Nu kommer vintern krypande, så jag passar på att utlysa en tävling!
Jag skall montera extraljus på flakbågen på min KingCab (en pickup med flak). Kravet är dock att dom skall vara fällbara för bilen är tillräckligt hög som den är nu. Dessutom är det inte så tokigt att fälla ner dom när solen lyser eftersom dom ändå inte behövs då och man vill ju inte öka luftmotståndet i onödan.
Det jag är ute efter är alltså en konstruktion som medger att man kan fälla ljusen 180 grader bakåt. Givetvis bör man ju kunna göra det innifrån bilen!
Här kommer en bild på bilen:

Ljusrampen kommer att bestå av fyra eller fem runda ljus, förmodligen Hella, som skall monteras på lastförskjutningsskyddet i flakets framkant.
Ifall någon kommer med en lösning som jag antar och bygger efter så dimper ett 2 gigabytes USB-minne ner i brevlådan efter några dagar!
Avståndet mellan lastförskjutningsskyddets överkant och extraljusens fot är cirka 100mm. När ljusen är nerfällda skall dom vara riktade rakt bakåt, dvs då hänger dom upp och ner.
Jag kan väl tillägga att lösningen inte får se "ful" ut eftersom min sambo inte tillåter riktigt vad som helst!

Spåna på!
/Magnus