115V/230V-trafo?? Applikation NiCd-laddare
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
115V/230V-trafo?? Applikation NiCd-laddare
Ska till Staterna, vill fixa en NiCd-laddare som jag kan ladda kamerabatterierna med (AA). Undrar lite - istf för en trafo med 230/115V-uttag, switchbart, kunde man ju switcha sekundären - säg 6V/12V (ställs på 6V i Sverige och 12V i USA).
Verkar detta vettigt. 115V i 230V-lindning borde ju vara rätt skonsamt, under förutsättning att effekten räcker till???
Och har någon en skapligt enkel idé på en laddare (konstant ström) med antingen timer eller avstängning (övergång till UH-laddning) när cellerna är laddade.
Verkar detta vettigt. 115V i 230V-lindning borde ju vara rätt skonsamt, under förutsättning att effekten räcker till???
Och har någon en skapligt enkel idé på en laddare (konstant ström) med antingen timer eller avstängning (övergång till UH-laddning) när cellerna är laddade.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag skulle basera en laddare på en helswitschad nätdel, liknande denna Batterieliminator med USB-uttag.
Jag har en själv.
Input: 100 - 240V 50 - 60Hz 180mA
Output: 5VDC 750mA
Så slipper du tänka på nätspänningen.
Det fins gott om helswitschade nätdelar som kan användas både i Sverige och USA utan extern transformator.
Edit: Icecap och Grym var snabbare. Jag trodde att du ville bygga själv. Men en färdig laddare med switschad nätdel tar ju hand om rubbet. Och så behöver du en "reseadapter" men de fins ju "överallt".
Edit: stavning.
Jag har en själv.
Input: 100 - 240V 50 - 60Hz 180mA
Output: 5VDC 750mA
Så slipper du tänka på nätspänningen.
Det fins gott om helswitschade nätdelar som kan användas både i Sverige och USA utan extern transformator.
Edit: Icecap och Grym var snabbare. Jag trodde att du ville bygga själv. Men en färdig laddare med switschad nätdel tar ju hand om rubbet. Och så behöver du en "reseadapter" men de fins ju "överallt".

Edit: stavning.
Senast redigerad av Fransson 17 september 2006, 15:51:37, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Har hittat ett alternativ på Kj&Co.
Switchad reseadapter
Den ger dig en Säker nätdel att starta med. Sen kan du bygga resten så som du beskriver.
Switchad reseadapter
Den ger dig en Säker nätdel att starta med. Sen kan du bygga resten så som du beskriver.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:

Att driva en transformator på "underspänning" går alldeles utmärkt, men får endel "märkliga" effekter.
En transformator drivs normalt mycket hårt, kärnan är mättad, så när inspänningen minskar minskar inte utspänningen lingärt till att börja med. När kärnan inte längre är mättad så kommer utspänningen att följa inspänningen linjärt.
Slutsats: När du ansluter transformatorn till 115V och seriekopplar sekundärlindningarna får du lite högre utspänning än vid 230V och en eller parallella sekundärlindningar.
Senast redigerad av Fransson 17 september 2006, 17:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: