Kafferost

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nickeh
Kontakt:

Kafferost

Inlägg av Nickeh »

Första posten, spännande :shock:

Hursomhelst....

Är djupt insnöad på espresso och viger en stor del av min tid till att dricka och ännu mer tid till att fundera på allt möjligt kring ämnet.

Har nu fått för mig att bygga en egen kafferost. Steg ett blir en trumma för att hålla bönorna, och troligtvis kommer den att köras med gas. Men det tråkiga med det är att man inte har någon möjlighet att få en konstant profil på värmen. Man kommer alltid pga. den mänskliga faktorn att variera lite....

Så, jag är lite och lurar på hur man skulle kunna fixa detta elektriskt. De krav som bör upfyllas från värme elemnetets sida är väl att man först vill nå en temp på ca 250 grader så fort möjligt och sedan ligga där ett tag tills bönorna är lagomt rostade.

Har dock ingen koll på vad man skall använda för element till detta porjekt =/ Har funderat på vilka värmelement i hemmet som man skulle kunna låna. Finns små ugnar som ser ut som en microvågsugn men har ett värme element istället för att jobba med microvågor. Dett skulle funka men bäst av allt vore väl kanske om man kunde fixa ett element helt i önskad form och stolek osv.

Styrningen av detta skulle skötas via en PIC processor som är kopplad till en MAX6675 som omvandlar data från en tempratur probe inne i tunnan och dessutom sköter en motor (torkarmotor?) som roterar tunnan.
Eventuelt skulle man kunna tömma tunnan till en annan behållare i vilken kaffebönorna kyls då man inte vill att kaffet skall fortsätta rostas efter att man bestämt att dom är lagomt mörka.

Är fortfarande i planeringstadiet så alla tips och idér är guld värt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen til forumet

några knasiga funderingar
värme, varmluftspistol, snabb och indirekt, passar till en roterande rostfri burk

mätare, en ir mätare för beröringsfri mätning inne i trumman

det kommer nog många fler allternativ

för övrigt så gillar jag mitt kaffe kallt och kolsyrat :D
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Varmluftspistol är faktist en riktigt vanlig och bra lösning, enda problemet är att man inte kan göra några större mängder åt gången.

Popcornmaskiner är också rätt vanliga, båda dessa tekniker använder luftflöde för att hålla bönorna i rörelse vilket är viktigt för att få en jämn rostning. Men ska man göra större laddningar så åker man på någon slags roterande tunna eller liknande...

Räknar med att kunna rosta ca 500 g åt gången så att man slipper rosta så ofta.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Nickeh:i senaste Allt om Elektronik har dom byggt om en mackugn/miniugn till en ugn för att göra kretskort.
Om du tar hårdvaran från det projektet, så kan du nog ganska enkelt ändra mjukvaran, eller skriva egen?

Bygga in en roterande låda så har du allt?

Om inte annat kanske du kan få nyttiga ideer från den artickeln?
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Var och kikade men det enda nummret jag hittade var typ om någon färddator...
Kanske är samma?
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Det är i nummer 3/2006, Reflowugn för ytmonterade komponenter heter artickeln i den.
Hoppas du har nytta av det :-)
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Fick en snilleblixt när jag skulle grilla i helgen, har en elktrisk grill tändare. Det borde ju vara ett lysande värmelement, 950 W var den jag har på och den fick jag upp i 160C och testade att rosta några bönor i en teklämma ovanför elementet och de fick färg och tiderna var inte helt galna...
Måste forska på vad man kan hitta för varianter och om det finns kraftigare versioner. (Min är varianten väldigt billig iaf. )

Någon som ver om det är möjligt att forma dessa utan att bryta ledningen i elementet?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Brukar kunna fungera då värmetråden oftast är spiralvirad och då brukar håller för att röra sig lite utan att gå sönder. Men skall du böja ett så måste du ta det långsamt och inte ha snäva böjar. Har gjort det själv en gång med ett grillelement till en ugn och använde en grej till att böja kopparör med och det fungerade, men jag kan inte garantera att det fungerar att böja alla sorters element.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Gjord ett test och rostade några enstaka bönor i en tesil ovanför dessa element och med full fart och ingen värmeprofil så blev det väl ganska väntat en långtifrån bra rostning. Men det jag fick ut var att elementet är lämpat för rostning bara man lyckas kontrollera dess tempratur svängnignar.

under mitt test så drog tempraturen upp kring 210 grader och sen efter några minuter sjönk den till 160 grader för att sedan lite sporadiskt sticka up på 190-200 grader och sedan tillbaka till ca 160

Vad skulle vara smartaste sättet att reglera ett sånthär element? Har egentligen bara erfarenhet av PWM sen tidigare så alla tips är välkomna....
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Eftersom temperaturer är långsamma förlopp så räcker det säkert att styra hela perioder av 240V/50Hz. Kör med en triac som har nollgenomgångsdetektering och hela perioder så får du en jämn och störningsfri reglering.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Okej, min snabba ide.

Roterande burk i rostfritt. Värmeslinga (typ sådan som finns i tekokare) böjd antal varv runt burken, kunde gå med en sån slinga som finns att monteras i rör så de inte fryser.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..kunde gå med en sån slinga som finns att monteras i rör så de inte fryser.

Dom ger i runda slängar som max 10W/meter så det går inte så bra, medan tex grillement i ugnar ger runt 2000W för ungefär samma längd.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Skulle vara kalas att hitta något annat än grilltändaren, typ ett element som man kan köpa löst från en tillverkare. Kan eventuellt bli fler utav denna rost och då vill man ju kanske ha någon vettigare lösning än att slita delar från annat :)

Fick iaf. A/D omvandlaren från Maxim idag (MAX6675) så när jag får nästa lön ska jag försöka hitta en tempsensor och en adapter för att kunna motera chipet (Ytmonterad rackare) i labbplattan.

Någon som har en bra sida där man kan läsapå lite om triac och det övriga vfr pratade om? Är svårt att hitta en början då man inte har hållit på så mycket tidigare.

Måste nog skaffa mig en PIC med SPI så att jag enklare kan prata med MAX6675:an också.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> enda problemet är att man inte kan göra några större mängder åt gången.

OK.
Ett oljefat, elda under och så en fläkt från en skrotad ventilationsanläggning.
Bör klara ett par 100 kilo åt gången... :-)
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Projektet går sakta framåt, ska beställa termoelementet imorrn så har jag det jag behöver för att kunna knåpa ihop programmet till picen.
Funderar på att sparka ut min nuvanade pic och byta upp mig till en med SPI då det skulle underlätta kommunikationen med MAX6675:an skulle även vara bra att ha någon ledig I/O pinne för framtida utveckling.

En sak som jag inte riktigt har börjat kolla på är hur jag ska lösa strömförsörjningen...
Känner att jag behöver tips på smarta lösningar där.

Kommer ju att behöva 5 V DC för alla styrkretsar, och värmeelementet vill ju ha 220 v AC (Bara att koppla direkt till kontakten antar jag)

De motorer jag tittat på har ju varit torkarmotorer men de kräver ju lite mer spänning än picen så just nu lutar det åt att hitta en lämplig motor som man kan köra på 220 v AC

Har googlat runt lite men mycket vettig info drunknar i mängden så länktips är välkomna!
Skriv svar