Digital analog skivspelare..vad är det för nåt!?

Berätta om dina pågående projekt.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Digital analog skivspelare..vad är det för nåt!?

Inlägg av Mackan »

Efter att ha läst några ljudtrådar här på forumet så tänkte jag dela med mig av ett roligt ljudprojekt som jag drog i för några år sedan :)

Detta blir min första tråd på forumet :)

Att nämnas..det var två personer inblandade i dettaEn mycket god vän till mig och Jag själv.

Ideen/produkten fick namnet recless

Lite historia till projektetjag var DJ när jag var ungalltså på den gamla goda vinyltidenja jo det var ett tag sedan..(jag är född 74). Detta var fantastiskt kul och man kunde spela vinylen framåt, bakåt skratcha osv. När CDn gjorde entre så slutade jag av den enkla anledningen att det inte fanns någon fysisk vinylkänsla i att leka med digitalt ljud..TRÅKIGT!!!
Irriterad över detta faktum tänkte jag (med jämna mellanrum) på hur man skulle kunna pula ihop ett system som kunde lösa detta problem. Åren gick och jag pluggade vidare och intresserade mig mer och mer för elektronik och programmering.
Så en kväll för xx år sedan låg jag och lyssnade/tittade på min gamla Technics SL1200 och kom på iden som skulle lösa det jag grubblat på i flera år.

Man använder ju sig givetvis av en hårddisk där all musik är lagrad. En lämplig sensor placerad på godtycklig DJ-skivspelare för att scanna av vinylplattans rörelser. Lite processorkraft adderas och vips så har man ett skivspelarinterface till en digital skivsamling 8)

Enkelt! .nja sisådärmer ingående beskrivning med några bilder följer.


Sensorn blev till att börja med ett hemmabygge bestående av LEGO(en av de smartaste uppfinningarna som gjorts) diverse optik några hjul med hål i och lite op-ampar. Sensorns hjul kopplas mekaniskt via en O-ring från claes ohlsson till den roterande vinylskivan på Skivspelaren ytterkant. Det visade sig att hålen i legohjulen som passerade leden genererade nästan perfekta sinusvågor. Två stycken sensorer på samma axel med 90graders fasförskjutning gav alltså 2st sinussignaler med möjlighet för riktningsbestämning.börjar ni se bilden framför er över hur detta är tänkt.

Bild
Hjulet med O-ringen är den som vilar mot vinylen(eller det som roterar på skivspelartallriken)

Bild

Bild

Bild

Bild
Mottagarna i mitten tar emot ljuset från lysdiodrarna som sitter på andra sidan "hålen" som passerar

Bild


Jag ville inte blanda in en PC(läs "Bill" :lol: ) i detta projekt eftersom jag hade planer på att kunna sälja denna produkt till DJs som inte är i närheten av intresserade av att släpa runt en PC på spelningarna. Detta resulterade i att ett utvecklingskort från analaog devices(ADSP-21065L SHARC Processor) inhandlades för att bygga prototypen runt.

Bild
Bild
Ja jag vet att kablarna är avklippta :wink: . Projektet har ju legat i lådan de senaste åren


x-antal timmar senare så hade ett AD-interface byggts som anpassats till adress och databussen så att man kunde starta en konvertering av positionen på skivspelaren och sedan läsa av den.

Bild
Bild
Bild

Nu till musiksamlingenmusiken måste ju ligga någonstans.till detta så designades enklast möjliga interface till en HD(synns i bilderna ovanför).in med den också på data och addressbussen till DSPn och efter ytterligare några timmars pillrande med mjukvaran så fick jag till läs och skrivfunktionerna till hårddisken. Musiken spelades in på Hdn via adn på labbkortet. Jag gjorde även en labbruska för att hämta datat via spdif på digitalt och oförstört format. Jag gjorde ingen avancerad filhantering utan dumpade låtarna i förbestämda fack som fick bli låtnummer.

Nu över till min kompis deldet var han som hackade ihop swn för var skivspelartallriken befann sig. Eftersom vi inte hade speciellt mycket processorkraft och minne att leka med så konstruerades mjukvaran på det sättet att vi hade tre st musikbuffrar som vi kontinuerligt hade fyllda med musikblock av storleken 512*256 byte. Gick skivspelaren frammåt så buffrades ny musik i 1a buffern och gick den bakåt så buffrade vi i 3dje. Musiken som lades ut på kortets codec var alltid det som fanns i buffer 2.
En skapligt avancerad tillståndsmaskin kodades och efter detta gjordes så var det dags att börja leka lite med allt ihopkopplat.

