Antar att ni förstår vad jag menar... 2 "GE steg" med gemensam emitter resistor.
Lätt att beräkna A_CM (RC/2RE), men hur blir common mode förstärkningen
när man ersätter RE med konstant strömkälla?
Diskret differentialförstärkare..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag tror att utresistansen hos strömkällan påverkar väldigt mycket mer än eventuell omatchning transistorerna emellan.
För svar på frågan vad som händer. I verkliga livet ersätter du Re med utresistansen från strömkällan, ofta c:a 500k. I den ideala världen, där du faktiskt kan ha en ideal strömkälla (som försvinner i schemat), får du väl ställa upp småsignalschema igen (och se till att ta med motstånded mellan collector och emitter som är Ro=Va/IC, Va = early voltage). Du kan modellera omatchning mellan trissorna genom att låta dem ha olika Ro och Rpi och se hur det påverkar
För svar på frågan vad som händer. I verkliga livet ersätter du Re med utresistansen från strömkällan, ofta c:a 500k. I den ideala världen, där du faktiskt kan ha en ideal strömkälla (som försvinner i schemat), får du väl ställa upp småsignalschema igen (och se till att ta med motstånded mellan collector och emitter som är Ro=Va/IC, Va = early voltage). Du kan modellera omatchning mellan trissorna genom att låta dem ha olika Ro och Rpi och se hur det påverkar
Jo det var strömkällans resistan jag syftade på när jag talade om "Iedealiteten hos strömkällan". En ideal strömkälla har ju oändlig resistans (eller en konduktans på 0 simens
)
På ELFA hitade jag denna "katalogsida"Transistorpar/array

På ELFA hitade jag denna "katalogsida"Transistorpar/array