Julpyssel
Julpyssel
För första gången tänte jag vara ute i god tid med mitt årliga elektroniska julpyssel.
Tanken är att bygga något kul projekt som hjälper till att få en fin julstämmning. Självklart skall det vara stora mängder lysdioder eller andra optokomponenter inblandade...
Jag tänkte att några av er säkert har idéer och synpunkter!
En idé som jag funderar på just nu:
Julgran utsågad ur två kretskort som sätts ihop till en granliknande skapelse. (Typ ser ut som ett "+" uppifrån...) Ev kan man göra granen av 4 kretskort som monteras i ett "+". Då skulle man kunna ha identiska kort men bestycka 1 kort som master och övriga tre som slavar med kommunikation via lödpunkter "inne vid stammen"
Enormt många gröna led och ett bra gäng RGB led samt en uP som blinkar fräcka mönster var min grundtanke. Kanske kompletterad med en högtalare som piper fram nån kul julsång? Eller USB interface och PC-styrning? Eller en liten 14-seg led-display för nostalgiska julhälsningar?
Shoot! Kom med några kul idéer! Ev kan vi ju beställa kretskort gemensamt!?
//B1N4RY
Tanken är att bygga något kul projekt som hjälper till att få en fin julstämmning. Självklart skall det vara stora mängder lysdioder eller andra optokomponenter inblandade...
Jag tänkte att några av er säkert har idéer och synpunkter!
En idé som jag funderar på just nu:
Julgran utsågad ur två kretskort som sätts ihop till en granliknande skapelse. (Typ ser ut som ett "+" uppifrån...) Ev kan man göra granen av 4 kretskort som monteras i ett "+". Då skulle man kunna ha identiska kort men bestycka 1 kort som master och övriga tre som slavar med kommunikation via lödpunkter "inne vid stammen"
Enormt många gröna led och ett bra gäng RGB led samt en uP som blinkar fräcka mönster var min grundtanke. Kanske kompletterad med en högtalare som piper fram nån kul julsång? Eller USB interface och PC-styrning? Eller en liten 14-seg led-display för nostalgiska julhälsningar?
Shoot! Kom med några kul idéer! Ev kan vi ju beställa kretskort gemensamt!?
//B1N4RY
-
- Kontakt:
Julkort
Kan bjuda på min idé som jag aldrig orkade göra färdigt. Skulle göra mig ett blinkande julkort format som en platt gran med ett lihium batteri i själva foten. Ett tips är väl att ha någon form av detektering som säger att något annat ligger uppe på kortet så de inte lyser då. För man vill ju inte att batteriet skall ta slut innan de kommit fram.
Nu närmar sig julen med stormsteg! Är det någon som har några kul julpysselprojekt pågång?
Själv sitter och och skissar lite på ett papper på min led-julgran idé.
Får se om några öl ikväll får fart på inspirationen... =)
Idén med ett blinkande julkort är ju lite kul. Jag har oxå funderat i dom banorna tidigare. Min tanke var iofs ett vanligt rektangulärt kort med julmotiv. och givetvis ett gäng leds... En tanke kan ju vara att göra ett extra laminat där man fräser ut för komponenterna på det första och sedan limma ihop korten. Då skulle man få komponenterna skyddade så kortet antagligen skulle överleva postens hantering till och med utan kuvert...
//B1N4RY
Själv sitter och och skissar lite på ett papper på min led-julgran idé.
Får se om några öl ikväll får fart på inspirationen... =)
Idén med ett blinkande julkort är ju lite kul. Jag har oxå funderat i dom banorna tidigare. Min tanke var iofs ett vanligt rektangulärt kort med julmotiv. och givetvis ett gäng leds... En tanke kan ju vara att göra ett extra laminat där man fräser ut för komponenterna på det första och sedan limma ihop korten. Då skulle man få komponenterna skyddade så kortet antagligen skulle överleva postens hantering till och med utan kuvert...
//B1N4RY
Jag gjorde iallafall en version med RGB.Adis skrev:Gör det som fagge gjorde med husnummer, rikigt nice och originellt, nästan iafl...
Eller var det någon annan

Men jag har en liten ide, att göra en digital adventsljusstake med fyra st LCD displayer ställda på höjden som ljus.
Bara låta stå på utan risk för brand.

Om man har möjlighet så borde man ju ta och göra julkort där man tar och gör ett laminat med en bunt ytmonterade leds, samt en ytmonterad microbrytare, sedan fräser man ut en julgran och "god jul" text ur baksidan av en plexiskiva på ett sådant sätt så att komponenterna får plats i "julgranen" man har fräst ut, borde gå med en 4mm plexiskiva som man fräser ut 2-3mm ur, då får man plats med många ytmonterade komponenter under, och brytaren man använder sätter man så att den ligger precis i plexiglasets yta, sedan limmar man ett tryckt kort i kartong på baksidan av lamitatet och viker över... när man stoppar det i kuvertet borde kartongen trycka mot brytaren och bryta strömmen till kortet...B1n4ry skrev:Idén med ett blinkande julkort är ju lite kul. Jag har oxå funderat i dom banorna tidigare. Min tanke var iofs ett vanligt rektangulärt kort med julmotiv. och givetvis ett gäng leds... En tanke kan ju vara att göra ett extra laminat där man fräser ut för komponenterna på det första och sedan limma ihop korten. Då skulle man få komponenterna skyddade så kortet antagligen skulle överleva postens hantering till och med utan kuvert...
//B1N4RY
Lite idespånande från min sida