splitta lågnivå.
splitta lågnivå.
På min surroundreciever finns det en (mono)utgång för subwoofer. denna utgång har jag kopplad till ett Stereoslutsteg. för att få igång båda kanalerna på steget så har jag Y-kopplat lågnivåkabeln.
Nu har jag ytterligare ett steg som ska ha samma signal. (egentligen återkoppling in i recievern för att använda 2 av de inbyggda slutstegen)
Vad kommer recieverns subutgång tycka om att bli kopplad till 4 st ingångar?
Kommer jag lasta ner den fullständigt? ska man satsa på att koppla in nån liten förstärkare/ elektroniskt delningsfilter och grena ut det därifrån?
Impedansen på ingångarna ligger på 47kohm
Nu har jag ytterligare ett steg som ska ha samma signal. (egentligen återkoppling in i recievern för att använda 2 av de inbyggda slutstegen)
Vad kommer recieverns subutgång tycka om att bli kopplad till 4 st ingångar?
Kommer jag lasta ner den fullständigt? ska man satsa på att koppla in nån liten förstärkare/ elektroniskt delningsfilter och grena ut det därifrån?
Impedansen på ingångarna ligger på 47kohm
- JimmyAndersson
- Kontakt:
När man kopplar på det viset så är ju även slutstegens ingångar ihopkopplade. (Dvs Slutsteg1 IN <--> IN slutsteg2.) Det är egentligen inte så bra. Oftast fungerar det, men för att vara säker på att inget händer så rekommenderar jag en liten line-förstärkare/mixer.
Recieverns sub-utgång borde klara din koppling. Det är däremot slutstegen som kan må lite dåligt.
Recieverns sub-utgång borde klara din koppling. Det är däremot slutstegen som kan må lite dåligt.
Tänk att jag misstänkte att Jimmy skulle svara 
Hänger med på vad du menar. jag har ett gammalt elektronisk delningsfilter liggande. det har ju stero in och stereo ut.
kan ju göra en Y-koppling på ingången till filtret och sedan använda en kanal till varje slutsteg. med tillhörande Y-koppling då förståss.
Tänkte mest att det hade varit skönt att slippa det.
"kedjan är inte starkare än dess svagaste läng"
vill ju ha så lite manicker som möjligt i signalvägen

