Synlig laser?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Jokkocze
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 mars 2005, 19:42:53
Ort: Skåneland

Synlig laser?

Inlägg av Jokkocze »

sitter och leker med tanken på att bygga en liten modell av en AT-ST, och i den bygga in en gamecube eller något sånt. Själva AT-ST'n är ju inte så jättesvår att bygga (Rätt verktyg och en farsa som är duktigt på sånt), men man måste ju ha någon effekt från lasrarna. Men lasrar syns ju inte, eller iaf inte alla. Så vad kan man skaffa för något? Eller är det bättre att bara köra rör med lysdioder i?
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

Hejsan hejsan :)

Synlig laser är nog lite tuffare på tv än vad den är i verkligheten. Ni får rätta mig om jag har fel. Men laser blir inte synlig förnäsn du har tillräckligt hög effekt, och när effekten är tillräckligt hög kan du inte kolla på lasern utan att skada dina ögon. Du kan ha låg effekt på lasern och ha något som skapar en tunn dimma så att lasern blir synlig på det sättet istället, mycket säkrare och bättre. Dock inte alls lika häftigt.

AT-ST är den där figuren i starwars va? Jag vet faktiskt inte vad du ska ha istället. En vanlig lysdiod känns ju aningen lamt men...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

En laser sätter förstås inte eld på luften i sig så att den blir lysande som i filmer så det är bara att glömma man får istället använda som tex dimma eller rök för att det skall bli ett synligt streck i luften.
Jokkocze
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 mars 2005, 19:42:53
Ort: Skåneland

Inlägg av Jokkocze »

är kanske bättre att köpa en sån där 150 kronors rökmaskin och köra med något annat då alltså :/
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Tja har du en rökmaskin så blir det ju tex ett rött streck där ljuset från lasern går, styrkan blir beroende på bla styrkan på lasern och till viss del även färgen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vill du att lasers skall "bränna hål" i luften ( jonisera laserkanalen) så behöver du EXTREMT höga effekter. Det går, men kostar miljoner och är livsfarligt...
Jokkocze
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 mars 2005, 19:42:53
Ort: Skåneland

Inlägg av Jokkocze »

Letade lite på elfa, och hittade en synlig laser. Kostade 192kr, och det är lite dyrt om man ska ha 3 :P
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vanliga laserpekare är också synliga på så sätt att man ser strålen när den träffar något (en prick på väggen eller ett streck genom luften om det är rökigt).

Ingen laser funkar som de gör i starwars...
Jokkocze
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 mars 2005, 19:42:53
Ort: Skåneland

Inlägg av Jokkocze »

Häpp. Läste någonstanns att högfrekventa lasrar kunde synas, men jag antar att man inte borde tro på allt man läser..

Får återgå till vad jag brukade tro istället (Inga lasrar syns)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vissa kan väl under rätt förhållanden, men det beror fortfarande på att det finns tillräckligt med "skräp" i luften för att ljus ska reflekteras.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Jag trodde att "synlig laser" hade med att göra att den låg i den synliga delen av spektrat...
Varenda liten billig "laserpekare" använder "synlig laser", så vitt jag förstår.
Konstig tråd... :-)

> (Inga lasrar syns)

Tja, inte om man gömmer dom kanske, annars syns de nog hur bra som helst... :-)
Användarvisningsbild
flippy
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2005, 13:49:44

Inlägg av flippy »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad menar ni med "synlig laser" eller att "lasrar syns" ?
Menar ni att laserstrålen syns eller att man ser ljuset överhuvudtaget, t.ex som en prick där ljuset träffar?

Som sagt:
Om man tar vilken laser som helst (förutom de som avger ett ljus som inte är synligt för ögat) och riktar den mot en vägg så ser man en prick på väggen. Ljusstrålen mellan laserenheten och väggen syns däremot inte, så länge det inte finns t.ex rök, dimma, damm i luften.

Vill man att laserstrålen ska synas som på film, så är det nog Photoshop som gäller.. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, eller kemiska lasrar kan jonisera laserkanalen - Detta var för övrigt ett av de stora problem som man hade med lasrar under SDI -projektet där man försökte med hjälp av speglar och kraftiga kemiska lasrar bränna sönder höljet på startande ICBM medans de hade känsliga bränsletanker kvar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Nästa steg är att hitta en laser med ljus som flyger lite långsamnt och säger "Pjowng" när dom skickar en stråle. :D
Skriv svar