Jag äger en (enligt mig) riktigt fin Pioneer-stereo som i förra veckan började uppvisa ett konstigt fenomen. Stereon har plötsligt blivit otroligt svårstartad!
Har stereon varit avstängd och jag trycker på on-knappen försöker stereon starta, men stänger sedan av sig efter 3 sekunder. Upprepar jag detta 10-15 gånger går dock stereon tillslut igång! Stänger jag däremot av stereon efter den har varit igång ett tag, och sedan försöker starta, går det felfritt.
Har ni någon aning om vad som kan vara fel? Är det något man kan fixa själv? Jag har väl grundläggande kunskaper inom elektronik och räds inte för att öppna stereon och försöka lite själv.
Alternativet är att skicka in den på service för 1000 kr.
Trasig stereo?
-
- EF Sponsor
Det låter som problemet varierar med temperaturen och min lilla erfarenhet säger att sådana problem ofta är relaterade till någon elektrolytkondensator. Börja med att kolla du kan se något fysiskt fel på någon konding i nätdelen, dvs att toppen på kondingen har "fläkt" upp eller något annat onormalt.
Hur gammal är den? har du någon modellbeteckning?
I nyare/halvgamla förstärkare sitter ett relä för att dels få en tillslagsfördröjning av huvudtrafon, och dels ett överbelastningsskydd (mm).
Detta relä brukar dras av en logikspänning från en liten hjälptrafo. I många enheter matas all logik från samma trafo, får du då något som drar för mycket ström någonstans, kan spänningen över hjälptrafon bli för liten, och reläet får svårt att dra/hålla.
Mitt tips är alltså att öppna, kolla om du ser någon liten transformator, och mäta spänningen, förslagsvis efter reglering, ofta +5Vdc.
I nyare/halvgamla förstärkare sitter ett relä för att dels få en tillslagsfördröjning av huvudtrafon, och dels ett överbelastningsskydd (mm).
Detta relä brukar dras av en logikspänning från en liten hjälptrafo. I många enheter matas all logik från samma trafo, får du då något som drar för mycket ström någonstans, kan spänningen över hjälptrafon bli för liten, och reläet får svårt att dra/hålla.
Mitt tips är alltså att öppna, kolla om du ser någon liten transformator, och mäta spänningen, förslagsvis efter reglering, ofta +5Vdc.
Tack så mycket! Tog ett tag innan man kom förbi registreringenlgrfbs skrev:Välkommen till forumet MacL3an.

Stereon är en Pioneer NSF10 (ser ut så här: http://www.ormsson.is/myndir/verslun/hl ... 0NSF10.jpg) och är väl kanske fem år gammal.Loial skrev:Hur gammal är den? har du någon modellbeteckning?
Du pratar om en "tidsfördröjning". I vanliga fall när man startar stereon säger den först "klick", sen tar det kanske tre sekunder, innan sen säger "klick" igen och tillslut går igång. Nu när den är "trasig" hör man första klicket, men den stänger av sig igen innan den kommer till det andra. Upprepar jag detta ett par gånger går den dock som sagt igång.
Är detta den typ av fördröjning du pratar om? I så fall får du gärna förklara i lite mer lekmanna-termer. Jag har bara precis lärt grundkursen i elektronik på KTH