Hänger med på vad du menar. jag har ett gammalt elektronisk delningsfilter liggande. det har ju stero in och stereo ut.
kan ju göra en Y-koppling på ingången till filtret och sedan använda en kanal till varje slutsteg. med tillhörande Y-koppling då förståss.
Tänkte mest att det hade varit skönt att slippa det.
"kedjan är inte starkare än dess svagaste läng"
vill ju ha så lite manicker som möjligt i signalvägen
- Greensilver
- Kontakt:
Jag är inte särskilt kunnig om detta på ren elektroniker nivå men jag har jobbat som bilstereosäljare några år. Vi lärde oss att säga något i stil med:
"Genom att man Y-kopplar så halverar man ingångsimpedansen vilket gör att man får mer störningar."
Jag kan inte belägga detta i fakta men kanske kan någon annan bekräfta/förkasta detta?
"Genom att man Y-kopplar så halverar man ingångsimpedansen vilket gör att man får mer störningar."
Jag kan inte belägga detta i fakta men kanske kan någon annan bekräfta/förkasta detta?
det beror helt på vad som driver utgången , en normal op klarar att driva många 47k ingångar, beror egenteligen bara på signalnivån och utgångströmmen, vid 1v och 10mA så blir det 470 ingångar, bortsätt från kapacitiva laster i kablarna, men på en subbasutgång är det inte mycket att bekymmra sig om
massor av fallgropar funnes, men det är bara att koppla på ett 1k motstånd som last medans man spelar och lyssna om det låter annurlunda, funkar det så kan man ha minst 47 ingångar kopplade på den utgången
massor av fallgropar funnes, men det är bara att koppla på ett 1k motstånd som last medans man spelar och lyssna om det låter annurlunda, funkar det så kan man ha minst 47 ingångar kopplade på den utgången
Jag kan inte förstå varför _slustegen_ skulle kunna må dåligt av en ihopkoppling... däremot så blir ju lasten för receivern desto större (dubbel).
Den här sidan förklara mycket bra hur det hänger ihop, kika under rubriken "Low Feeds High".
Sammanfattat kan man säga att receiverns utgångsimpedans ska vara högre (helst 10:1) än den parallella ingångsimpedansen. Är förhållandet för litet måste receivern jobba hårdare och bruset ökar...
Så, mitt tips är: Kolla om du kan hitta receiverns utgångsimpedans i nått datablad... jämför sedan med beräknad ingångsimpedans om du skulle koppla ihop alla slutstegen.
Edit: Grym: Bra tips det där, att koppla in ett motstånd! Men förmodligen så kommer ju iofs volymen att minska...
Den här sidan förklara mycket bra hur det hänger ihop, kika under rubriken "Low Feeds High".
Sammanfattat kan man säga att receiverns utgångsimpedans ska vara högre (helst 10:1) än den parallella ingångsimpedansen. Är förhållandet för litet måste receivern jobba hårdare och bruset ökar...
Så, mitt tips är: Kolla om du kan hitta receiverns utgångsimpedans i nått datablad... jämför sedan med beräknad ingångsimpedans om du skulle koppla ihop alla slutstegen.
Edit: Grym: Bra tips det där, att koppla in ett motstånd! Men förmodligen så kommer ju iofs volymen att minska...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Fritzell: Mitt i prick!
oJsan: Nädå, apparaterna behöver inte vara felkonstruerade för att det ska bli fel. Dessutom så kan det ändå bli fel även om de är konstruerade på samma sätt. En stick-kontakt kan ju som bekant kopplas in på två sätt till vägguttaget.
En t.ex reciever klarar oftast den extra lasten. Det är inte så konstigt egentligen. Grym förklarade det på ett bra sätt. Recieverns last är ju lätt att räkna ut. Det är däremot lite värre med slutstegen.

oJsan: Nädå, apparaterna behöver inte vara felkonstruerade för att det ska bli fel. Dessutom så kan det ändå bli fel även om de är konstruerade på samma sätt. En stick-kontakt kan ju som bekant kopplas in på två sätt till vägguttaget.

En t.ex reciever klarar oftast den extra lasten. Det är inte så konstigt egentligen. Grym förklarade det på ett bra sätt. Recieverns last är ju lätt att räkna ut. Det är däremot lite värre med slutstegen.
Tack för svaren!
Ingen av nätdelarna är switchade utan är av gamma hederligt snitt.
Hittar dock ingen info om utgången på recievern. men det borde inte vara nåt mer konstigt med den utgången jämfört med vilken Hifi pryl som helst
I recieverns manual står det:
Ingångskänslighet/impedans Linjär (Högnivå) 200 mV/ 47 kohm
På slutsteget står det 1V /47kohm.
får lasta på å se vad som händer.
Ingen av nätdelarna är switchade utan är av gamma hederligt snitt.
Hittar dock ingen info om utgången på recievern. men det borde inte vara nåt mer konstigt med den utgången jämfört med vilken Hifi pryl som helst
I recieverns manual står det:
Ingångskänslighet/impedans Linjär (Högnivå) 200 mV/ 47 kohm
På slutsteget står det 1V /47kohm.
får lasta på å se vad som händer.
Instämmer.grym skrev:det beror helt på vad som driver utgången , en normal op klarar att driva många 47k ingångar, beror egenteligen bara på signalnivån och utgångströmmen, vid 1v och 10mA så blir det 470 ingångar, bortsätt från kapacitiva laster i kablarna, men på en subbasutgång är det inte mycket att bekymmra sig om