ESD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

ESD

Inlägg av EagleSpirit »

Läste nyligen ett inlägg om ESD och började då undra hur "farligt" det egentligen är.

Många säger ju hela tiden hur farligt ESD är för IC kretsar och man ska vara väldigt försiktig med det. I skolan så sitter de med såna här avledningsband så fort de har digitalteknik. Jag sitter här hemma med exakt samma kretsar och är inte alls så försiktig.

Jag har själv, tror jag, aldrig råkat ut för att en IC krets går sönder av ESD.

Någon som vet vilka kretsar som är extra känsliga och hur man ska hantera dom? När man ska ta i en krets och hur. Någon som lyckats ha sönder något riktigt dyrt pga ESD?
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

Jo, det var jag som skrev inlägget ang. ESD.

Jag vet, med egen erfarenhet, att detta icke är att förakta. Det finns vissa kretsar som inte är känsliga alls och vissa som är extremt känsliga.

Till den skaran extra känsliga hör CMOS, det var därför jag skrev i den tråden...jag triggade då.

Det finns även olika typer av ESD-skador, oftast märks det inte direkt, en ledare kan brinna av till 95% för att sedan gå totalav efter en stunds drift.

Det kan även lika gärna gå sönder direkt.

Det påstås att i en elektroniktillverkande produktion går ca 10% av produktionen sönder pga ESD-skador. (Fakta från Ericsson.)

Ett annat bra tips, ha inte fleecetröjja eller dylikt på dig vid hantering av komponter, de kan alstra en fältspänning på >5kv, riktiga killers.

Jag kan mässa en hel del om detta....vill du/ni veta mer kan jag skriva mer om detta spörsmål, vilka komponenter som är känsligast, lämpliga material vid bygge av elektronik/mekanik, hur man skyddar sig etc.

(Som en parrantes kan jag nämna att det finns folk som skickat FET:ar till mig för montering på kort till mini-Z, intertrim, i plastpåse. Jag har inte kunnat bevisa ESD-skador, saknar dessvärre svepelektronmicro. i hemmet :(, men jag har kunnat bevisa att de är felaktiga när de kommer till mig...)

Nå väl....
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Jag har aldrig (vad jag vet) ESD-skadat någon krets. Sitter ändå på helteckningsmatta och utan antistatiskt -armband, eller dylikt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag sitter också väldigt illa till så jag borde ha förstört nåt.

HenkeW, jag skulle faktiskt vilja veta lite mer om det. Om du vill kan du ju skriva lite vettig information är du snäll.
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

Här finns lite mera info. att få:

http://esd-center.e-line.nu/
http://www.armeka.se

Jag kan gärna svara på fler frågor om det finns, är hyffsat påläst i ämnet.

Lite info. ang. statisk känslighet för olika komponenttyper:

Kretstyp Nivå, V
MOS-FET 100-200
J-FET 140-10000
C-MOS 250-2000
Bipolära tran. 380-1500
ECL 500-
SCR 600-1000


Även dioder, tunn- och tjockfilmsmotstånd är statiskt känsliga.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag gick en ESD-kurs för några år sedan.
Då visade man en vidoe på kretsar som förstörs pga ESD.
De gick inte sömder direkt, utan skadades istället så att livslängden förkortades rejält.

Man fick se bilder på hur ledningsbanor i kretsarna såg ut pga felaktig hantering.

Kretsarna kan alltså mycket väl verka helt OK även när man hanterat dem fel, men Du får kanske en krets som bara lever någon månad, eller inte håller specifikationerna.

Janne
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10711
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

När jag gick en ESD kurs så fick vi höra en historia om militär utrustning som köpts in och ställts i förvar för senare andvändning. Några år senare så var det dax, men inte ett skit funkade längre, pga EDS skador från tillverkning.

