Hjälp mig hitta en kontakt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Hjälp mig hitta en kontakt.

Inlägg av Rohan »

Nu behöver jag hjälp! Har ett par trasiga laddare till äldre macar, iBook Clamshell. Problemet är att kablarna lagt av precis vid pluggen (obefintlig dragavlastning och böjskydd). Har öppnat pluggen och försökt fixa det (klippte av lite kabel och lödde fast). Kontakten är inte precis gjord för att vara återförslutningsbar så något gick snett och det funkar inte ändå. Tänkte försöka få tag i nya oanvända pluggar för att fixa det hela. Kontakten ser ut som en blandning av en phonoplugg och en 3,5mm stereoplugg. Det är ett stift med tre poler och som bara sticker ut en eller två millimeter utanför 'hylsan'. Har letat som en tok på Elfa men kan inte hitta något lämpligt alternativ.

Alla tips och förslag mottages.

Här finns instruktioner på ungefär vad jag gjort med lite bilder på kontakten ifråga.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så du har lite kontaktsvårigheter med andra ord. :)

Jag *tror* att det är en kontakt som Apple själva ligger bakom. Har aldrig sett den någon annanstans.
Har du provat att bygga en egen kontakt med just en phonoplugg och en 3.5mm stereotele?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Har inte försökt att bygga en egen kontakt. Kanske kan funka. En sista utväg kanske kan vara att byta ut kontakten i datorn. I värsta fall med en sladdstump och en annan, lämplig kontakt. :shock:

Har annars kommit fram till att toppen inte är ansluten, mitten är ansluten till skärmningen av kabeln, botten är ansluten till ledaren i kabeln och ytterdelen är ansluten till skärm via ett motstånd. Tror att det är detta motstånd som ställer till det.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Annars kan du ju använda datorn som toasits. :wink:

Sorry, men jag har aldrig kommit över hur fruktansvärt fula de där gamla ibookarna var...

Om du vill hålla den vid liv så kanske det går att hitta en laddare med hel kontakt på ebay för några hundralappar?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ibook'ar är snygga, så det så! :)
Enorm skillnad mot en grå fyrkantig PC-laptop.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Enorm skillnad mot en grå fyrkantig PC-laptop.
vaio?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

9 av 10 Vaio-laptops är grå. Alla är fyrkantiga (om man inte räknar med de knappt märkbart avfasade kanterna.) :)

Det finns iofs de som är ...rökfärgade:
Bild

Artikel om en Vaio som fattat eld två gånger!
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nyare ibooks och macbooks är snygga, tack vare diskret och rak design.

Det går inte att göra en rund laptop utan att det blir katastrof, åtminstone inte så länge det ska in fyrkantiga delar som skärm och tangentbord. Resultatet blir bara att man får en massa extra plast så att datorn blir onödigt stor, och om det är något som är viktigt med en laptop är att den är liten i förhållande till vad som finns i.

Finns det mer än 1cm kant runt skärm och tangentbord är det för mycket :)
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

hehe. Nu förstår jag inte vad ni menar med att de skulle vara fula. Charmiga som tusan, det är vad de är! Hur som helst så är det tjejens dator och den är hon fäst vid så den överges inte bara för en liten kontakt.

Undrar om man kan löda fast en annan kontakt på kretskortet? Det måste undersökas.
Skriv svar