Laser + Disco

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SweLogan

Laser + Disco

Inlägg av SweLogan »

Hej, funderar på att sätta en laser framtill i bilen så som det blir som en nightrider ;) Frågan är nu hur man jag ska lösa detta på det smidigaste sätt som möjligt. Jag behöver bara en axel. En motor med en spegel som snurrar snabbt runt sin egen axel funkar nog. Men sedan till att få lasen att gå snyggt till musiken är nog vad problemet liger
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kitt har väl bara fem vanliga lampor. Eller var det 7? Laser blir helt fel.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ja, KITT har väl ingen laser. Inte rör sig ljuset till musiken heller, och så låter laser smått trafikfarligt.

Sen undrar jag om du har en svart trans am? Annars är det ju helt meningslöst :wink:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Laser + bil + dunkadunka, låter snarare som killen kör en Trance Am :roll:
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Trance Am, klockren ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol:

Kika på MadModders Kit Scan

Några sajter för mer inspiration: :)
www.knightrideronline.com
En annan Kit Scan
Bilder från orginalbilen.
SweLogan

Inlägg av SweLogan »

Alltså meningen är att lasen ska gå gäms med marken typ 3-5cm ovanfrån och bli som ett grönt täcke framför bilen. Sedan ska ljudet dela upp det lite snyggt.

Om mina pengar räcker till så blir det strobb i blinkisen och något annat kul. :S
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du vet om att det är väldigt olagligt att ha ljuseffekter på ditt fordon om det ska färdas på allmän väg?

Det är inget i den här kalibern du vill bygga då?
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=2417
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?p=8843
:wink:
SweLogan

Inlägg av SweLogan »

8) Meningen är när jag står på pakerningen och dunkar musik så så ska det vara lite spacat :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En liten fundering bara: Detta skrev du ju inte en bokstav om i ditt första inlägg? Så för att du inte ska få fler missriktade tips så behöver du nog berätta lite mer om vad du vill göra. Detaljer, detaljer. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om jag förstår det här här rätt...

Så du vill ha det som en lasershow som går ut med marken framför bilen, i en rätt bred vinkel men inte så mycket skillnad i höjdled ?

Det borde gå att fixa..

En grön laser, två galvos och ytspeglar samt något att driva det med, sedan monterar man det i en låda under framkant på bilen.

Man får ta och bygga så att höjdledsgalvot kanske bara kan påverka ~5 grader medans sidled ska klara ~35 grader

Sedan får man pilla ihop ett drivsteg som gör någon snygg ljuseffekt, kanske ritar frekvenskurvan för musiken i luften med lasern ?

Bara ideer, rätta mig om jag har förstått fel!
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Finns ju färdiga grejer som gör detta, och som antagligen är en aning billigare. Såg en för ca 750kr häromdan nånstans...

EDIT: Här har vi den, kör på 9vdc och är ganska billig, dock tror jag inte att man kan programmera den... http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=5345
SweLogan

Inlägg av SweLogan »

Meduza skrev:Om jag förstår det här här rätt...

Så du vill ha det som en lasershow som går ut med marken framför bilen, i en rätt bred vinkel men inte så mycket skillnad i höjdled ?

Det borde gå att fixa..

En grön laser, två galvos och ytspeglar samt något att driva det med, sedan monterar man det i en låda under framkant på bilen.

Man får ta och bygga så att höjdledsgalvot kanske bara kan påverka ~5 grader medans sidled ska klara ~35 grader

Sedan får man pilla ihop ett drivsteg som gör någon snygg ljuseffekt, kanske ritar frekvenskurvan för musiken i luften med lasern ?

Bara ideer, rätta mig om jag har förstått fel!
Precis så tänkte jag :) Men den behöver bara klara en axel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror att har har en trasig stäckkodsläsare i gömmorna. Den kanske skulle gå att återvinna till svepet. Har nog en som funkar lite ibland också.
Skriv svar