Tjena.
Är ny på forumet men har en liten fundering. Det är så att min far har köpt en eldriven båtmotor. Motorn drivs med hjälp av ett 12 V bilbatteri. Det jag skulle vilja göra är att bygga en Ah-meter av något slag, om det är möjligt? Hur funkgerar tex. en indikator i en mobiltelefon, digitalkamera...etc, som anger hur mycker kräm det finns kvar i batteriet? Eller är det möjligen en helt vanlig Volt-meter i de apparaterna? En voltmeter till våran eldrivna båtmotor, tror jag inte skulle fungera särskillt bra för när spänningen väl börjat sjunka är det liksom försent.
Hoppas på hjälp.
Mvh,
Ah-meter
Välkommen.
Vad man oftast gör är att mäta över en lågohmig motstånd och räkna tid samtidig. Denna integration ger sedan ett värde som anger hur många Ah som är förbrukat.
Så det är fullt möjligt, som mätmotstånd kan man koppla sig in på 2 ställen på ledningen till motorn, detta då en ledning ju har en viss motstånd.
Vad man oftast gör är att mäta över en lågohmig motstånd och räkna tid samtidig. Denna integration ger sedan ett värde som anger hur många Ah som är förbrukat.
Så det är fullt möjligt, som mätmotstånd kan man koppla sig in på 2 ställen på ledningen till motorn, detta då en ledning ju har en viss motstånd.