Bok om C programmering?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Snatchit

Bok om C programmering?

Inlägg av Snatchit »

Tjena grabbar, har länge planerat på att sätta mig in i C programmering, och nu äntligen så har jag börjat ta mig i kragen och faktiskt börjat söka/läsa lite om just C.
Litteraturen ska ju självfallet vara på lägsta nivå, så skulle behöva ha lite tips på vad ni möjligtvis har läst och tyckt vart bra och lärorikt? Har mestadels planerat på att använda C programmering till microcontrollers, men lite generell läsning kanske kan vara nyttigt också. Svenska/Engelska spelar ingen roll

Följande böcker tycker jag själv verkar extra intressanta:
C programming for Microcontrollers - Smileymicros
Programming Microcontrollers in C - Ted Van Sickle
C Programming for the Absolute Beginner - Michael Vine
The C programming language - Brian W. Kernighan/Dennis Ritchie

Vad är era erfarenheter/tips? :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Kanske kan vara lite jobbig att börja med men enligt mig en mycket bra C-bok är C How to program av Harvey M. Deitel]
JJ

Inlägg av JJ »

The C Programming Language (2nd ed.) av Brian Kernigham och Dennis Richie är boken man måste ha!

Bokens första utgåva var ursprungligen den enda beskrivningen av C-språket som fanns. (Ursprungsvarianten av C som beskrivs här kallas ibland K&R C efter författarna.) Boken kallas även "gamla testamentet".

När sedan C-språket utveckades och standardiserades av ANSI (så småningom blev standarden även ISO-standard) så kom bokens andra utgåva för att beskriva det som brukar kallas ANSI C. Denna bok kallas förstås även "nya testamentet".

Den för tillfället gällande C-standarden (ibland kallad C99 efter året standarden antogs) har inte lett till någon ny upplaga av boken men det spelar ingen större roll. (Och vad skulle en sådan boken kallas? Jättenya testamentet?)

Innehållet fungerar både som "turorial" och som referens. Detta utan att vara särskilt tjock!
offe

Inlägg av offe »

Instämmer med föregående talare, The C Programming Language av Kernighan och Richie är en klassiker som dessutom är otroligt bra (och innehåller en massa snygg kod 8)). Har för mig att det finns en "övningsbok" till den också som inte heller går av för hackor...

/offe
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Den bästa boken är naturligtvis: C/C++ av Kjell H Carlsson
Den är dessutom på svenska.
Går att besälla av författaren. (Bor ev. i Kungälv)
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Alright, den första boken ser lite väl tugn ut, så ser ut som att det får bli klassikern av Kernighan och Richie då. Hade helst valt en bok med lite mer uC orienterad kodning, men nu har jag något att börja med iaf!

Många tack :)
Skriv svar