Återvinning av elektronikkomponenter?
Återvinning av elektronikkomponenter?
Letar runt på nätet efter billiga elektrinikkomponenter, men såvida man inte köper parti om ca 1000 är styckpriset ganska högt, nästan lite löjligt högt om man ser på de dyrare återförsäljarna såsom ex Elfa. Hittar man vad man söker så är det inte alls ovanligt att det lönar sig att köpa en färdig pryl och plocka komponenter därifrån istället för at köpa dem löst.
Men nu till sak. Ska till återbruket idag med lite möbler och tänkte se om det fanns elektronikprylar där som ända skall malas sönder. Men jag antar att man inte får ta prylar där hur som helst.
Måste ju finnas hur mycket elektronikavfall som helst, men var? Det räcker ju att en enda komonent felar i ex en hubbar eller skrivare för att den ska åka iväg. Kan ju finnas massor användbart godis kvar på dem. Finns det ingen möjlighat att komma över dessa? Istället för att allt bara ska malas ner till skrot? Känns så onödligt.
Någon som vet?
Men nu till sak. Ska till återbruket idag med lite möbler och tänkte se om det fanns elektronikprylar där som ända skall malas sönder. Men jag antar att man inte får ta prylar där hur som helst.
Måste ju finnas hur mycket elektronikavfall som helst, men var? Det räcker ju att en enda komonent felar i ex en hubbar eller skrivare för att den ska åka iväg. Kan ju finnas massor användbart godis kvar på dem. Finns det ingen möjlighat att komma över dessa? Istället för att allt bara ska malas ner till skrot? Känns så onödligt.
Någon som vet?
ahh, kontaierdykning, min favoritsport
jag plockar alltid på mig så mycket skrot jag bara kan och slaktar ut godbitarna
nuförtiden är det sällan problem att komma över saker och ting, tyvärr börjar det ju bli så med koonsumentprylar att det inte finns så mycket man har annvändning för, oftast ytmonterade motstånd och kondingar och någon special ic
men lite äldra prylar är rena godisbutiken
och nästan allt utom elektrolytkondingar håller läänge
så det är bara till att kolla efter elekronikskrot och fråga om man får ta det

jag plockar alltid på mig så mycket skrot jag bara kan och slaktar ut godbitarna
nuförtiden är det sällan problem att komma över saker och ting, tyvärr börjar det ju bli så med koonsumentprylar att det inte finns så mycket man har annvändning för, oftast ytmonterade motstånd och kondingar och någon special ic
men lite äldra prylar är rena godisbutiken
och nästan allt utom elektrolytkondingar håller läänge
så det är bara till att kolla efter elekronikskrot och fråga om man får ta det
- prototypen
Har du en datorbutik i närheten som även servar datorer så har du stor möjlighet att komma över mycket bra grejer. Har en några 100 meter från mig och dom har varit min leverantör av bla 75A effekt mosfetar (som kommer från moderbord), hårddiskar (många SMD komponenter om dom inte fungerat), nätaggregat (fungerande och icke fungerande) och en hel del gratis grejer som kanske inte fungerat pga något bagatellartat som varit lätt att fixa. Fick för en vecka sedan bla en extern hårddisk som efter lite petande fungerade utmärkt, och jag har nog en 3 st fullt fungerande ATX nätagg liggandes. 
Så har du en datorbutik i närheten så gå till dom och fråga om dom har något.

