Hursomhelst....
Är djupt insnöad på espresso och viger en stor del av min tid till att dricka och ännu mer tid till att fundera på allt möjligt kring ämnet.
Har nu fått för mig att bygga en egen kafferost. Steg ett blir en trumma för att hålla bönorna, och troligtvis kommer den att köras med gas. Men det tråkiga med det är att man inte har någon möjlighet att få en konstant profil på värmen. Man kommer alltid pga. den mänskliga faktorn att variera lite....
Så, jag är lite och lurar på hur man skulle kunna fixa detta elektriskt. De krav som bör upfyllas från värme elemnetets sida är väl att man först vill nå en temp på ca 250 grader så fort möjligt och sedan ligga där ett tag tills bönorna är lagomt rostade.
Har dock ingen koll på vad man skall använda för element till detta porjekt =/ Har funderat på vilka värmelement i hemmet som man skulle kunna låna. Finns små ugnar som ser ut som en microvågsugn men har ett värme element istället för att jobba med microvågor. Dett skulle funka men bäst av allt vore väl kanske om man kunde fixa ett element helt i önskad form och stolek osv.
Styrningen av detta skulle skötas via en PIC processor som är kopplad till en MAX6675 som omvandlar data från en tempratur probe inne i tunnan och dessutom sköter en motor (torkarmotor?) som roterar tunnan.
Eventuelt skulle man kunna tömma tunnan till en annan behållare i vilken kaffebönorna kyls då man inte vill att kaffet skall fortsätta rostas efter att man bestämt att dom är lagomt mörka.
Är fortfarande i planeringstadiet så alla tips och idér är guld värt.