett max antal kort som ska klaras av.

Och exakt hur mycket är "gott om ström" ?? I Ampere ?

> Ser inte problemet med spänningen...
> ...ända tills jag överstiger vad proppen i skåpet tillåter...

EXAKT !
Du säger att du inte ser problemet men du vet i alla fall vad det är ! :-)

För att fortsätte de "dumma frågorna", så förstår jag fortfarande inte vad
som är problemet med att dre ut tre kablar/parter !?
En lösning med överlagrad kommuniktion på 5V'en blir, med min
uppskattning, *MYCKET* dyrare än att dra en extra kabel...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

1Wire kräver väl tvinnad kabel?
Med 5A krävs det större kabelarea än vad de partvinnade kablarna erbjuder.

Sen finns det väl ingen anledning att adressera korten separat, då alla ska lysa med samma färg.

Modulera styrsignal med t.ex. 100kHz och överlagra på likspänningen eller ta 3-ledad kabel och ge styrningen en egen tråd (enklare och färre komponenter).

3-ledad RKK 1,0 kvadrat (rund lampsladd) kostar typ 4kr/m (måla om randig till röd).
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

MEN! OK, jag var otydlig. Men med den info jag gav så tycker jag ändå att anta att det ska vara 1000 moduler är lite överdrivet. Jag sa inte att jag skulle inreda ett showroom i Globen...

Men säg 3 kablar da.

Men då vill jag lägga till en funktion. Typ rinnande ljus. Där toningen ligger lite före på nästa modul i slingan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att det är möjligt kan vi såklart bli överens om, ALLT är möjligt!
Men även om att du kommer att bygga själv kan du bli ganska fattig.

* Att överlagra matningen med styrsignal kan man klara ganska smidigt men det krävar "lite" elektronik såklart.

* Att mata energi till 1K moduler betyder upp till ca: 200W, antar man att man då får använda 24V spänning blir det alltså drygt 8A vilket är rimligt. Nackdelen är att man måste ha en SMPS-regulator på varje modul om 3 (RGB) LED = dyrt.

Uppskattningsvis skulle jag tro att vi hamnar på en pris på LED-modulerna på ca: 140:- + evt. kapsling vid 100 st pris. Priset kan ändras vid att ha fler LED på samma modul.

Till detta kommer styrenheten.

Ska du ha individuell styrning på varje modul (rullande osv.) snackar vi ganska andra priser även på styrenheten.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Vilket avstånd är max mellan modulerna?
Uppdateringsfrekvens?

Vill du få det proffsigt kanske DMX är ett alternativ.
Ge varje modul en möjlighet att ställa in adress och
använd en eller två DMX kanaler per modul (färg, ljusstyrka t.ex)

Räcker med 256 fördefinnerade färger och 256
ljusnivåer?

Det kan bli lite jobbigt med bara 3 kablar dock :)
4st vore att föredra med RS-485 och separat matning.

Men nu är vi ganska långt ifrån de ursprungliga planerna... :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tony:
"1Wire kräver väl tvinnad kabel?"

Möjligen över längre avstånd, men nu skrev jag ju inte att mitt förslag var 1Wire. Däremot "något i samma stil som 1Wire". :wink:

"Sen finns det väl ingen anledning att adressera korten separat, då alla ska lysa med samma färg."

Läs GeekJoans första inlägg igen. Han vill ha rinnande ljus. Har man inte en separat styrsladd till varje enhet så är det lättast att ordna detta med ett adress-system.

Önskemålet om att bara behöva använda 2-3 sladdar förstår jag fullständigt. Då kan man använda vanlig "230V-sladd" vilket är väldigt billigt och lätt att få tag på i nästan vilket varuhus som helst.

Jag fick en snabb idé om att använda trådlös kommunikation. Finns det något sådant som klarar ett stort antal kanaler, låt säga 100st ? Även om GeekJoan kanske bara behöver ett 50-tal så kan man ju ha nytta av en sån här grejj i andra sammanhang. Då kan man använda kabeln för spänningsmatning och slipper överlagra signalen med matningen.

Jag tror fortfarande att det är möjligt att komma fram till en lösning på detta. Precis som Icecap skrev så går det åt en hel del energi om man vill ha 1000 moduler, men om man reviderar detta till att bara ha 100 moduler så ser ju specifikationerna och prisnivån helt annorlunda ut.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

"Läs GeekJoans första inlägg igen. Han vill ha rinnande ljus."
Det la han faktikt till i sista inlägget.

Trådbundern komunikation är nog klart billigare. polaritets växling i matningen skulle kunna vara en variant.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Då var det jag som var förutseende. :)

Jag tolkade detta: "Det ska även finnas möjlighet att slå på en "fade" funktion där man kan ställa hastigheten på ljusskiftningarna." som att fade-funktionen skulle vara individuell på varje kort.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jimmy> Informationen om rinnande ljus kom först i senaste inlägget från GeekJoan.

Hursomhelst, så föreslår jag (igen) ett system liknande digitalsystemen till modelljärnvägar. En tvåledarkabel överför både kraft och information till enheterna. Kraften överförs som AC-spänning med fyrkantvåg som sedan likriktas och modulationen överför information till enheterna.

Nackdelen är att det är betydligt svårare att skicka tillbaka info från enheterna, men det tror jag egentligen inte är helt nödvändigt för att bara styra lysdioder. I övrigt blir det ett rätt smidigt system.

Någon form av styrenhet plus t.ex switchregulator behövs i varje nod.

Edit: Samma tanke som Danei med polaritetsväxlingar!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Någon regulator behövs inte. En likriktarbrygga och en kondensator. Och till styrnigen en liten µC. Med lite tur så kan den driva utan någon drivkrets. Har gjort så någon gång och det funkade. Då kommer man ner i väldigt få komponenter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei: "Någon regulator behövs inte."

Du vill alltså köra direkt på 5V? (nåja: + 2 diodsträckor).

Om vi håller oss till 100 moduler är det helt möjligt, det blir ju bara 4A men då GeekJoan inte har angivit några begränsningar kan projektet bli hur stort som helst, antal punkter för att t.ex. skriva ett bokstav i en 7x5 matris blir 35, detta ger mig en idé om att ett sånt projekt kan innehålla totalt sett ett par hundra punkter och då börjar det bli ett antal Ampere, sen ska vi tänka på spänningsfallet i ledningen, detta kan bli betrakteliga värden vilket gör att det inte blir möjligt att få modulerna i var sin ända att visa samma egenskaper.

Detta medför att man måste ha en regulator på varje modul och mitt förslag för att sänka "punkt"-priset är att ha moduler som driver fler punkter åt gången. Varje punkt kan fortfarande vara individuellt addreserbart om man vill.

Ska man ha individuella punkter ska styrningen ju även vara lite avancerat för att kunna styra på rätt sätt, jag hade nog vald en PC.
Skriv svar