Nätverksskrivare, Canon CP660PS, och lite små problem :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Nätverksskrivare, Canon CP660PS, och lite små problem :)

Inlägg av Rohan »

Tjo.

Har tillbringat större delen av dagen med att fixa tre datorer. På stället jag varit och fixat har den en nätverksskrivare, en Canon CP660PS, och de behöver skriva ut dokument i lite udda format, dock helt normala storlekar < A3. De har sparat en gammal dator med Win98 på endast för att kunna skriva ut i dessa konstiga format och det vill ju givetvis både jag och dom ordna upp. Problemet är dock att skrivaren vägrar ta papper från den manuella arkmataren om inte dimensionerna stämmer och jag kan inte komma på hur man ska ordna det. Har någon någon bra idé?

EDIT: Någon som vet hur man lägger till nya pappersformat till skrivaren eller får skrivaren att acceptera 'fel format'? Den verkar inte vilja ta inställningarna som man gör i Word med pappersstorlek osv.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du har kollat alla inställningar?

En finns för utskriftsformat (i det program man skriver ut)

Sen har du inställningen på själva skrivaren se nedan:
Bild
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Japp. Har kollat tills jag blir tokig.

Skrivaren har fyra olika 'papperskasetter', Auto select, MP Tray (som jag vill använda), Casette 1 och Casette 2. Problemet tror jag är att jag bara kan välja på standardstorlekar typ A3,A4 och A5. Det gick fint att ställa in på A5 och skriva ut men med en pappersstorlek som är en centimeter större så väntar skrivaren bara på rätt storlek.

Problemet är väl också att det finns många ställen att ändra på.

EDIT:
Kan ju vara att jag åkt på något sådant här: http://support.microsoft.com/default.as ... -us;259140

Det gäller visserligen Win2k och Word, jag kör XP Home. Vore ju inte första gången M$-mjukvara buggar ur.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Felet ligger alltså i nyare windowsversioner då det funkar i äldre korrekt?

Har du kollat så det inte finns drivrutiner etc till skrivaren på canons websida, kanske tom ny firmware?!?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det funkar med Word 97 och Win 98. Med Word 2002 och Win XP Home så funkar det inte.

Har kikat på Canons hemsida men blir inte riktigt klok på vad som är vad. Finns 'Canon LPR2 Port Utlility', 'Canon NetSpot Console', 'Canon NetSpot Device Installer' och 'Canon NetSpot for Windows'. Ingen av dem verkar vara en 'vanlig' drivrutin men det kanske bara är jag som missuppfattat något.

I värsta fall så får jag väl ringa Canons support. :shock:

EDIT: Tror jag kommit på hur man ska göra. I kontrollpanelen under 'Printers and Faxes' ska man välja 'File' > 'Server Properties' och sedan lägga till ett nytt pappersformat som sedan kan användas vid inställning av skrivaren. Ska testa detta när jag är där nästa gång.
Skriv svar