Börjar det bli mycket :?: :D

En bild på de ingående delarna åxå
Bild

Vi försökte att få några investerare/företag intresserade av att finansiera vidareutveckling av ideen dock utan positivt resultat. Projektet lades i malpåse och nåt år efter detta så myllrar det nu av DJ-produkter som gör exakt samma sak.
Jaja man skall inte vara bitter :evil: hur som helst så är nog detta det klart roligaste projekt som jag gjort hitintills.

En film(mycket STOR 71,7M) som visar lite av funktionaliteten finns givetvis också att begrunda på detta skivspelarprojekt:
http://recless.se/recless.avi

Hoppas att jag inte gjort så att ni somnat med detta "korta" inlägg.

/Markus
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kul projekt, och verkligen kul att det fungerade. lite overkill att göra precis alla detaljer från grunden men det är ju lite av tjusningen ibland :)

Man blir kallsvettig när man ser så många sladdar om man inte byggt det själv :o

/Johan
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Gillar blandningen mellan lego + tejp och SHARC-kitet!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Helt klart impad, allra helst att se detta skatboet lyckas snacka med en hdisk :tumupp:
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det där var ju underbart!

Om du vill så kan jag höra med ett "företag" som ställde upp med mitt talande klockprojetet att finansiera det. Han kom själv till oss och fråga om vi ville. Så det kanske skulle fungera?
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> strombom
Jag blir nästan själv kallsvettig när jag ser detta nu i efterhand :)

-> cyr
Är det "labbruska" så är det :lol:

-> Fagge
Det hoppade igång så gott som direkt oxå.......bara en sån sak

-Adis
Tackar så mycket för erbjudandet.......dock så la jag detta åt sidan för ett flertal år sedan. Mycket intressant i alla fall med någon som kan vara villig att tillföra pengar för att dra projekt vidare.........man vet ju aldrig när det kan behövas :)

Lägger oxå ut en länk till de produkter som dykt upp under åren........inte så lätt att slå någon av dessa jättar på fingrarna.........flera av dessa var vi i kontakt med under projektets gång dock utan intresse från deras sida.
http://www.skratchworx.com/v2/cddecks.php
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

jag drömde faktist inatt att jag höll på skratcha genom en sådan fast då var det en färdig produkt :lol:
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Vilken kalasdröm det måste ha varit :lol:
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Imponerande! Nu är det bara analogt ljud som fattas. :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

OJ!! :shock:

Mycket imponerande!
Inte illa att bygga allt detta från grunden så att det dessutom fungerar! :)

edit: Har kollat på filmen nu. Ni har ju verkligen lyckats. Kul att man kan spela in vad som helst och styra med skivspelaren.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

WMP:

Recless.avi: det uppstod ett fel när codec hämtades.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

testa VLC
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> Greve Hamilton :lol:

-> JimmyAndersson
Bugar och bockar........


Kul med denna positiva respons................det är ju några(läs "dom flesta") som har sett "recless" under åren som inte varit "tekniknördar" och dom har inte riktigt förstått glädjruset man fått av att lyckas med att få detta skatbo att lira musik :D

Det är väl det som skiljer en halvt besatt :twisted: elektroniknörd ifrån resten av befolkningen.........hahahaha

Nä nu skall jag ut och spika på dotterns lekstuga så att den blir klar någon gång.........hmmmm.....vänta nu.......man kanske skall in med lite prylar där oxå..........jaja det får nog vänta ett tag..........trevlig helg :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Klart imponerande...."labbruska"...det var ett roligt uttryck :D

Synd att inget företag "köpte" idén....ibland får jag intrycket att de inte alls är kapabla att VÄRDERA KONCEPT...utan tittar mer på vilka resurser som som "kreatören" har....och värderar hela konceptet EFTER DET :evil:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

:tumupp:

Förklara gärna lite kortfattat hur ni får fram en position av signalen från fotodioderna.

"Det visade sig att hålen i legohjulen som passerade leden genererade nästan perfekta sinusvågor"
Om det bara var nästan sinus så borde resultatet inte bli perfekt, och det borde ge ett litet svaj på ljudet även om skivan roterar perfekt, men det har ni säkert löst på något fiffigt sätt, hur?
Skriv svar