SPDIF -> Analog Stereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

SPDIF -> Analog Stereo

Inlägg av jack »

Hoj. Skulle behöva konvertera lite digitalt ljud till analogt sådant.

Det är den digitala utgången (RCA eller Toslink) från min D-Link DSM-320RD (Mediacenter) som jag skulle vilja konvertera till analogt stereoljud.

Finns det några relativt färdiga kretsar för detta? Vill helst inte blanda in uC:s.

Har bland annat hittat denna: http://sound.westhost.com/project85.htm

Men tänkte om någon annan hade något bra tips innan jag börjar beställa saker. Rätt dyra saker..

MVH Jack
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag antar att du har samma problem som jag, dvs att när den digitala utgången aktiveras så inaktiveras den analoga? Jag har samma spelare som dig.

/Magnus
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

av-aktivera den digitala då? eller?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jodå man kan bara köra en åt gången, men det är inte riktigt det som är problemet.

Ljudet suger nämligen, ur den analoga utgången. Noll bas. Har fått för mig att det blir bättre om jag sätter dit en skapligt riktig DAC på den digitala utgången istället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kom att tänka på Henrik's tråd "USB-audio med DAC,ADC samt S/PDIF I/O". Han använder en PCM2902. Visserligen både A/D och D/A, men du kanske kan hitta lite inspiration där. Kolla även länken i det sista inlägget i den tråden. (Hm, det var en rörig mening..) :)
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

007sweden skrev:av-aktivera den digitala då? eller?
Jo fast då måste jag ju aktivera den igen när jag vill se på film i Dolby digital. Och sedan, om jag glömmer att avaktivera utgången efter mig så blir det problem och krångel ifall sambon skall starta en film åt ungarna. Då ringer hon och hojtar om att det inte blir något ljud i teven och jag måste guida henne genom D-linkens krångliga menyer!

Btw, hittade denna beskrivning: http://sound.westhost.com/project85.htm

/Magnus
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

jack skrev: Har bland annat hittat denna: http://sound.westhost.com/project85.htm
:roll:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

På Elfa står det "OBS! Rekomenderas ej för nykonstruktion" angående huvudkretsen (CS8414) i projektet som jag (och Snabelost :)) länkade till. Något nytt som den inte stödjer eller vad?

PCM2902 (Som Henrik använde) verkar ju vara en trevlig krets. Men jag har inte förstått om den funkar "fristående", dvs utan USB? Vill ju bara konvertera SPDIF till Analogt..
J10

Inlägg av J10 »

Som jag har förstått det menar dom att kretsen är utgående ur sortimentet/slutar/slutat tillerkas när dom skriver att den inte rekommenderas för nya designer
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Haha, sorry, missade att länken redan var publicerad! :lol:

/Magnus
Skriv svar