Hej!
Obs! Ny fråga sist!!
Håller på och bygger ett portabelt ljudsystem för batteridrift, det är uppbyggt i väskor för att det ska vara enkelt att bära med sig.
Bygger nu på Subbwoofer delen och har lite problem med förstärkaren. Snål som man är så köper man inte en färdig, men mina kunskaper innom analog elektronik är för små för att jag ska kunna konsturera en egen.
Köpte därför ett kit från kjell, är medveten om hur dåliga de brukar vara men tycker att till en bas så spelar inte ljudkvaliten så stor roll tycker jag. Inte i detta bygget i alla fall.
Problemet är att när man kopplar in förstärkaren utan någon insignal så ställer sig elementet i mittläge direkt och är kvar där vilket belastar förstären hela tiden och gör att den drar 3A konstant. Detta är inte helt optimalt då det är tänkt att allt ska gå på batteri.
Är det tänkt att den ska göra såhär?
Eller är det något fel på förstärkaren?
Om det är tänkt att det ska va så, kan man modifiera den så den inte gör så?
Det är detta kit jag har och leker med.
http://www.kemo-electronic.com/en/bausa ... /index.htm
/mullemeck
subwoofer förstärkare [Ny fråga sist]
subwoofer förstärkare [Ny fråga sist]
Senast redigerad av mullemeck 8 augusti 2006, 22:03:47, redigerad totalt 1 gång.
Vet inte om det går 3A genom elementet, men hela förstärkaren drar 3A.
Inte säker vad du menar med bryggkopplat steg, där finns ett schema i databladet
http://www.kemo-electronic.com/pdf/b125/b125.pdf
Är nog ett bryggkopplat steg, schemat ser ut som en H-brygga typ.
När man startar det utan nån insignal så blir ena sidan ganska varm.
Inte säker vad du menar med bryggkopplat steg, där finns ett schema i databladet
http://www.kemo-electronic.com/pdf/b125/b125.pdf
Är nog ett bryggkopplat steg, schemat ser ut som en H-brygga typ.
När man startar det utan nån insignal så blir ena sidan ganska varm.
En högtalare är alltid neutralt i sitt mittläge. Om ena polen på elementet är jordad och andra polen får positiv spänning flyttar membranet utåt, när negativ spänning ansluts går elemtet innåt. När det är 0V på bägge polerna ska det som sagt vara i sitt mittläge. Så om membranet flyttar sig när du kopplar in högtalaren låter som det som om det låg DCspänning på utgången.Högtalaren ställer sig i mittläge?
Koppla ur högtalaren och kolla så du inte har DC spänning på högtalarutgången (bör ej överstiga 50mV). Har du det är det nått som är fel, vilket är troligt, för det är inget Klass-A steg så vitt jag kan se så steget bör ej dra speciellt mycket ström i vila. Det är ett bryggkopplat steg ja. dessa kan vara lite kluriga tyvärr.
Okej lite frammåt.
Har skrotat den förstärkaren jag tänkte ha först och använder en färdig förstärkar krets hela vägen ut, inga externa transistorer eller dylikt.
Problemet nu är att när jag byggt på mitt delningsfilter så är jag tvungen att lägga en virtuell nolla mitt mellan matningen så att den ska kunna täcka in på positiva och negativa signaler. Har inte nån tillgång till negativ matning annars.
Filtret funkar fint om man kopplar det till en förstärkare som har en annan spänningskälla och att man då ansluter den virtuella nollan till jord i förstärkaren.
Detta vållar då lite problem när jag vill köra förstärkaren på samma spänningskälla som delningsfiltret.
Hur gör man enklast för att få signalen i rätt nivå?
Räcker det med en kondensator?
/mullemeck
Har skrotat den förstärkaren jag tänkte ha först och använder en färdig förstärkar krets hela vägen ut, inga externa transistorer eller dylikt.
Problemet nu är att när jag byggt på mitt delningsfilter så är jag tvungen att lägga en virtuell nolla mitt mellan matningen så att den ska kunna täcka in på positiva och negativa signaler. Har inte nån tillgång till negativ matning annars.
Filtret funkar fint om man kopplar det till en förstärkare som har en annan spänningskälla och att man då ansluter den virtuella nollan till jord i förstärkaren.
Detta vållar då lite problem när jag vill köra förstärkaren på samma spänningskälla som delningsfiltret.
Hur gör man enklast för att få signalen i rätt nivå?
Räcker det med en kondensator?
/mullemeck