Digitalklocka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Digitalklocka

Inlägg av Icecap »

Ja, just det! Himla originalt!

Och den ska inte kunna annat än att visa tiden och justera ljusstyrkan till lämplig nivå beroende på omgivningsljus.

Men varför i all sina dagar då? jag och så "primitivt"?

Jo, det är såhär: Frugan har en radioklocka som skränar till varje morgon och stör min bästa tid. Det är en sån projektorklocka och den fungerar bra. Enda kruxet är att hon har ögon i grannskapet av mullvad (-6 på ena och lite sämra på det andra, det var väl därför vi blev ihop?).

Projektorklockans tal är lagom stora...... om de inte var i taket bara! Jag kommer alltså att greja en 24-timmars klocka med STORA siffror för dom som ska ha det i grov skrift. För att göra det enkelt (betjäningsmässigt) vill jag använda en DCF-77 mottagare i, ingen knappar, väckning eller liknande, bara STORA tal och enkel.

När projektet är klart kommer jag att placera det på min hemsida och tipsa om det här men det kan nog ta ett litet tag, jag har en "aning" annat att göra *suck*.

Jag har t.ex. beslutat att arbetsdagen numera är slut så jag ämnar att natta mig nu. Natti natt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Nu blir man lite nyfiken. Vad kommer siffrorna bestå av?

Oj, snart halv tio... dags att börja jobba. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tänkar mig remsor med ytmonterat LED, sannolikt röda, har för mig att någon "sodjan" på Tradera säljer sånt så jag ska kolla om jag kan hitta honom då jag behöver annat antal :vissla:

Jag funderar även på att göra "lösa" siffror, varje siffer ska bli ca: 15 cm hög så det blir ett stort kretskort om man ska göra det med alla siffror på. Jag är i valet o kvalet om jag ska montera någon form av shiftregister/latch på varje siffer, det gör att kan man interface på ett enkelt sätt och inte behöver någon speciell mångpinnig µC, enkel kabeldragning osv.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Det som skulle vara rätt häftigt är CCFL-rör. Tänk er en 7-segment som är 30cm hög. Dock kan det vara lite jobbigt att få rätt längd på dem...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Var det inte zeus här på forumet som skulle bygga en enorm variant av digital klocka, jag fräste ju ett helt lass plexiglas stavar till honom som skulle utgöra displaysiffrorna, men vad tog det projektet vägen?.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Här är ett bra förslag på STORA siffror :
http://www.sparkfun.com/commerce/presen ... GPSClock-1

Som en bonus så är den klockan GPS styrd oxå ;)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Fagge: Det ligger lite i träda, men har alla delar till det iaf. Ska bara bli klar med rittekniken så ska det nog hinnas med.

Vi har ju tillgång till fräsar och stora bearbetningsrum nu på skolan.
Skriv svar