sladdidentifiering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
unbornichen

sladdidentifiering

Inlägg av unbornichen »

Hej, klippte upp en hörlurssladd för att använda i en liten koppling. Någon som kan hjälpa till med vilka kablar som är vad?

http://unbornichen.crapbag.se/ds.jpg
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Piece of cake. :)

De båda oisolerade sladdarna är GND, dvs längst ner på telepluggen.
Den svarta sladden är vänster kanal, dvs längst upp på telepluggen.
Den röda sladden är höger kanal, dvs mittenringen på telepluggen.

Häpp! 8)

edit: Alltså, det ska vara så. Om tillverkaren gjort annorlunda så borde de få bakläxa och smaka på andra bullar. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Inte för att bilderna är jätteskarpa men jag tror ingen av sladdarna är oisolerade...

Jag tycker det ser ut som de använt enskilt lackade koppartrådar som de sen tillsamman lagt en plastisolering runt.

Blir en mycket tunnare och flexiblare sladd än att hålla på med dubbelisolering...
unbornichen

Inlägg av unbornichen »

Tackar... du fick inte färgerna helt rätt men antar att det gäller samma sak ändå. Skriver ut färgerna för säkerhetsskull.

från vänster till höger:
Grön
grön och röd
koppar
röd

edit: såg andra posten nu, nä ingen av sladdarna är isolerade heller. tog typ 50 bilder med och utan blixt, va rätt svårt att få till nån :\
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

varför inte bara förtenna ändarna på kabeln och sen mäta dig fram?

JAg skulle faktistk gissa på att Grön och Koppar är signalerna och grön/röd och röd är GND... Men det är en okvalificierad gissning...
unbornichen

Inlägg av unbornichen »

Smart!

Mätte nu men fick inget svar någonstans. Har "förtenna" nåt med det att göra? Jag ska alltså löda lite tenn på ändarna? va e det här för magiska kablar....

edit: Juste, så vet jag ju inte hur änden på telepluggen ser ut när det gäller poler och GND...
Fransson

Inlägg av Fransson »

Som AndLi sa i sitt första inlägg är alla ledare lackade.
Lacken fungerar som isolering. Därför får du inget utslag förän du har avlägsnat lacken. Ibland måste du skrapa bort lacken manuellt innan du löder men oftast går det att löda direkt. Testa och mät.

Angående ringarna på telepluggen är det beskrivet av JimmyAndersson i hans första inlägg.

Edit: Stavningen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det kann behövas ganska mycket värme för att kläcka lacken. En ordentlig lodkula på kolven och lägg ner tråden i kulan, det märks när lacken ger sig.

Prototypen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nä det var inte så lätt att se färgerna, men som jag skrev så är det så det ska vara. :) (Svart kan i vissa fall vara utbytt mot vit.)

Det ser helt enkelt ut som om de har kopplat lite som de kände för just den dagen, men om jag ska försöka mig på en gissning:

Grön = Vänster.
grön och röd = GND för vänster (sitter ihop i pluggen med GND för höger.)
koppar = GND för höger.
röd = Höger.
unbornichen

Inlägg av unbornichen »

tack för hjälpen alla, kul att ni inte tycker det är så pass basic frågor att ni inte orkar svara. (och ursäkta att jag missade att du beskrivit telepluggen JimmyAndersson)

Ska iväg och försöka smälta lacken nu, har en sån stor gul mätgreja också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är lugnt. Jag försöker hjälpa till så gott jag kan oavsett hur svår/enkel frågan är. Det kan ju hända vem som helst att man behöver ha svar på något som andra tycker är enkelt. Jag vet själv hur det är... :)

Lycka till.
unbornichen

Inlägg av unbornichen »

Det funka finfint.

Röd och grön va signal, de andra två jord (jimmy 4poäng rätt). Gjorde mig en liten dämpsats för att dämpa signalen från en mikrofon in på mp3spelaren som distade när jag skulle spela in musik i replokalen. fick ner signalen 10dB med två 4.7 kohm motstånd. tackar igen!
Skriv svar