Lite spånande runt extraljus på pickup *Tävling!*

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Lite spånande runt extraljus på pickup *Tävling!*

Inlägg av Snabelost »

Tjo!

Nu kommer vintern krypande, så jag passar på att utlysa en tävling!

Jag skall montera extraljus på flakbågen på min KingCab (en pickup med flak). Kravet är dock att dom skall vara fällbara för bilen är tillräckligt hög som den är nu. Dessutom är det inte så tokigt att fälla ner dom när solen lyser eftersom dom ändå inte behövs då och man vill ju inte öka luftmotståndet i onödan.

Det jag är ute efter är alltså en konstruktion som medger att man kan fälla ljusen 180 grader bakåt. Givetvis bör man ju kunna göra det innifrån bilen!

Här kommer en bild på bilen:

Bild

Ljusrampen kommer att bestå av fyra eller fem runda ljus, förmodligen Hella, som skall monteras på lastförskjutningsskyddet i flakets framkant.

Ifall någon kommer med en lösning som jag antar och bygger efter så dimper ett 2 gigabytes USB-minne ner i brevlådan efter några dagar!

Avståndet mellan lastförskjutningsskyddets överkant och extraljusens fot är cirka 100mm. När ljusen är nerfällda skall dom vara riktade rakt bakåt, dvs då hänger dom upp och ner.

Jag kan väl tillägga att lösningen inte får se "ful" ut eftersom min sambo inte tillåter riktigt vad som helst! :)

Spåna på!

/Magnus
Joe
Inlägg: 1805
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

Det ska bli kul och se hur detta går, har själv funderat på en sån här konstruktion.

Det svåraste är nog att få extra ljusen att sitta stabilt så lyset inte fladdrar under körning
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26573
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul med utmaningar! :)


Mitt bidrag:

Bild

Lampfästet sitter alltså fast i rundstaven. I varje ände på rundstaven sitter ett servo. Det enda som egentligen behöver synas är rundstaven och en liten box på varje sida om staven som innehåller servona.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27411
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En vridbar balk under den vanliga balken. Med böjda fästen så att lysena kommer över balken. För att vrida blaken borde ett servo byggt runt en tokarmotor funka.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26573
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Låter lite likt mitt förslag.. :)

En till bild med lyset påväg ner:
Bild
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27411
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp väldigt likt. Såg inte ditt inlägg innan jag skrev. Men fördelen med att lägga det under balken är att det inte är lika långt bak. Men det blir ju längre armar som tar luftutrymme under fällningen.

Något liknande borde ju passa bra även på en vanlig bil. Men då med 90 graders fällning.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Varför två motorboxar ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26573
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sant. Visserligen går ju extraljusen längre bak än "vridpaketet" oavsett om man placerar allt bakom eller under balken.

strombom: Det kan nog räcka med en motor.
Senast redigerad av JimmyAndersson 31 augusti 2006, 15:32:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Min spontana lösning är att svetsa/skruva dit 2st lagerblockshållare i varje ände på gallrets överdel. Sedan så drar du genom ett rör genom lagren så att detta röret kan snurra fritt & givetvis svetsa dit en mutter inuti röret i varje ende så man kan sätta skruvar/brickor i varje ände så inte röret åker ut ur lagren.
Sen i ena änden av röret så klämmer man fast ett litet kuggdrev från en moppe eller liknande i & sedan så kan man ju använda en gammal skruvdragare som har automatisk spindelåsning, så att denna inte kan snurra när motorn är avstängd.
Och i skruvdragaren så sätter man ett liknande drev med kedja upp till stången som lamporna sitter på

Edit
Fan vad snabba ni är. :wink:
Undertiden jag skrev så kom det till 7svar med liknande princip :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17582
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ok en annan lösning, skulle gjort det lite annurlunda, för om man bara fäller som bakåt så är ju glasen helt oskyddade när man lastar saker

så en modell där ljusen sitter bakom last skyddet och som sedan sänks rakt neråt gör att dom är skyddade i nerfält läge

ett rakt fyrkants eller rektangulärt rör för att fästa lamporna i och sedan två gejdet på ytterkanterna som styr rampen och i mitten en vindrutetorkarmotor kopplad till en m16 rostfri gängstång för drivningen upp och ner, kablarna får läggas i en slang med lämpliga fästen
en docknings don så att lamporna kommer i exakt rätt läge däreuppe är lämpligt och sedan strömbrytare för upp och nereläget före att förhindra att man kör motorn för länge mot mekaniskt stopp
salle
Inlägg: 878
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Inlägg av salle »

Fäller man dom rakt bakåt så kanske folk bländar av i tid..........

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Här är min lösning:

Jag tänkte att det blir lätt skakigt i den vinden som kommer vara om man bara sätter servon, plus att dessa måste ha ström för att kunna hålla emot...

Så jag tänkte att ett kugghjul och en snäckskruv vore en bra och stabil lösning:

Bild
Stor Bild!

Bild
Stor Bild!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31441
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Här kommer en stor och ful lösning. Längderna på länkarmarna är inte optimala, men idén framgår. :)
Det lila är en längsgående axel som sitter i lagerbockar med en svetsad arm ut på. På axeln svetsas extraljusfästen fast.
Kolven där är väl enklast ett sånt ställdon. Billigt, jag vet! :D

Bild

En annan idé vore ju att ha axeln belastad med en stark spiralfjäder, så lysena är i nedfällt läge i normalfall.
Sen har man ungefär som en remskiva, som man fäster en kedja/wire på ett varv. Mha av samma kolv/ställdon drar man i wiren så axeln vrids upp 180°
Senast redigerad av MadModder 2 september 2006, 18:59:15, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27411
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Meduza: torkarmotorer har snäckväxel. Som någon sa. ett ställbart mekaniskt stopp är nog bra för att kunna trimma in lampornas läge. Oavsett vilken av förslagen man använder.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Då jag anser att detta att vrida lamporna ställer ganska stora krav på stopp osv för att få dom i rätt position väljer jag en annan väg:

Att lamporna ska sitta på en balk är ju klart.
Denna balk sitter i en glidskena på vardera sida och kan alltså glida upp o ner efter behag och bilens position. Med glidskena tänkar jag på något liknande dessa "raka kullager" man har på bra lådor.

För att kunna styra det ordentligt monterar man en kuggstång på varje glidskena (eller i omedelbar närhet) och har en axel med 2 små kugghjul på, 1 vid varje kuggstång.

Kör axeln ena hållet kör lamporna upp, och andra hållet ner. (att tänka sig...)

Till att driva denna axel har man en torkarmotor.

Det finns såklart 2 brytare: upp och nere samt ett par reläer för att styra detta, detaljerna beror på vilka grejor man får tag på.

Detta system gör att lamporna måste sitta lite bakom bågen då de dras rakt ner. den gemensamma axlen gör att balken inte "tiltar" och torkarmotorn håller lätt dom på plats utan ström och med rätt koppling kan man styra upp och ner med av/på brytaren.
Skriv svar