Små, enkla och billiga magnetventiler för vatten

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Ulf

Små, enkla och billiga magnetventiler för vatten

Inlägg av Ulf »

Hej,

är det någon som har idéer på hur man kan knåpa ihop små enkla billiga magnetventiler för vatten, trycket är ca 1.5kg/cm2 ?

Jag har en ide med plexiglasrör, en liten kullagerkula och en spole.

Men hur är förhållandet mellan spolens dimensionering, ström och lyftkraft?
Någon som vet?

Jag har idag i växthuset Gardenas microdrip bevattningssystem, problemet är att droppmunstyckena är svåra att ställa in och dropphastigheten förändras med tempraturen.

Tanken är att dela in dygnet i ett gäng perioder (2-5 sekunder),
ställa in ett flöde på en droppventi (så det rinner med ca 10 l/h).
Registrera detta flöde, sedan ska jag kunna ställa in hur mycket vatten en kruka ska ha per dygn. Allt styrs via en pic eller avr och sprider vattnet jämnt över dygnet.

Det kan bli många ventiler (en per bytta, kanske 30-40 stycken), så priset och enkelheten är ganska kritiskt.

/Ulf
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nedis.se säljer diverse ventiler med lagom stora prislappar "35-39kr/st"
Kanske nått som skulle kunna passa?.

BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Hej Fagge,
tyvärr så är dom för stora och går på 220V.
Slangarna som redan finns är 4.6mm och spänningen jag har tänkt mig är 5-24 V.

Men jag ska komma ihåg sidan, den kan vara bra för andra projekt!

Kan oxå nämna att det finns regulatorer på inkommande vatten som har en kapacitet på 2000 l/h resp 1000 l/h vid 1.5kg/cm2 och drop munstyckena lämnar max 20 l/h styck.

/Ulf
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men i vilken prisklass ligger såna ventiler som du skulle vilja ha?.
Om det är stor skillnad, så kan du ju lösa 220v styrningen med små reläer & adaptrar för att nå önskad slangtjocklek.

Edit...
Men borde det inte finnas typ en vattenhub.
Tänk en vanlig rund borrkasset, där man spolar i vattnet i hålet där borret normalt ska komma ut ur & i botten så sätter man slangnipplar runt om för varje borr rör. Sen är det bara att rotera skivan med en stegmotor för att välja ur vilket rör/nippel vattnet ska komma ut ur. På så sett behöver du bara en ventil.
Lite luddigt förklarat, men nått liknande borde ju gå att bygga!?.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jag förstår vad du menar, men det är inte riktigt som jag vill ha det.

Det jag har tänkt mig är att ventilerna ska vara små och de ska sitta en och en. Jag har redan en huvudstam som går i hela växtuset på 12mm, från denna finns det ett antal T-kopplingar som ansluter 4.6mm slangen, det är på denna som jag vill ansluta ventilerna. Kanske ska en One-Wire-pryttel sitta ihop med ventilen och en transistor. Då kan jag enkelt ha en 3-polig sladd som ansluter alltihop.

Så priset för själva ventilen borde vara 5-10 spänn i matrial.

Men om jag inte minns helt fel från fysiklektionerna så har en spole med järnkärna bättre lyftkraft än utan kärna.

Om man nu har ett metallrör ca 6mm utvändigt och ca 4mm invändigt.
ena änden är gängad utvändigt och har hål borrade tvärs en liten bit från änden. Tvärhålens sammanlagda area är störe än rörets hålarea.

Sedan ett plexirör som har en gavel med 6mm invändig gänga och resten av rörstumpen ca10mm invändig gänga. (Mellanstycke)

Till sist ett plexirör med 10mm utvändig gänga i ena änden och i andra nedsvarvad så det passar slangen. Invändigt så har den 4mm.

Skruva ihop allt med en kula på 5mm inuti linda spolen på mellanstycket.

Materialet till detta borde vara ca 5 kr styck., det är koppartråden som kostar.

Det är nog inga problem för kulan att dra det är egentligen bara en fråga om ström och antal varv CUtråd... frågan är hur mycket, och hur varmt det blir... .

/Ulf
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kommer du inte få problem med rost om du använder en vanlig kullagerkula? Och rostfritt är ju inte magnetiskt....
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Kanske, men det finns "gummifärg", som både tätar och skyddar...
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Borde det inte bli massa friktion med gummifärg?

* Ta en bit plexirör med 4mm ytterdiam och en bit metallstång som passar inuti detta rör.
* Stoppa in metallstången i plaströret.
* Täta ändarna med epoxi eller nåt annat bra.
* Använd istället för kulan.

:)
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Kulan är tänkt därför att den alltid tätar, men iofs en kägla kanske inte är fel... .

Fortfarande hur beräknar man kraften.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Ska se om jag kan få till en ritning i helgen, det är ju en massa andra projekt oxå...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Äsch, räkna är överskattat, prova istället.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Om inte annat för att jag gillar matte...

Men jag räknade som hastigast på flödes area etc och fick följande:

Inlopp: inner d=3mm, ytter D=5mm ventilkammare d=6mm D=8mm

Kulans rörelse 2,5mm

Totala mått borde bli ungefär:
längd 40-50mm D=8mm, tillkommer på diametern spolen...
Verkar ok!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan du inte använda dig av den här principen?
Det går även att ha linjär dragstång för att snurra.

Bild
Krille83

Inlägg av Krille83 »

magnetventiler som används i tandläkarstolar och annan dental utrustning skulle nog vara perfekt! där finns det små ventiler med anslutningar ner till 1mm och dom drivs för det mesta med 24v. Funkar fint med både vatten och luft. Har nämligen jobbat som servicetekniker inom just de området. Kan kanske ha kvar lite ventiler liggandes. annars borde jag kunna få tag på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tror inte att man kan köpa något i rätt prisklass

ska man göra själv så skulle jag ändå ha en motor och flera käglor som styrs sekvensiellt

två funderingar

den första ungefärs som fagges förslag, men en fördelningslåda för vattnet och där kommer slangarna ut i en cirkel i botten, annvänd silikonslangar och ha ett servo i mitten, sedan gör man en annordning som har alla slangarna klämda förutom en som är den som man vattnar för tillfället

en annan modell är att i fördelningslådan så har man käglorna i ovansidan av där slangarna går ut, sedan lyfter man dom ovanifrån för att slippa en våt genomföring, den kan gå genom en fuktspärr, men behöver inte vara trycktät
om´man sedan manövrerar dom med ett centralt servo eller stegmotor eller en och en via en spole kvittar, där kan man ha en vanlig järnkärna i en spole, hittar man rätt spolar på skroten kan man göra det billigt

en fråga i sådanna här sammanhang är alltid, ska man göra det en gång för sig själv eller ska man kunna massproducera prylen och då kunna få tag i komponenterna i mängd
Skriv svar