Tänkte löda en del på skrivbordet på jobbet.
Sitter i ett rätt stort kontorslandskap.
Finns det någon risk för att brand/rökdeckare utlöses ?
Det är moderna lokaler, med sprinklers överallt...
Vore ju pinsamt om brandkåren kom, och dessutom kostar det 16.000kr
Hehe. Jag jobbar skift och har lite tid över ibland.
Så lödning kommer att ske på kvällstid och helger då ingen annan är här.
"Det man inte vet, mår man inte dåligt av"
Får väl löda lite åt gången då... så det inte bolmar
Har lött en gång lite tidigare, men då var det snack om 2st komponenter. Nu snackar vi 100-tals lödningar.
Är ju knappast tillåtet enligt något reglemente, men är du försiktig för brandlarmet så går det väl, även om jag inte skulle göra det. För att om det händer nått med brandlarmet eller nån klagar över luften så kommer skulden falla på dig.
Du får väl vira, ett miljövänligt och bra sätt att bygga. Speciellt när det gäller koplexa byggen och egna konstruktioner som ofta växer fram efterhand som bygget blir alltmera färdigt.
Njaooo, visst är det mer flexibelt.
Men jag tror jag har rätt så klart för mig hur bygget skall se ut.
Det skall ju sen in i ett flipperspel, och då behöver det lödas... annars kommer man få felsöka i evigheter sen
Virningen utvecklades i slutet av 50-talet för att det inte fanns lödutbildade för att löda ihop telefonväxlar. Virning var mycket enklare att lära sig och "mannen från gatan" kunde snabbt lära sig. DESSUTOM är virningen säkrare än lödning, trots detta har jag slutat vira.
Till virning har man socklar med fyrkantiga stift och så snor man åt en tråd runt stiftet så hårt att hörnen på stiftet skär in i tråden och gör en gastät förbindelse. Stiftets diagonal, trådens diameter och verktyget måste passa ihop.
Ska man tillverka ett kretskort måste man göra en layout och ledningarna kan inte korsa varandra, med dubbelsidigt är det lättare.
Med virning så kan ledningar korsa varandra hursomhelst och ofta går det att placera och packa komponenter tätare.
Om det är seriöst med säkerhetsutrustning på tåg så är utrustningens bakplan virade för att kontakterna ska vara rörliga och sitta still i förhållande till kretskortet och inte sitta stumt i lådan. Kontakternas guldplättering nöts snabbt om kontakten sitter stumt och kretskorten vibrerar.
<Löda kan jag...> Låter som du har varit med några år.
Om brandlarmet har jag bara min egen erfarenhet i min egen verkstad, det löser inte ut. I svetsverkstan med både båge,MIG och slipning (och ibland så brinner det också) så har larmet bara gått en gång.