Så har du en datorbutik i närheten så gå till dom och fråga om dom har något.
- prototypen
Jomenvisst, he gå bygg elektronik hänna nolöver också, och ja få exporter åt sörlänninga å he som val över he ta jag tebaks så je könn få je na relän och transformatora.
(Självklar går det att bygga elektronik norrut också, och jag får leverera söderut. Det som blir över (den gamla utrustningen) tar jag ibland tillbaka så ni kan få en hel del relän och stora transformatorer)
Är det verkligen någon idé att löda loss motstånd och IC kretsar? Jag kan tänka mig att ta reda på apparater och laga om det är ett enkelt fel, men att helt slakta och sortera....
Prototypen
(Självklar går det att bygga elektronik norrut också, och jag får leverera söderut. Det som blir över (den gamla utrustningen) tar jag ibland tillbaka så ni kan få en hel del relän och stora transformatorer)
Är det verkligen någon idé att löda loss motstånd och IC kretsar? Jag kan tänka mig att ta reda på apparater och laga om det är ett enkelt fel, men att helt slakta och sortera....
Prototypen
jag plockar bara godiset, brukar inte ta många minuter, numera så plockar jag alldrig för att sortera , edit, alldrig motstånd och kondingar för att sortera
men man kan få mycket bra från skrot
brukar göra så att jag har en låda på en hundra liter med gamla kretskort, när man sitter vid labbordet och måste ha något som man inte har nytt så kollar man på korten om det finns något annvändbart
och när korten börjar kännas för urplockade så slängs dom och man tar in nytt skrot
men man kan få mycket bra från skrot
brukar göra så att jag har en låda på en hundra liter med gamla kretskort, när man sitter vid labbordet och måste ha något som man inte har nytt så kollar man på korten om det finns något annvändbart
och när korten börjar kännas för urplockade så slängs dom och man tar in nytt skrot
- prototypen
- Illuwatar
- Kontakt:
Det mesta går bra att återanvända, men ibland får man vara lite noggran. Jag hade en gång ett problem med en nybyggd rörstärkare. Det visade sig att ett begagnat effektmotstånd (som såg helt felfritt ut) var kasst. Byte till nytt - stärkaren gick igång utan problem...
Saker som är värda att spara: displayer (vilket syns i mina lådor...
), transformatorer (speciellt om de är märkta), motorer, mekanik och skruvar, effektkomponenter (verifiera funktion innan användning), rör och tillbehör (kan vara guld värt i vissa fall), chassin och inbyggnadslådor (fronten går alltid att ersätta på något sätt). Se dock upp med elektrolyter och testa motstånden innan användning...
Saker som är värda att spara: displayer (vilket syns i mina lådor...

- prototypen
Jag har regelbundna leveranser till Gimonäs återvinning, nu ligger en remsräknare, klockradio, I/O enhet till en PLC på golvet i väntan på transport. Allt detta fungerar men jag har inte plats för "skrot= saker jag inte har användning för".
Har 100 talet kort med 40-kretsar och TDA 2030 slutsteg.
En massa gamla MAC tillbehör, möss, phonetalk, kopplingsboxar och 2 st fungerande (harfunkat) Bubbeljet (en S/V och en färg)
Skrotlådan innehåller några kilo oidentifierat jox.
Jag behöver en TV med fungerande SCART (barnens TV spel) så kan vi byta.
Prototypen
Har 100 talet kort med 40-kretsar och TDA 2030 slutsteg.
En massa gamla MAC tillbehör, möss, phonetalk, kopplingsboxar och 2 st fungerande (harfunkat) Bubbeljet (en S/V och en färg)
Skrotlådan innehåller några kilo oidentifierat jox.
Jag behöver en TV med fungerande SCART (barnens TV spel) så kan vi byta.
Prototypen
- prototypen
haha! Så rätt så, vad är avstånd?!
Själv bor ja på andra sidan Umeå, ca en mil från Ersboda, men det känns ändå "granngårds" =D
On topic: Hemskt egentligen, att det slängs så mycket fungerande komponenter. Men med dagens slit-och-släng-kultur är det väl helt enkelt för dyrt att reparera jämfört med att tillverka nytt.
OT:
Prototypen (eller någon skrotsamlare): Du råkar inte ha ett PCI-grafikkort liggandes..? PM:a mig isåfall.

On topic: Hemskt egentligen, att det slängs så mycket fungerande komponenter. Men med dagens slit-och-släng-kultur är det väl helt enkelt för dyrt att reparera jämfört med att tillverka nytt.
OT:
Prototypen (eller någon skrotsamlare): Du råkar inte ha ett PCI-grafikkort liggandes..? PM:a mig isåfall.