Har köpt mig en saab bil. I saaben sitter en liten färddator/informations panel, som heter SID (Saab Information Display) som visar lite info om bränsleförbrukning temp osv... Givetvis hade den ju det tydligen obligatoriska pixel/linje fel i displayen.
Hittade en sida med tips om hur man kunde försöka laga det.
http://www.saab9-5.com/howto/sidrepair.htm (jag har en enklare sid än denna)
Så jag tog i sär den och börja fixa med den, har dock ej lyckats att få den bra ännu. Men när jag hade den isär så kollade jag på chipsen inutill. Där satt två chips som styr displayen HD44100 och HD44780.
HD44780 display moduler har jag några liggande. Vad tror ni borde det inte gå att byta ut displayen mot en sådan, genom att försöka koppla in den på något sätt till direkt till bussen som skickar datan till hd44780 kretsen på sid:en ?
Vad gör HD44100 kretsen där ?
hittade detta
"The HD44100 is a general LCD controller with 40-channel output that can be driven by the HD44780 LCD controller. The HD44780 has a 4/8 bit mpu interface where the HD44100 has a serial input compatible with the serial ourput of the HD44780."
Fattar inte riktigt vad som menas, men kan det va så att den sköter symbolerna på displayen som inte är pixlar ?
(symbolerna finns ju inte på den nya displayen, man kanske skulle kunna
ha lysdioder i stället)
Alla tips funderingar tankar är välkommna !!!
Det kanske kan bli ett project.
Nu ska jag googla vidare...
/mvh Peter