Behöver lite förstärkarhjälp!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
flraer
Kontakt:

Behöver lite förstärkarhjälp!

Inlägg av flraer »

Tjena, första posten här så jag hoppas att den kom rätt.

Det är så att som så många andra går jag i trean på gymnasiet och det är dags för projektarbete. Jag har funderat länge på vad jag skulle vilja göra samt vad som är prektiskt genomförbart. Kom inte på något som verkade så speciellt inspirereande så jag fick ta till reservplanen - förstärkare.

Efter att ha läst runt lite här samt på andra forum så kom jag till insikt med att det här med förstärkare är känsliga saker som kräver korrekt kretskorts layout med mera för att låta någorlunda bra.

Så nu har jag ett par frågor jag skulle vilja ha besvarade.

Finns det någon förstärkare som ni rekomenderar och som är möjliig att knåpa ihop, dvs göra kretskort med mera själv?

Eller ska jag beställa en färdig bygggsats på en gainclone? Har kollat runt lite på audiosector.com och tycker att det verkar vara ganska sjyssta saker.

Återkommer med fler frågor.

/ Fredrik
Spazze

Inlägg av Spazze »

Rekommenderar http://www.sound.westhost.com/projects.htm#index om du vill ha en design med diskreta halvledare.

Klass D bådar väg för MVG men är nog riktigt krångligt :)
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Denna verkar ju inte helt fel? Nu följer en jädrans dum fråga. Är detta enbart ett enkanals steg? Alltså, behöver jag två för att spela stereo?

http://www.sound.westhost.com/project3a.htm

En sådan borde man väl klara av? Men hur gör man när man ritar kretskort? Finns det program man gör detta i typ multisim fast för kretskortsritning?

Bör kanske tilläga att jag aldrig har etsat förut.

Men om man gämför denna med en av gainclone modellerna på audiosector, är det möjligt att få bra ljud om jag etsar och allt själv?

Många dumma frågor kanske, men annars lär man sig inte =)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

P3A är trevlig, men om du inte har någon erfarenhet av förstärkarbyggen eller kretskortslayout så är det nog allra bäst om du köper ett färdigt mönsterkort.

http://www.sound.westhost.com/purchase.htm
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Det var precis det jag trodde.

Då har jag lite frågor till.

Som jag skrev innan har jag varit inne och kollat lite på audiosector.com och modellerna LM3875 och LM4780.

Men nu har jag lite beslutsproblem, vet inte riktigt vilken jag ska välja. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa förstärkare?
Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

Här kommer ännu en N00bfråga.
In och Out är ju bara en ingång på varje?! jag har alltid trott att det ska finnas en plus och en minusingång på varje?
Skriv svar