Plockade ihop en liten förstärkare..

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Plockade ihop en liten förstärkare..

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här ser väl vettigt ut?

Bild

Tänkte bara ha den i "labbet" för att kolla hur diverse ljudprojekt låter utan att behöva offra mixer och gitarrförstärkare.

Det enda jag egentligen är lite tveksam till är värdet på C3 och C4.

edit: Testade att bygga. Jodå det fungerar fint. Bytte några grejjer bara:
C1 - 4.7µF
C3 - 220µF
C4 - 220µF



edit: Glömde ett kommatecken i C1.
edit 2: Bytt sökväg till bilden
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 augusti 2006, 11:40:01, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tja! trevligt med förstärkarbyggen :)

Värdet på R3 är helt orealistiskt med tanke på att om det går ca 1,4mA Collektor-Emitter skulle späninngsfallet över R3 bli 14V! Det bör vara 2.5V istället så man får ut maximalt sving på spänningen. Jag skulle dessutom öka strömmen lite så man får mer förstärkning. 5mA är mer lagom. (R4=160R)
Då hamnar R3 nånstans runt 500R (2.5V/5mA). 520R blir bra. Tyvärr blir förstärkningen förhållandevis låg (runt 3x). Genom att öka matningsspänningen (till säg 12V) kan man öka förstärkningen [EDIT: Ökar du spänningen måste du ändra vissa värden också givetvis :)]

Dessutom skulle jag slopa C2 och R5 helt och hållet. T2 får istället sin basspänning direkt från T1s kollektor. Det finns ju fortfarande en konding på utgången som spärrar för Dc. Sen kan man lägga till ett högohmigt motstånd mellan utgången och jord så kondensatorn inte får en laddning som laddas ur och bildar ett klick i högtalaren när man kopplar in den :)

R6 är egentligen inte heller nödvändig..

Sen brukar Jag hålla ett ganska lågt värde på ingångspottar, eftersom signalen dämpas mer med en högohmig pott..
Senast redigerad av Fritzell 2 augusti 2006, 17:34:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det blev visst en hel renorvering av mitt schema, men det behövdes. :)

Jag hann göra ett kretskort innan jag såg svaret, så nu får jag plocka fram tennsugen. :D

Ska bli kul att höra hur det låter efter ändringarna.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jaha jodå :D Hann du testa kortet innan renoveringen?

Jag håller själv på med ett nytt ingångssteg till min projektförstärkare, med balanserat ingångssteg för mindre brus och ett aktivt bas- diskant filter (+-10dB), helt ytmonterat :) Får la lägga upp en tråd om det när det blir klart..
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Fritzell skrev:Sen brukar Jag hålla ett ganska lågt värde på ingångspottar, eftersom signalen dämpas mer med en högohmig pott..
Förmodar att det där var en felskrivning. Signalen dämpas mer med en lågohmig pott. Hur mycket bestäms av signalkällans utgångsimpedans i förhållande till pottens värde.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jasså, det visste jag inte.
dämpas var kanske fel ord av mig, för rent elektriskt måste det ju bli ett högre spänningsfall med mer motstånd ifall strömmen är densamma?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Håller med Odemark, ökar strömmen på ingången blir det större spänningsfall över källans utgångsimpedans dvs mindre spänning över potentiometern.
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Högst signalnivå har ju en obelastad utgång. Den belastas alltså med ett oändligt högt belastningsmotstånd, dvs. inget alls.
Ju hårdare belastning, dvs. lägre ohm/större ström, ju mer sjunker polspänningen. Den förlorade spänningen hamnar istället över kretsens eget Ri. Det gäller allt. Bilbatterier, HiFi-förstärkare och kärnkraftverk. Om det inte vore så vore vårt energiförsörjningsproblem löst.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fritzell:
"Hann du testa kortet innan renoveringen?"

Jodå. Eftersom man kan koppla allt mellan mikrofon och line så testade jag med en liten högtalare som mikrofon. Förstärkaren är väldigt känslig. Har man mer än en kvarts ingångsvolym (poten) så börjar den dessutom självsvänga. Det verkar vara "internt" eftersom jag inte kan påverka det genom att hålla för mick eller högtalare.

Har inte hunnit göra själva renoveringen än, men jag ändrade schemat:
Bild

(Det blev en BD139 istället för BC547.)

edit: Bytt sökväg till bilden
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 augusti 2006, 11:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Om du tar bort C3 minskar förstärkningen till 3ggr (R3/R4). Kanske för lågt men självsvängningen borde försvinna.
(Edit. Ser att Fritzell redan har skrivit något liknande. Läste lite för fort.)
Sen är kretsens ingångsimpedans väldigt låg så en pott med lågt värde är ett måste. 5-10K.
R4 fick jag till 220ohm för att få ca. halva matningsspänningen på T1:s kollektor.

Förslag.
En IC som spänningsförstärkare och darlingtonkoppla T1 och T2.

Fördelar.
Lättare att bestämma förstärkning.
Högre ingångsimpedans.
Senast redigerad av Odemark 2 augusti 2006, 22:30:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Efter Fritzell's ändringar så blev förstärkningen lite bättre. Testade då att plocka bort C3. Förstärkaren blev helt tyst. Satte tillbaka den. Helt tyst. Man hör inte ens ett litet sus vid max volym. Inget har blivit varmt, förstärkaren får spänning osv.

Hm?

"En IC som spänningsförstärkare och darlingtonkoppla T1 och T2."

Jag brukar göra så, men den här gången tänkte jag gå tillbaka till "rötterna" för att friska upp minnet. Märker att det behövdes. :)
Jag skulle egentligen behöva lite högre ingångs-impedans, så det är inte alls omöjligt att det blir en version 2, baserad på någon IC. Jag har en påse med 2N3055 och en PNP-variant med likadana data.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

En IC är ju såklart bättre men man kan ju göra en variant av bägge, en Hybridförstärkare :)

Anledningen till att det blev tyst när du plockade bort C3 var att förstärkningen sjönk rejält. Utan C3 ligger förstärkningen på runt 3x (R3/R4). Så kopplar du in en mic med utspänning 5mV får du inte ut mer än 15mV till högtalaren vilket inte blir vidare mycket effekt.. Fast sätter du tillbaks den borde det återgå till som det var. Vet ej vad det kan bero på.

Odemark>> Jag är med på resonemanget..
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Fritzell
Bra. Jag kände mig lite, hrm... uppk#ftig.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

OT:

Hade ingen aning om att en 2N3055 hade så pass bra prestanda så att den kunde agera komponent i en förstärkare.

Det enda som jag använt dom till lite då och då är för att switcha till och från något vid höga frekvenser vid hög spänning och många Amp. :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Detta var en mycket intressant tråd! Kommer att bygga detta och läsa mer noga när jag har tid! Tack till alla som bjuder på sin kunskap! :)
Skriv svar