Konstruera egen styrbox till ottomotor
Konstruera egen styrbox till ottomotor
Nån här som har gett sig på att konstruera ett eget styrssystem för en ottomotor ? Jag och farsan började fundera på det då han håller på med ett bilprojekt där han behöver ett programmerbart system. Hittade ett system på nätet som heter MegaSquirt som går att bygga själv. Kollade lite på det och både hård och mjukvara verkar inte alltför avancerat. Däremot stödjer systemet bara bränslestyrning och inte tändning. Det klarar även inte av sekvensiell styrning av cylindrarna. Därför blev det intressant att kolla på en egen lösning.
Som indata till systemet hade jag tänkt lufttryk, lufttemp, vattentemp, lambavärde samt gasspjällsläge. Det som sen ska styras är fem spridare och fem tändspolar. Spridarna styrs med hjälp av PWM för att ge rätt mängd bränsle.
Som processor tänkte jag en PIC i 18 serien vilken borde klara av varvtal upp till 10000 RPM. För att mappa systemet kopplas boxen till en PC som sparar de inställda värdena i processorns EEPROM minne.
Nån som har några erfarenheter eller tips inom ämnet ? / Magnus
Som indata till systemet hade jag tänkt lufttryk, lufttemp, vattentemp, lambavärde samt gasspjällsläge. Det som sen ska styras är fem spridare och fem tändspolar. Spridarna styrs med hjälp av PWM för att ge rätt mängd bränsle.
Som processor tänkte jag en PIC i 18 serien vilken borde klara av varvtal upp till 10000 RPM. För att mappa systemet kopplas boxen till en PC som sparar de inställda värdena i processorns EEPROM minne.
Nån som har några erfarenheter eller tips inom ämnet ? / Magnus
Kan man inte hacka en styrbox till en volvo tex? Volvo 740 tex hade en 6801 processor i sig. Borde inte vara så svårt att lura ut hur IO:t ser ut... men det klart då måste man nog skriva hela programvaran själv.
EDIT: Eller så tar du styrboxen till 740:n och patchar in din PIC:processor istället för 6801:an
EDIT: Eller så tar du styrboxen till 740:n och patchar in din PIC:processor istället för 6801:an
"Däremot stödjer systemet bara bränslestyrning och inte tändning"
Det stämmer inte, "megasquirt´n spark" funkar med både insprut o tändning. Det är version 2.2 om jag inte minns fel.
Jag tror du kommer få en del jobb framför dig, har du kollat hur många parametrar som ex megasquirt har? Då är MS inte så speciellt avancerat.
Kul o bygga själv o så, givetvis, men jag tror du tar dig vatten över huvudet.
Sorry, hoppas jag har fel
EDIT: Jag tror du kommer lättare undan om du bygger en "mellanbox" till det befintliga. Då kan du mappa allt iaf men behålla grundinställningen.
Jag och en kille till håller på med en tändbox, inte det lättaste om man ska få det bättre än orginalet.
Det stämmer inte, "megasquirt´n spark" funkar med både insprut o tändning. Det är version 2.2 om jag inte minns fel.
Jag tror du kommer få en del jobb framför dig, har du kollat hur många parametrar som ex megasquirt har? Då är MS inte så speciellt avancerat.
Kul o bygga själv o så, givetvis, men jag tror du tar dig vatten över huvudet.
Sorry, hoppas jag har fel

EDIT: Jag tror du kommer lättare undan om du bygger en "mellanbox" till det befintliga. Då kan du mappa allt iaf men behålla grundinställningen.
Jag och en kille till håller på med en tändbox, inte det lättaste om man ska få det bättre än orginalet.
"Det klarar även inte av sekvensiell styrning av cylindrarna. "
Om jag inte har helt fel så kommer effektökningen att vara så liten att det inte är någon ide att börja bråka med sekvensiell styrning.
"Sekvensiell insprutning eller gruppvis insprutning.
Med sekvensiell insprutning menas att varje insprutningsventil
kan styras så att dess öppningstid anpassas till insugningsventilens
öppning. Med detta uppnår man bättre förångning
av bränslet och kan vinna både i effekt och ekonomi.
Emellertid står en korrekt dimensionerad insprutningsventil
vid fullt effektuttag öppen under ca 90% av den tid som
finns tillgänglig (ett motorvarv) och detta ger inte mycket
utrymme för justering. Det är bara i mellanvarvsregistret och
på lägre varv som man kan få en skillnad."
Om jag inte har helt fel så kommer effektökningen att vara så liten att det inte är någon ide att börja bråka med sekvensiell styrning.
"Sekvensiell insprutning eller gruppvis insprutning.
Med sekvensiell insprutning menas att varje insprutningsventil
kan styras så att dess öppningstid anpassas till insugningsventilens
öppning. Med detta uppnår man bättre förångning
av bränslet och kan vinna både i effekt och ekonomi.
Emellertid står en korrekt dimensionerad insprutningsventil
vid fullt effektuttag öppen under ca 90% av den tid som
finns tillgänglig (ett motorvarv) och detta ger inte mycket
utrymme för justering. Det är bara i mellanvarvsregistret och
på lägre varv som man kan få en skillnad."
Det där med sekvensiell styrning är ju frågan om det verkligen är värt besväret. Men eftersom boxen ska kunna styra tändningen också så finns ju alla givare för att kunna köra sekvensiellt.
I det här fallet finns ingen orginalbox och hela bilen är byggd från scratch. Men om MegaSquirt finns i en variant med tändning så är ju det ett intressant alternativ istället för en egen konstruktion.
I det här fallet finns ingen orginalbox och hela bilen är byggd från scratch. Men om MegaSquirt finns i en variant med tändning så är ju det ett intressant alternativ istället för en egen konstruktion.
Ja, jag tror nog du kommer få igång bilen snabbare med "MS´n S".
Kolla här om du inte redan gjort det:) http://www.ms-nordic.tk/
Kolla här om du inte redan gjort det:) http://www.ms-nordic.tk/
Kollade lite mer på MS n Spark och kom fram till att systemet bara klarar av en tändspole. I mitt fall måste jag kunna styra fem olika tändspolar då jag vill ha direkttändning plus att motorn saknar fördelardosa.
Har kollat vidare på MS systemets hård och mjukvara och en hel del kan man använda till en egen konstruktion. Visst det kommer ta betydligt mer tid men det är ju alltid roligt att bygga nåt själv också.
Börjar nog labba lite med att läsa av de givare jag har med en uC till en början. Kanske man lyckas driva en spridare eller tändspole också. Sen får vi se om det blir något mer omfattande projekt.
Har kollat vidare på MS systemets hård och mjukvara och en hel del kan man använda till en egen konstruktion. Visst det kommer ta betydligt mer tid men det är ju alltid roligt att bygga nåt själv också.
Börjar nog labba lite med att läsa av de givare jag har med en uC till en början. Kanske man lyckas driva en spridare eller tändspole också. Sen får vi se om det blir något mer omfattande projekt.
http://www.vems.hu/
http://www.vems.se/
weho!
menne... det är ju mer skoj att bygga helt själv från grunden och koda allt själv
http://www.vems.se/
weho!
menne... det är ju mer skoj att bygga helt själv från grunden och koda allt själv