Ska inte alla halvledar komponenter förvarad i ESD påse? Har för mej att det är så... Ja, även simpla kretsar som dioder.
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

Det är iaf ingen nackdel att förvara alla halvledarkomponenter i ESD godkända påsar/boxar.

Tänk även på detta då ni löder på era kort, ha en ESD-godkänd lödkolv, lägg kretskortet på en avledande bordsyta, nyttja även gärna avledande tänger, skruvmejslar etc.
Kanske inte är tokviktigt då man löder en diod mot ett motstånd etc. Men av att läsa i detta forum förstår jag att det även pulas med dyrare kretstyper, tänk då på detta.

(Och ja, jag är ESD-ansvarig på våran avdelning. :twisted: )

Kan ju även nämnas att det var en viss rymdraket från staterna brann upp, den starkaste teorin kring detta lutar åt att det blev elektrostaiska urladdningar vid bortmontage av en skyddsplast. Hela skiten brann upp pga detta....
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Ett vanligt fel är att när man skruvar med sin PC, så drar man ur nätsladden.

Är det jordat uttag, så ska sladden sitta i istället, så att PC´n är jordad.

Eftersom jag jobbar i Försvarsmakten så kan jag kommentera detta om ESD.
Statisk elektricitet är ett problem även vid annan verksamhet, t.ex hantering av ammunition och drivmedel.
Bara genom att hälla drivmedel eller krut genom en tratt kan man få sådana laddningar att det kan leda till explosion...

Jobbar jag med komponentet hemma så ser jag till att de ligger kvar i ESD-påsen så länge som möjligt, samt att jag jordar mig när jag jobbar med komponenten.
Jag har alltid IC-socklar på mina kretskort för att underlätta montering/service.
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Janne66 har rätt. Det kan vara besvärligt vid konstruktionsarbete att alltid hantera IC-kretsar på rätt sätt. Har man IC-socklar lödda på kretskortet, så är det smidigt att ta på sig avledningsband under den korta tid man hanterar den känsliga IC:n.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

kan ic kretsar ha en annan potential mot jord? Alltså om du är jordad, kan det uppstå "ESD" mellan kretsen och dig själv då? Funkar det med element? Jag har inget jordat uttag i rummet. Man kan ju dra en sladd från elementet upp till bordet som man kan ta i när man ska hantera någon ic krets
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Självklart kan ic-kretsar ha en annan potential en jord. När jag jobbar med känsliga prylar nån annanstans än "hemma" så kopplar jag mitt esd-armband till någon jordpunkt på objektet jag jobbar mot. Även om objektet har en massa potential =) så får jag med det, i samma ögonblick som jag ansluter mig. Det är potentialskillnaden som dödar komponenterna..

Förresten, en utesäljare från magnab (säljer ESD-skydd) påpekade att de känsligaste grejerna i utvecklingslabb tar skada redan vid 5 V potentialskillnad... och så pyttelite potential borde man väl kunna fixa bara genom att blåsa på grejen =)
Kanske var han ute och cyklade men han lät hemskt seriös.

"ESD" = ElectroStatic Discharge
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10711
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Har en fråga som platsar in under ESD.

Ibland oftast på vintern när det är torr luft ute så får man sej en pärla när man stänger bildörren. Varför får man den egentligen. Bilden står på däck av gummi, du har antagligen gummi sula på skorna, men ändå så åker man på en kyss som inte är av denna värld ibland.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

har för mej att det är sätenas fel, när du ska gå ut så gnider man ju arslet mot sätet rejält och blir då uppladdat och sen när man tar i bilens chassi så smäller det till..

Har för mej att bossebildoktor hade något bra tipps till att motverka detta, det var något man skulle gnida på sätena, kommer dock ej ihåv vad.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Min gamla toyota är så 'elektrisk' så att jag jordar alltid handen i dörren (på metallet) medans jag kliver ur.

Är det inte bilen som blir laddad? Föraren fungerar väl bara som kortslutning mot marken :roll:
Skriv svar