Stora iconer

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Andax

Stora iconer

Inlägg av Andax »

Hade lite problem med datorn i går. Råkade aktivera "sticky keys" eller vad det nu var i Windows XP. Det är ett j-la otyg! :x
I vilket fall som helst medan jag i min förtvivlan försökte avaktivera det hela (med en mus som uppför sig konstigt pga "sticky keys") råkade jag ändra något så att ikonerna i "Alla program" och nere i aktivitetsfältet blev större.
Hur får jag tillbaka standardinställningen för det?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Testa att gå in i "Egenskaper för aktivitetsfältet och startmenyn". Dvs högerklicka på Startknappen och välj Egenskaper. Välj sedan fliken "Start-menyn" och klicka på "Anpassa". (Jag har valt "Klassisk startmeny" men jag tror detta gäller även för den 'nya' startmenyn.)

Bläddra längst ner i rullningslisten som kommit upp. Där finns "Visa små ikoner på start-menyn".

Kanske det även hjälper problemet med aktivitetsfältet?

edit: Vänta nu... "standardinställningen" ? Som standard så är ikonerna stora. Eller har de blivit jättestora? :)

Lägg gärna upp en bild, så det blir lite lättare att se vad som är tokigt.
Tryck ALT och PRINTSCREEN för att ta en bild av skrivbordet. Gå sedan in i t.ex Paint och klistra in. Tänk bara på att posta bilden som en länk. Annars blir det på tok för stort för forumets fönster. :) Vill du inte visa hela skrivbordet så räcker det om du tar med startmenyn och aktivitetsfältet och någon ikon på skrivbordet så man har något att jämföra storlekarna med.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag är inte hemma just nu så printscreen kan det bli först i morgon kväll.
Har dock testa det där med anpassa för start-menyn.
Den ändrar bara storleken för de ikonerna som finns i de mest använda listan på start menyn.

Det är ikonerna i "Alla program" fönstret som skalats upp kanske 30-50%.
lika så ikonerna längst ner till höger i aktivitetsfältet (Tray)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, då kör du alltså med WinXP's nya Startmeny och inte den "Klassiska".
Har du testat detta:
Gå in i "Egenskaper för aktivitetsfältet och startmenyn", Anpassa-knappen, och ändra vid "Välj ikonstorlek för program" (stora eller små ikoner.)
Det ska ändra alla ikoner i startmenyn.

Hur man fixar aktivitetsfältet vet jag däremot inte. Du har inte gjort den raden dubbelt så hög? Då är det bara att dra ner den igen. Om du har låst aktivitesfältet så måste du låsa upp det för att det ska fungera. Det gör du genom att högerklicka vid aktivitetsfältet och avmarkera "Lås aktivitetsfältet".

Sorry om jag skriver för enkelt, men det är bara för att det ska bli lättare att hänga med hur jag menar. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med "Sticky Key" är handikapp-läget aktiverat. Detta kan styras i Kontrollpanelen under "Hjälpmedeln"
Användarvisningsbild
Andax

Stora iconer - FIXAT

Inlägg av Andax »

Har fixat det nu. Genom att göra: "Kör" -> "accwiz" startar man ett program där man kan ställa om lite olika handikappinställningar. Jag hade nog råkat välja något fel så att iconerna blev stora när jag desperat ville bli av med "sticky keys".
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

"Sticky Key" eller "Tröga tagenter"
5 st tryck på Skift = Aktivera
tryck ner höger & vänster skift = Avaktivera

hoppas det funkar hos dig.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

lgrfbs:Jag skulle gärna slippa hela sticky keys då den för min del är enbart irriterande. Kan man inte ta väck dyngan HELT från operativet?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det går att avaktivera de där snabbkommandona. Om du sedan aldrig öppnar Hjälpmedel kommer du inte veta av att det finns...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har avaktiverat rutan för "5 st klick" men skulle vilja ha väck skiten helt då det för mig saknar nytta. HAr hellre ½kb mer minne :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är en Windows komponent som du kan avinstallera, kontrollpanelen->Lägg till/ta bort... osv.
Skriv svar