Sedan en tid tillbaka har jag studerat elektronik, främst har eric barbour's rör-synt skisser varit av stort intresse för mig. Mycket funderande och övervägande har lett mig till följande teorier.
Själv använder jag en mac som kör reaktor för att syntetisera ljud, men jag har börjat finna det begränsat, mest pga prestanda.
1. Många elektronrör och vissa transistorer är extremt onödiga att simulera om man inte måste. Dessutom låter dom skitbra.
2. Ett dsp kan användas för att utöka kapaciteten hos ett portabelt datorsystem genom att processera ljud innan det körs ut på en huvudutgång genom att skapa ett ljudkort med 16 virtuella in och utgångar.
3. Det ultimata systemet är modulärt, innehåller både elektronrör, transistorer och en dsp. DSP'n är kopplad till ett antal analoga in och utgångar som är kopplade till rör och transistorer. DSPet och de analoga komponenterna kan således samarbeta för att syntetisera fram hittills okända ljud. OBS! Extremt högupplöst A/D&D/A omvandling krävs för att ge bra resultat.
Så min idé är:
1. Ett open-source program som kan kompileras till de flesta, lågkostnads dsp chip.
2. PCB'n som går att tanka, printa ut och etsa hemma
3. Mjukvara framförallt till mac, med möjlighet att porta till pc och linux.
4. Stöd för midi och eventuellt open-sound-control
5. Systemet ska ha möjlighet att anpassas till allt möjligt. T.ex om man bara vill göra en bunt halv-analoga tb-303-filter-kloner.
6. Systemet ska ha valbar anslutning för USB 2.0 eller firewire.
Säg vad ni tycker och om ni eventuellt skulle vara intresserade av att hjälpa mig att utveckla detta projekt.