Ny på forumet här och börjar med en liten fråga (vet inte om jag postade på rätt ställe men, jajja!)
Ska iaf börja göra lite egna kretskort, men tycker att det är lite tråkigt att korten har den där brun-aktiga färgen. Skulle gärna vilja veta om det finns några kort som har den där gröna färgen, som proffsiga kort har
eller är kort med glasfiberlaminat det närmaste man kommer?
sista lösningen blir väl att lacka kortet efter man borrat hålen
grym skrev:fanns mycket snygga klarblåa glasfiberlaminat, med förtenta kopparbanor var dom riktigt vackra, har inte sett sådanna tillsalu på sedan åttitalet
vita kort i teflon funnes men kostar mycket mer än glasfiber
har för längesena haft glasfiberkort som varit ljusgröna
edit, glömde, välkommen till forumet
Det fanns också svarta, skitsnyggt med koppar/guld med klarlack. Använde detta för mina egna 'konstverk'. Har även kvar ett större ark av dubbelsidigt BLÅTT för framtida bruk. Den svarta vete fasen om jag har nåt kvar av, måste kolla
Brunt basmaterial= troligen fenolpapper, pertinax, billigt
ljusgrönt = glasfiber
gräsgrönt = troligen glasfiber med lödstopplack
Lödstopplack finns mörkgrön nästan svart, även röd stopplack har förekommit.
svart och blått laminat finns att få, bara att beställa, kostar kanske lite extra. Fler färger finns troligen, hör med (de få) mönsterkortsleverantörer vi har i Sverige.
Det blå laminatet jag fått en gång innehöll inte glasfidertrådar utan mera som ett glasfibermjöl så det gick att bryta av, ett mellanting mellan Fenolpapper och glasfiberarmerad styrenplast.
Svart lödstopplack går inte att få, har försökt men det går inte UV härda svart då ljuset inte tränger in!
Den där proffsiga gröna färgen är troligen lödstopplack, som friskt gräs och inte som sommarens brunbrända.
Vem kan leverera svart lödstopplack, ge mig ett namn.
Har även sökt vit lödstopp men inget där heller.
Ovansidan är inget problem att lackera, bara färgen fäster på plasten (det gör sprayburksfärg).
Proffsen (mönsterkortstillverarna) etsar lite (?1um) på ytan för att få helt ren koppar, flussar och doppar i en lodgryta ca 5 sekunder. På vägen upp så blåser ett brett luftmunstycke hålen rena från lod. Det sitter munstycken på var sidorna. Och si, förtennt och snyggt. Detta kallas HAL (hot air leveling) sedan kan man köra med kemiskt tenn och det är bara att blaska i en balja.
Fritzell varför ska du förtenna korten? Elektriskt finns ingen anledning. Estetiskt?
Proffsen förtenner bara i lödmaskens öppningar, under lödmasken är det koppar. För många många år sedan så förtennte man hela kopparytan och lade lödstopp efteråt varvid lödmasken sprack på stora ytor och breda ledare vid våglödning.
Förtenning är ett korrosionsskydd så att det ska vara lättare att löda. det finns fler sorters ytbeläggningar också.
När kortet är färdiglött testat och klart, tvätta bort flusset med sprit. Kör kortet i diskmaskin utan diskmedel om komponenterna tål vatten Tex relän som inte är förseglade läcker in vatten men transformatorer av typ Hahn ingjuten trafo klarar vatten En vanlig ringkärna klarar inte vatten. Efter tvätten kan man montera vattenkänsliga komponenter.
Utan att sätta alltför många fingeravtryck, lacka kortet med någon bra kretskortslack. Det finns plast på burk som lämnar ett tjockt skikt.
Min åsikt är att förtennta kort är fula, men det är ju jag.
I innomhusmiljö klarar sig kopparn bra, den blir brun men sedan händer inte så mycket mer.