Hur mäta transformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Hur mäta transformator?

Inlägg av gvs »

Har tänkt bygga mig ett nätagg men stöter på problem direkt. Har ett gäng olika transformatorer som jag har försökt få koll på men jag stöter på problem direkt :( säkringen går så fort jag kopplar in dom, visst det kan ju vara så att det är kortis i dom eller så. Tänkte bara kolla med er så jag inte gör något enormt fel. Dom är på ca 250-300 VA, hur göra?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Är du säker på att du kopplar in den på primärsidan (antagligen den som har högst resistans (eg. induktans) när du ohm-mäter lindningarna))?
Ska det verkligen vara 230V på prim.sidan (inte 115)?
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

du kan behöva mjukstart för att förhindra att säkring far...
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jo det är primär jag kopplar på, det vet jag, den har nälmigen 2*29 volt på andra sidan så det kan inte vara så mycket annat :) hur mjukstarta?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Vad är det för säkring som går sönder (värde...)
Om du inte kör med trög säkring så testa det!
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

:) ja du.... det är lite knepigt. det är automatsäkringen i väggen, sitter ingen säkring i den än, bara test. Oki dumt jag vet...
Tycker det är märkligt då det inte ligger nån last på den, men om kanske är skrot. Vad ska jag ha för resistans i spolen? har mätt ca 1 ohm.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

1 Ohm ger ca 230 Ampere :D på primärsidan Kanske lite fel. Men det behöver inte vara det.

Om den är på 300VA så ska den dra lite över 1 Amp på primär sidan. Men i startögonblicket kan den dra upp till 10x gånger så mycket ström precis som en assynkronmotor. Vilket kan få en automatsäkring på 10 A att lösa.

Har själv en 8A vridtrafo som automatsäkringen löser för hala tiden när jag startar den. Vad är det för karaktär på din automatsäkring A, B, C.... (ju högra bokstav desto trögare.)

Vad är det för märkström på säkringen???

Om du vill kolla om det är överslag i trafon använd en issolationsprovare, mät mellan en av anslutningarna på primärsida och kärnan. (om det inte är en ringkärne trafo)

Har du ingen issolationsprovare kan du använda en vanlig multimeter, dock inte med samma resultat.

OBS mätningarna ska göras spänningslöst.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

hm ska kolla säkringen sen, har den i labbet.
Vad kan jag göra åt det då? om man säger så här: har två olika den ena ( en som ska ge 24 volt) har jag fått igång ibland, ibland gårsäkringen. När jag väl får igång den så lyckas jag inte mäta nåt vettigt, det är en variant med flera utgångar, mätar ca 10 volt på de flesta och 20 på en. Den andra, 29 volt har jag aldrig fått fart på.

Hur funkar en mjukstart?
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Robert Nielsen skrev:1 Ohm ger ca 230 Ampere :D på primärsidan Kanske lite fel. Men det behöver inte vara det.
Om det hade varit likspänning ja, men 50 Hz växelspänning ger en helt annan impedans.

Grejen med mjukstart är just det att i början "syns" endast den resistiva delen på 1 ohm innan magnetfältet i spolen byggts upp och då kan det bli en strömrusning.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jo det har jag oxå fattat, men vad gör jag åt det?

koppla via ett motstånd och låta den dra ett relä som kopplar ur motståndet när späningen har byggt upp på sekundärsidan eller? vad ska jag ha för motstånd?
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Borde vara ett värdigt alternativ. Får ju klara lite effekt men det rör ju sig om relativt kort tid så man behöver nog inte ta i allt för mycket. ~50 ohm 6W hade jag nog testat. Brinner det så brinner det :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag her en lite större trafo som jag har samma aproblem med. Jag tänkte testa med hårtorken i serie. Det brinner iafa inte upp. Men jag har inte testat än.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har undersökt saken lite mer, säkringen som går är på 6A, inte så bra... Testade även med ett motstånd, men jag byggdde lite annorlunda, jag kopplade så att strömen går genom motståndet när den startar sen får man manuellt trycka på en knapp. det tog ca en halv sekund så förjade det ryka om motståndet ( 56 ohm 9 watt) då tryckte jag på knappen och säkringen gick, ingen vidare mjukstart.
bilder här http://gusvo085.mine.nu/kragg/page_01.htm
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Vilka anslutningar använder du till primärsidan???

Har du provat de med plastkontakten på???

Skulle gissa att mellan orange och orange 230v och mellan en orange och vit 115v. Eller tvärtom.
Senast redigerad av Robert Nielsen 8 mars 2004, 18:59:17, redigerad totalt 1 gång.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

jo mellan orange och orange borde vara 230 volt då den vita går in mellan de båda orange och jag får halva resistansen mellan vit-orange som orange-orange.

men som sagt... säkringen går.

Vet nån hur det kan vara med den på 24 volt? varför är det så många utgångar på ena sidan?
Skriv svar