Rörprovare.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Odemark

Rörprovare.

Inlägg av Odemark »

Hur bygger man en datorbaserad rörprovare? Eller ännu hellre en kringutrustning till en befintlig PC.

Önskad funktion.
Maskinen skall svepa anodspänningen från noll till säg +400V med inställbart maxvärde och upplösning vid olika gallerspänning från 0 till -60V också med inställbart maxvärde och upplösning. Även skärmgallerspänning skall gå att svepa för tetroder och pentoder. Maskinen skall själv sätta stopp vid max Pa så att röret inte brinner upp under testet. Mjukvaran ska sen klara av att beräkna rörets grundegenskaper som Ri, µ, branthet osv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad du alltså behöver är 2 st D/A-omvandlare med en linjär förstårkare på samt 1 st A/D-omvandlare som mätar på strömmen genom röret.

Jag hade tagit en liten µC ('micro-computer' = Mikroprocessor) som sköter kommunikationen mellan A/D och D/A och översätter dessa värden till seriell kommunikation med PC:n. Den skulle samtidig sköta Pa-max kontrollen.

Jag skulle tro att en 10 bit D/A skulle duga helt fint, det ger Anodspäninngssteg om 0,39V, det går nog bra med 8 bit också (steg om 1,5625V), t.ex. Maxim har många olika typer.

I sig inte så stort problem med den biten, det blir dock en del roligare att bygga 0-400V förstärkaren. Jag skulle klura lite på den biten.

När detta är klart är det upp till PC-programmet att skicka inställningar, ta emot data och räkna ut det nödvändiga parametra.

Dock är det en sak jag inte är helt säker på vad du menar: "...med inställbart maxvärde och upplösning"....

"inställbar upplösning"?
Alltså, har du en D/A-omvandlare då är den på det antal bit den har. Visst finns det versioner där man kan variera det effektiva antalet bits men det är ju inte lönt till detta.

Eller menar du "inställbara steg"?
Det är något helt annat (kan ju vara 0-400V i steg om 1V t.ex.)
Odemark

Inlägg av Odemark »

Bra svar. Precis vad jag hade hoppats på. Tack.!

Bäst att tillägga på en gång, jag är helt okunnig i digitalteknik, så om jag kommer med dumma frågor så beror det på det.

Inställbar upplösning? Jag kanske istället borde ha uttryckt det som"anpassad upplösning". Gäller mest för den negativa gallerförspänningen som varierar mellan noll och säg minus två volt för ett lågeffektrör som ECC83 och noll till sådär -100V för en effekttriod som 300B. Jag vill alltså ha bästa upplösning för det valda mätområdet/röret.

400V hade jag tänkt styra med FET-effekttrissor. Vad tror du om det? Visst det blir lite "överskottsvärme" när man mäter 200mA vid säg 50V men det kanske man kan lösa genom att ha några olika fasta spänningsnivåer i nätdelen som kopplas in av mjukvaran beroende på vilken spänning man behöver för tillfället. Själva mätningen per punkt behöver dessutom inte vara lång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade vald ett annat framgångsätt: jag hade byggt en switchad nätdel som kan ge upp till 400V (och kanske Vg också) men det beror ju på vad du behöver av effekt som mest.

Att bygga en 400V nätdel och låta transistorer ta hand om 350V (400 - 50) @ 200mA ger faktisk 70W som ska kylas bort.... det är mycket! Vad du egentligen behöver är 10W till detta och det är ganska enkelt att åstakomma med en flyback-konverter och det är knappast något som behöver kylas då.
Odemark

Inlägg av Odemark »

Klart att du har rätt. Jag tänker i gamla invanda analoga mönster. Det är precis därför jag startade den här tråden. :) För att få nya anfallsvinklar.
Tycker du att idén i övrigt är realistisk? Det blir mycket programmera också och det är inte heller min starkaste sida. Vad ska man använda för språk?

Ström, uppemot 200mA hade jag tänkt mig men oftast hamnar den under 100mA.

Det fanns en italiensk sån här som försvann för några år sedan. Jag försöker komma ihåg namnet men det är borta. Den var ruskigt dyr. Kanske var det därför den försvann. Men kanske finns det en liten marknad för en sån här om den hamnar under säg 10KKr.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själva programmeringen...... som jag ser det kommer det svåraste att hålla koll på formlerna och att göra ett bra/intutivt MMI (eller GUI som vissa kaller det).

Jag använder Borland C Builder 6 när jag gör program åt PC men det är jag det, olika folk har olika smaker men jag tycker att det fungerar bra åt mig.

Men hårdvaran: att greja 400V @ 200mA blir alltså 80W som mest. Detta är ganska "enkelt" att fixa men det breda spänningsområde kan behöva lite eftertanke och experimenterande för att få till det ordentligt.

Jag hade vald ganska höga upplösningar på D/A och A/D, det är lättare att stega flera steg per mätsteg än motsatsen.

Hårdvaran till detta skulle väl hamna på 1-2K eller så, detta tal är tagit mellan tum- och pekfinger och ska ses som en riktlinje, för att få "riktiga tal" måste det specificeras en hel del, upplösning, noggranhet osv. innan man kan spika hårdvaran och börja testa.

Jag ser alltså projektet som att det finns 2 digitalt styrda spänningsgeneratorer:
En till Va och en till -Vg.
Dessa spänningar styrs digitalt och bör övervakas så att man kan kolla kortslutning osv.
Is mätas sedan (det är enklast så) med hög upplösning och en µC + MAX232 styr kommunikationen mellan PC och mätenheten. Jag hade vald en PIC av lämplig version just för att jag kan dom och har erfarenhet, andra duger såklart.

När man väl har mätdata kan man sedan räkna ut allt i PC:n baserat på dessa data, det finns det ingen anledning till att göra i mätenheten.
Odemark

Inlägg av Odemark »

När du förklarar det så där låter det riktigt genomförbart.
Finns det några färdiga moduler som man skulle kunna "låna",
som t.ex. en switchad nätdel från nånting, eller måste man bygga allt
från noll eftersom de ska styras på lite speciella sätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag känner inte till såna moduler iaf. men det betyder inte att de inte finns, jag har bara aldrig varit i en situation där jag behöver dom.
Skriv svar