hastighetsmätning
hastighetsmätning
Hej !
Sitter och klurar på en hastighetsmätare för innebandybollar!!!
Har sett en fungerande sådan, den var konstruerad av två stycken linjer fotoceller som bollen bröt efter att den avlossats frän klubban.
Signalen gick vidare till en box som sedan fortsatte till en liten
microdator(?). Därefter skickades signalen till en skärm där hastigheten presenterades.
Vad behöver jag för komponenter? Var kan jag köpa dessa? Behöver man vara Einstein för att klara av att få ihop en sådan här makapärr?
MVH
Hasse
Sitter och klurar på en hastighetsmätare för innebandybollar!!!
Har sett en fungerande sådan, den var konstruerad av två stycken linjer fotoceller som bollen bröt efter att den avlossats frän klubban.
Signalen gick vidare till en box som sedan fortsatte till en liten
microdator(?). Därefter skickades signalen till en skärm där hastigheten presenterades.
Vad behöver jag för komponenter? Var kan jag köpa dessa? Behöver man vara Einstein för att klara av att få ihop en sådan här makapärr?
MVH
Hasse
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Välkommen fire29000!!
Du har väl bra koll på vad du behöver. Det mesta finns väl på Elfa.
Vilken form av mikroprocessor/mikrodator/enchipsdator/mikrokontroller har du tänkt använda och vilken form av display. Det finns ju några att välja på.
Jag skulle nog först sikta in mig på att få tag på vettiga fotoceller och display och därefter välja resten av komponenterna.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
Du har väl bra koll på vad du behöver. Det mesta finns väl på Elfa.
Vilken form av mikroprocessor/mikrodator/enchipsdator/mikrokontroller har du tänkt använda och vilken form av display. Det finns ju några att välja på.
Jag skulle nog först sikta in mig på att få tag på vettiga fotoceller och display och därefter välja resten av komponenterna.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
Teoretiskt sett är det väl inga konstigheter, det är ju bara att räkna tiden mellan barriären, ett tio-tal instruktioner i en PIC, sedan behöver ju du förståss lite mjukvara för att driva en display eller nått liknande, inte speciellt svårt det heller.
Själva uC och programvaran är så att säga piece of a cake, medans, vad jag tror, ljusbarriären blir komplicerad, då den förmodligen måste täcka en höjd av säg en meter eller så för att kunna fånga bollen, enklast är väl förmodligen en laser och en bunt speglar så man får ett antal strålar, säg var annan cm eller så, beroende på bollens storlek.
Själva uC och programvaran är så att säga piece of a cake, medans, vad jag tror, ljusbarriären blir komplicerad, då den förmodligen måste täcka en höjd av säg en meter eller så för att kunna fånga bollen, enklast är väl förmodligen en laser och en bunt speglar så man får ett antal strålar, säg var annan cm eller så, beroende på bollens storlek.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Skulle vara kul att se om det var så.sodjan skrev:Är det en speciell test utrustning eller ska den kunna
användas under match (verkar otroligt, men måste fråga...) ?
Snälla säg att det är så hela planen fylld av fotoceller eller lasrar.

Laser låter definitivt overkill. Om jag fattade fire29000 rätt så är det bara för att testa hur fort man kan skjuta med en sån där liten plastboll.
Skulle det fungera med IR-dioder och fotodioder, skulle troligen bli enklare och billigare än laservarianten men inte lika hög startrekfaktor. Men såna smällar får man väl ta antar jag.
Du kan ju t.om. klara dig med en enda barriär. En innebandyboll har ju bestämd storlek, så det räcker med att räkna passagetiden. Om det blir smidigare eller inte beror på hur den ska användas förstås... men om man har en enda barriär kanske det är enklare att bygga in i t.ex. en målbur?
Tänk en enda barriär som sitter mellan stolparna nån decimeter in i buren...
Eller för att spåna vidare: En barriär som förutom passagetid även mäter bollens läge i förhållande till barriären och kompenserar för infallsvinkeln
Overkill i det här fallet skulle jag tro, men tråden ligger ju trots allt i idébanken... 

Tänk en enda barriär som sitter mellan stolparna nån decimeter in i buren...

Eller för att spåna vidare: En barriär som förutom passagetid även mäter bollens läge i förhållande till barriären och kompenserar för infallsvinkeln

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jäklar vad mycket svar!!! kul!
Apparaten skall användas för att mäta skotthastigheten utanför match....
skulle i och för sig vara coolt ute på plan oxå.....men det känns lite overkill
Vi har hyrt en tidigare men den var inte till salu.....så tanken är att kolla möjligheten att tillverka en själv.
Den vi hyrde var ca 70 cm hög, på ena sidan satt dioder som lyste på motsatta sidans mottagare...det var två barriärer sammankopplade i någon typ av micro....
tack för alla tips....
Apparaten skall användas för att mäta skotthastigheten utanför match....
skulle i och för sig vara coolt ute på plan oxå.....men det känns lite overkill

Vi har hyrt en tidigare men den var inte till salu.....så tanken är att kolla möjligheten att tillverka en själv.
Den vi hyrde var ca 70 cm hög, på ena sidan satt dioder som lyste på motsatta sidans mottagare...det var två barriärer sammankopplade i någon typ av micro....
tack för alla tips....
Dopplarradar behöver mer än en innebandyboll för att "låsa" och de kostar en del. Jag har ett sådant system för att mäta hastighet mellan 2 punkter, det används för att mäta hastighet (eller rättare tid mellan två punkter) på fordon och skicka den uppmätta tiden via radio.
Det är inget speciellt svårt att åstadkomma (PIC med CCP) men man ska tänka lite över hårdvaran, även den kan fixas ganska enkelt.
Det är inget speciellt svårt att åstadkomma (PIC med CCP) men man ska tänka lite över hårdvaran, även den kan fixas ganska enkelt.