Hjälp Med styrkrets för solfångare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
turbojohan
Kontakt:

Hjälp Med styrkrets för solfångare

Inlägg av turbojohan »

Hej
Jag och min gamla far tänkte bygga en solfångare för uppvärmning av tappvarmvatten.
Solfångaren ska värma en akumulatortank som sen all inkommand vatten till EL-Beredaren går igenom via en slinga.......Hittils inga problem 8)

Men ..... jag kan ju inte låta en cirkulations pumpen mot solfångaren gå helatiden....jag behöver lite styrning där.
Så där temperaturen i solfångaren är högre en i akumulatortanken då ska cirkulations pumpen starta.
Till en början skulle jag vilja klara mej utan en microprosecor men det kanske blir svårt.....Vad tror ni??
Jag tänkte att man kanske kunde använda http://www.biltema.se/products/product. ... emId=17369
den är ju ganska billig......
Som sagt så vilj jag klara mej utan Microprossecorer...men jag har en BS2:a på hyllan.......om ni tror man kan nytja den..??..?? Probet med BS2:an är ju att den bara klarar digitala signaler.....

Så vad tror ni...någon som har förslag på en krets som kan gömföra två värden..(motstånd) och sen ev dra ett relä...??

MvH
Johan
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Hört talas om em OP (operationsförstärkare), koppla den som en komparator (jämförare), dvs, är ena insignalen högre än den andra så blir en utgång hög, som får driva pumpen via ett effektsteg
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

2st temperaturmotstånd (PTC eller NTC) och en op-förstärkare borde vara enklaste lösningen.
Det enda som jag inte riktigt har ngn bra lösning på just nu är hur man skall få in någon form utav hysteres (så pumpen inte stannar och startar 200ggr i minuten bara för att temperaturen ligger precis på tröskelvärdet.

Om du vill använda BS´en så får man använda tempgivare som lämnar ett diitalt värde ut.
Tex. en DS1620 eller en DS 18S20 (Bägge tillverkas utav Dallas)
turbojohan
Kontakt:

Inlägg av turbojohan »

Jo jag har funderat på ds1620...men jag har testat deras 1-wire prylar...och kommit fram till att det blir svårt att få exakta mätningar och svårt att bygga in i vatten systmet.

Men det där med komparaotor va intresant....sitter just nu och läser Elfa :-)
Någon som har ett schema på en enkel krets??

/johan
Lars A

Inlägg av Lars A »

En lätthittad variant är denna..... http://home.swipnet.se/~w-13766/ man får klicka lite för att hitta rätt ("tips o annat..."). Håller på att göra en sån fast jag har inte testat om min egenritade mönsterkortslayout funkar ännu..

En annan 12V-variant skulle kunna vara : http://www.fieldlines.com/story/2003/9/23/92535/4705 den har jag inte heller byggt men solfångare har jag 17 m2 av som på liknande vis skall värma (under sommaren, utan att gå genom pannan) eller förvärma inkommande vatten till pannan...

Lars A
mac

Inlägg av mac »

För att få hysteres är det enklast att koppla en OP-förstärkare som Schmittrigger (positiv motkoppling).

Här kan det dessutom vara lämpligt att räkna på hur stor temperaturskillnaden måste vara för att man ska vinna någon energi på det hela (pumpen förbrukar ju ström).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men den strömmen blir ju också värme. Men du kanske menar om man har billigare värme än el.

EDIT: stavning
Senast redigerad av danei 11 mars 2004, 16:30:36, redigerad totalt 2 gånger.
mac

Inlägg av mac »

Iofs blir ju energin som pumpen förbrukar till värme, men det är ytterst tveksamt om den värmen överförs till vattnet.

Det jag syftar på är att den uppvärmning man uppnår genom att pumpa vatten genom solfångaren, kanske blir mindre än om man använt samma el för att köra den ordinarie varmvattenberedaren i stället för pumpen.
(Om temperaturskillnaden mellan solfångaren och ackumulatortanken är för liten)
Skriv svar