På en av mina kamraters arbetsplatser så går de flesta runt med Peltor-hörselskydd med inbyggd radio. Tyvärr är industrihallen väldigt rejält byggd så det är lite halvsvårt att få in radiostationerna bra.
Finns det något lagligt sätt att förbättra situationen utan att modifiera hörselskydden? Jag skulle nästan gissa att det inte finns det men jag hoppas jag har fel...
På jobbet har vi monerat ett antal slavsändare för att lösa just det problemet.
Vet ej om man behöver tillstånd eller liknade för det, men det bordes ju gå att kolla upp.
Bygg en passiv antennlösning... det kan väl ingen förbjuda? Jag tror att det är den tekniken som används för att ordna radiotäckning i vägtunnlar. Det finns också företag som bygger GSM-täckning inomhus på det sättet (utan tillstånd osv), t.ex. www.absolutemobile.se
passiva lösningar kan fungera om det är väldigt starka fältstyrkor utanför, kom ihåg - om antenn fångar upp -40 dBm, så är det just 0.1 uW den har att leka med i den utsändande antennen inomhus, och då har jag inte räknat med kabelförlusterna - för att en liten FM-radio skall fungera brusfritt så vill den ha runt -60 dBm i fältsyrka (mätt med omniantenn) och dessvärre brukar man tappa ungefär 30 dB som minimum när det sänds ut på antenn igen vilket innebär att radion kommer bara fungera i inomhusantennens omedelbara närhet,
skall man få upp lite räckvidd med marginal inne i lokalen så bör man nog upp till -10, kanske 0 dBm per kanal. men man skall heller inte gasa för mycket då de små tillgängliga förstärkarna lätt börja klippa för dom starkaste kanalerna och skapa Intermodulation...
skulle man på kabeln mellan ytterantenn och inneanten hänga på ett par tre MAV11 eller liknande så skulle inge bry sig om detta, så länge det inte läcker ut utanför lokalen - dock bör man ha lite filter i 88-106 MHz före och efter så att förstärkaren inte ser hela 'världen'
STIM-problemet är ju en avtalsmässigt problem, inte tekniskt, själv blir jag fundersam att STIM har något med detta att göra övh. om man bara förstärker FM-kanaler RF-mässigt och inte demodulera detta (det gör ju var och en med sina Peltorradiomottagare och därmed går på sin 'personliga' licens)
Hävdar STIM att dom skall ha betalt så bör det också gälla alla taxi-chaffisar, bruksmaskiner etc. som har radioapparat på sin arbetplats ( i fordonet)...
STIM-problematiken uppstår nog bara om man sänder eget material, alltså från en CD-spelare eller liknande. Men att bara återutsända befintliga kanaler borde ju inte resultera i en STIM kostnad. Ett alternativ är ju att såga stora hål i taket som släpper in signalen från rundradion och för att såga hål behöver man ju inte betala STIM-avgift... Men vem vet hur lagen kan vrängas...
Jag var med och servade ett sådant där system när jag var i radio-tv branchen. Det var en fet yagi på taket, sedan filter och förstärkare och filter igen och slutligen en rundstrålande pinne inne i industrin. Funkade kanon. Byggt med vanliga centralantenn-pryttlar...
Om inte lagen ändrats så är det dock lite intressant att t.ex. bussbolag som tar emot radio och spelar i högtalarna i bussen faktiskt skall betala STIM-avgift...!
Skillnaden borde vara att på bussen så gör man musiken tillgänglig för andra. Om man bara återutsänder radiosignaler så är det upp till var och en som lyssnar att "ta fram musiken" ur den utsända radiosignalen.
Offentligt framförande
Ett framförande som i princip vem som helst kan lyssna till. Det spelar ingen roll om det rör sig om levande musik eller inspelad musik; inte heller om man måste betala entré eller inte. När man till exempel spelar bakgrundsmusik från radio i en butik räknas det alltså som ett offentligt framförande. Det gör också framföranden som sker i förvärvssyfte inför en större sluten krets.
Vad menas med *förvärvssyfte*?
Vad innefattas igentligen? är tex en fabrik STIM skyldig om man spelar radio?
skulle vara kul och veta hur reglerna ligger till
för ett antal år sedan så var det lite skriverier om radioapparater på arbetsplatser i industrin
om arbetarna själva tog dit radion så var det ok
om företaget stod för radion så var det stim på det
Angående STIM...
Läste för en tid sedan i lokaltidningen om en tvist på en pizzeria, där (i det fallet) kom man fram till att det var tillåtet att spela i köket, under förutsättning att inget tydbart ljud hördes i den förevänt "offentliga" delen av lokalen (serveringsdelen).
Kan inte se att sådanthär skulla vara annat än lagtekniska(tolkningstekniska) dumheter i många fall.